قم را با پروژه‌های نیمه تمام می ‌شناسند نشست تخصصی شهرسازان

قم را با پروژه‌های نیمه تمام می ‌شناسند

معاون استاندار قم بیان کرد: امروز قم را با پروژه‌های نیمه کاره آن می ‌شناسند و مسئولان استان ‌های دیگر وقتی خبر از قم می‌ گیرند می ‌پرسند با مونوریل چه کردید.

کد خبر: 970823006 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ آبان ۹۷ - ۱:۳۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،معاون استاندار قم بیان کرد: امروز قم را با پروژه‌های نیمه کاره آن می ‌شناسند و مسئولان استان ‌های دیگر وقتی خبر از قم می‌ گیرند می ‌پرسند با مونوریل چه کردید.

قم را با پروژه‌های نیمه تمام می ‌شناسند

قم را با پروژه‌های نیمه تمام می ‌شناسند

قم را با پروژه‌های نیمه تمام می ‌شناسند/ انتقاد  از گسترش نمای رومی

بمناسبت گرامیداشت روز جهانی شهرسازی دومین جلسه تخصصی غروب ۳ ‌شنبه با موضوع رسالت اجتماعی شهرسازان از سوی جامعه مهندسان شهرساز استان قم و با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در فرهنگسرای جوان برگزار گردید.
در این جلسه که علاوه بر مسئولان استانی مهندسان شهرساز و دانشجویان این رشته نیز حاضر بودند مباحث مختلفی در مورد مأموریت‌های مهندسان این رشته و آسیب‌های شهر قم از اجرای پروژه ‌های بدون مطالعات کارشناسی و آینده نگری مطرح گردید.
یکی از سخنرانان این جلسه تخصصی، معاون امور عمرانی استاندار قم بود که وی در اظهاراتش به موضوعات مختلفی از جمله عدم دغدغه مندی لازم مهندسان در مورد اجرای پروژه‌های شهری اشاره کرد و فاصله گرفتن از هویت‌های شهری و کم توجهی به کارکردهای محلات را منجر به بروز برخی از آسیب‌ ها در لایه‌ های پنهان شهرسازی مدرن دانست که در نهایت منجر به کاهش ارتباطات اجتماعی و فرهنگی شده است.
محسن بهشتی ادامه داد: امروز باید جایگاه شهرسازان را شناخت تا در ادامه دید که رسالت شهرسازان چیست و آیا مردم می‌ توانند از طریق آنها مطالبات خود را دنبال کنند یا خیر.
بهشتی افزود: امروز شهرها موجودات زنده ولی بدقواره و بدترکیبی هستند که انواع آسیب‌ های اجتماعی و آفت‌ها در آن دیده میشود و فضاهای شهری ما فضاهای پنهانی هستند که در زیر پوست آن ها اتفاقات خوبی رخ نمی‌ دهد.
وی گفت: آقای صالحی امیری وزیر ارشاد سابق بعنوان جامعه شناس در شورای اداری استان قم موضوع گسل‌ های اجتماعی ایران در چهل سال قبل تا کنون را عنوان کرد که ما می ‌بینیم در گذشته ظرفیت‌های خیلی خوبی در شهرها وجود داشته که امروز آن ها را از دست داده‌ایم و گرفتار آسیب ‌ها شده‌ایم که می‌بایست نقش مردم، مدیران و رسانه‌ها روشن گردد.
امروز مردم بغیر از مباحث اقتصادی در مورد سایر موضوعات بی ‌تفاوت هستند
بهشتی با عنوان این که امروز مردم به غیر از مباحث اقتصادی در مورد سایر موضوعات بی‌تفاوت هستند، تصریح کرد: متاسفانه این شرایط در دل جوامع صنفی هم بهمین صورت است که بصورت جزیره‌ای به موضوعات نگاه می ‌کنند و همین امر سبب شده تا مطالبه‌گری مردم در موضوعات مختلف کمرنگ گردد.
وی ادامه داد: امروز در طرح‌های شهری، ما فقط بدنبال پروژه‌های خودرو محور هستیم و در حقیقت مباحث شهری و توسعه شهری در سیطره حمل و نقل و ترافیک قرار گرفته است و ما شهردارانی را موفق میدانیم که توانسته باشند پروژه‌های ترافیکی برای شهرها را اجرا کرده باشند هر چند که به شهرسازی نیز آسیب زده باشند
معاون امور عمرانی استاندار قم افزود: در مباحث میان رشته‌ای باید خواسته‌ها و نیازهای مردم را بشناسیم و در جهت تحقق پذیری آن دسته از خواسته ‌های مردمی که جنبه کارشناسی نیز دارد باید قدم برداریم.
شهر را سیاسیون می‌ سازند نه شهرسازان
بهشتی با عنوان این که آیا شهرسازان می ‌توانند در شهرسازی تاثیرگذار باشند، گفت: بنظر می‌ رسد امروز نهادهای قدرت حرف اول و آخر را میزنند و به گفته دکتر مجتهد زاده از اساتید برجسته دانشگاه؛ شهر را سیاسیون می‌سازند نه شهرسازان.
بهشتی، در بخش دیگری از اظهارات خود با انتقاد از اجرای پروژه بلوار پیامبر اعظم (ص) در قم، خاطر نشان ساخت: باید دید با چه بنیان دینی و شهری تصمیم گرفته شد حرم را به جمکران وصل کنند که با این اقدام مجبور شدیم تا محلات نزدیک حرم مطهر را تخریب کنیم به امروز نیز این پروژه بلاتکلیف روی دست استان است.
معاون استاندار قم گفت: برخی از زخمها در بدن بصورت کامل ‌ترمیم نمی‌شوند و پروژه‌های مشکل دار نیز برای شهرها این گونه هستند و شهرها را دچار مشکلاتی می ‌کنند که رهایی از آن ‌ها امکان پذیر نیست.

تشکل ‌های صنفی در تصمیم گیری‌ های عمرانی شهر سهیم و دغدغه مند باشند
معاون امور عمرانی استاندار قم اظهار داشت: شهرسازان باید جایگاه خود را بشناسند و آن را تقویت کنند و باید ببینیم که امروز تشکل ‌های صنفی همانند نظام مهندسی ساختمان چقدر در تصمیم گیری‌های عمرانی شهر سهیم و دغدغه مند هستند.
بهشتی با عنوان این که رشد کیفی فضاهای شهری موجب ارتقاء کیفیت زندگی و ارتباطات اجتماعی میگردد، گفت: متاسفانه امروز زندگی ‌ها به سمت آپارتمان نشینی رفته است و دیگر از فضاهای گفتگویی در محلات خبری نیست و از آن فاصله گرفتیم و شرایط امروز بگونه‌ای است که وقتی صدای همسایه واحد کناری خود را می ‌شنویم صبر می‌کنیم تا او رد شود و بعد از خانه خارج شویم.
وی با طرح این پرسش که آیا نقش شهرسازان در توسعه شهری بیش تراست یا شهرداران، تصریح کرد: امروز قم را با پروژه‌های نیمه کاره آن می ‌شناسند و مسئولین استان‌ های دیگر وقتی خبر از قم می ‌گیرند می ‌پرسند با مونوریل چه کردید.
بهشتی مطرح کرد: امروز متاسفانه مطالبه ‌گری صورت نمی‌گیرد و در چنین جلساتی باید شهرداران را دعوت کرد و از آنها در مورد موضوعات مختلف شهری و عمرانی سؤال پرسید.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با عنوان این که طرح تفصیلی هر شهر در واقع سند توسعه آن شهر به حساب می‌ رود، تاکید کرد: قوانینی هم وجود دارد که اجرای این اسناد بالادستی را نادیده می ‌گیرد و امروز کسانیکه پول و نفوذ دارند از ما می ‌خواهند که در ساخت و ساز به رسالت شهری و تخصصی خود را عمل نکنیم.
بهشتی گفت: تهیه طرح تفصیلی در سال های قبل در اختیار شهرداری قرار گرفت در حالیکه کمیسیون ماده پنج هم داریم که طرح ‌های تهیه شده در استان در این کمیسیون تغییر می‌یابد.

قم را با پروژه‌های نیمه تمام می ‌شناسند

معاون امور عمرانی استاندار قم عنوان کرد: نخستین رسالت ما فرهنگ‌سازی جامعه است و مردم باید مطالبه گر باشند و از اتفاقاتی که حول آن رخ می ‌دهد باخبر باشند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اجرای پیاده راه خیابان ارم، یاد آور شد: نشست های اجرای این پروژه تقریباً بصورت غیر خبری برگزار می ‌شد چرا که می‌ دانستیم اگر مردم از آن با باخبر شوند در برابر اجرای آن مقاومت میکنند و به همین علت شبانه کار را آغاز کردیم و وقتی مردم دیدند یک صبح بیست تا سی متر آسفالت این مسیر شبانه کنده شد دیگر طرح قابل برگشت نبود.
بهشتی گفت: مردم در ابتدا بشدت از اجرای پروژه ناراحت بودند و بد و بیراه می ‌گفتند اما بیست روز مانده به عید که کف سازی پروژه در حال اتمام بود از مسئولین تقدیر می ‌کردند.
وی افزود: امروز مطالبه مردم محلات نزدیک به مرکز شهر آن است که چنین اتفاقی در آن محلات نیز بیفتد و این نشان می‌دهد که با یک عمل خوب می ‌توان مطالبه‌گری مردم را برانگیخت.
معاون امور عمرانی استاندار قم در پایان گفت: جلسات تخصصی با حضور مهندسان در رشته ‌های مختلف باید در طول سال چندین نوبت برگزار گردد و این نظریات می ‌بایست توسط مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد.
در شهر قم پروژه‌هایی اجرایی شده که از ابتدا اشتباه بوده است
سید مجید فارغیان _ ریاست گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم نیز در این جلسه در اظهاراتی، گفت: در شهر قم پروژه‌هایی وجود دارد که اجرای آن از ابتدا اشتباه بوده است و هر چند مخالفت‌ هایی با آن صورت می‌گرفته ولی متاسفانه ادامه پیدا می‌کرد.
فارغیان تاکید کرد: تفاوت‌ های مهم ما با کشورهای غربی و توسعه یافته آن است که ما در فعالیت ‌ها و فرآیندهای شهری مردم را با خود همراه نمی ‌کنیم و در واقع روحیه مطالبه گری در بین مردم وجود ندارد و از طرفی بین اعتراض دموکراتیک در مقایسه با سایر موضوعات خلط مبحث می‌ شود و همین امر سبب خودسانسوری می‌ شود.
وی افزود: متاسفانه برخی از اتفاقات در قم رخ می‌ دهد که با اعتراض گروه ‌ها و مردم روبرو نمی‌شویم که این موضوع در تعارض با مسائل دینی و ارزش‌هاست و ما نباید تنها در موضوعات خاص سیاسی و مذهبی ورود پیدا کنیم و در موضوعاتی همانند شهرسازی نیز باید در میدان حضور داشته باشیم.

فارغیان افزود: اگر آمار بگیریم که باغ ‌های موجود در قم تا چه میزان توسط مردم و یا نهادها تغییر کاربری یافته‌اند خواهیم دید که نهادهای مذهبی و حوزوی در این زمینه در صدر قرار دارند که از میان برداشتن باغ ‌های سالاریه و خیابان ‌معلم از جمله آن هاست که این موارد با مبانی مذهبی ما تعارض دارد و حال باید پرسید چرا نهادهای مذهبی دست به چنین اقدامی میزنند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به روایتی از امام صادق (علیه السلام) گفت: ایشان می ‌فرمایند درختان را قطع نکنید چراکه خداوند بر شما عذاب شدید می ‌فرستد و این روایت خیلی سنگین است که حتی می ‌تواند حکم تحریم را برای این عمل بهمراه داشته باشد.
وی ادامه داد: فرایند تغییر فضای سبز در قم به سایر مکان‌ ها سبب ایجاد مشکلاتی همانند افزایش ریزگردها و گرمای دمای هوای قم شده است.
ممنوعیت اجرای نمای رومی تنها بروی کاغذ است
رییس گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم هم چنین با انتقاد از گسترش اجرای نماهای رومی در قم، ادامه دا: برای جلوگیری از این کار تبلیغ عدم اجرای آن کافی نیست؛ بلکه باید قوانین و دستورالعمل‌هایی برای آن در نظر گرفت و البته در کنار آن باید فرهنگ سازی را هم جدی بگیرم ولی اقدامات سلبی را نباید فراموش کرد.
فارغیان گفت: نشست های کمیته سیما و منظر شهری در استان قم مدتی است که دیگر برگزار نمی گردد و مسئولین به علل مختلفی زیر بار مسئولیت نمی ‌روند.
فارغیان تصریح کرد: در نشست های سیما و منظر شهری یک جدول زمانبندی برای جلوگیری از گسترش نماهای رومی در قم تهیه شد که متاسفانه تا به حال اقدام عملی برای جلوگیری از ممنوعیت اجرای آن صورت نگرفته است.
برخی نماهای ساختمانی قم نه‌ تنها رنگ و بوی اسلامی که حتی رنگ و بوی ایرانی هم ندارند
فاغریان افزود: ما در گفتار از موضوعاتی همانند آرمان شهر شیعی حرف می ‌زنیم ولی متاسفانه در عمل می‌بینیم که در قم نماهای ساختمان‌ها نه‌تنها رنگ و بوی اسلامی که حتی رنگ و بوی ایرانی هم ندارند.
رییس گروه تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با عنوان این که طبق جدول زمانبندی کمیته سیما و منظر شهری از ابتدای سال نود و هشت نباید ساختمانی پروانه دریافت کند که نمای آن کنترل نشود، گفت: متاسفانه بنظر می ‌رسد این موارد رعایت و اجرایی نگردد و تنها بر روی کاغذ باقی بماند.
فارغیان یاد آور شد: در قم که شهری مذهبی است باید حساسیت‌های بیش تری در زمینه موضوعات شهری صورت گیرد و نباید دوگانگی‌ها در موضوعات مختلف وجود داشته باشد که تنها در مسائیل سیاسی حساس باشیم.
منبع : خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی نظارت معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ آبان ۹۷
864 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0