خرید، نصب و راهاندازی ۵۶۲ دستگاه و ایستگاه جدید شتابنگار در دولت تدبیر و امید
خرید، نصب و راهاندازی 562 دستگاه و ایستگاه جدید شتابنگار در دولت تدبیر و امید ،صورت گرفت. به نصب دستگاه های شتابنگار در ساختمانهای بلند، پل ها، سدها، پالایشگاه های مهم نیاز فوری داریم
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، خرید، نصب و راهاندازی ۵۶۲ دستگاه و ایستگاه جدید شتابنگار در دولت تدبیر و امید ،صورت گرفت. به نصب دستگاه های شتابنگار در ساختمانهای بلند، پل ها، سدها، پالایشگاه های مهم نیاز فوری داریم
خرید، نصب و راهاندازی ۵۶۲ دستگاه و ایستگاه جدید شتابنگار در دولت تدبیر و امید
رییس شبکه ملی شتابنگاری بیان داشت: .خرید، نصب و راهاندازی پانصد و شصت و دو دستگاه و ایستگاه جدید شتابنگار در دولت تدبیر و امید/نیاز فوری به نصب دستگاه های شتابنگار در ساختمانهای بلند، پل ها، سدها، پالایشگاه های مهم/ لزوم ساخت ساختمانها با مصالح سبک در مناطق لرزهخیز
رییس شبکه ملی شتابنگاری با بیان این مطلب که در دولت تدبیر و امید با تلاش های وزارت راه و شهرسازی، رییس مرکز تحقیقات و همچنین مساعدت سازمان برنامه و بودجه، پانصد و شصت و دو دستگاه شتابنگار جدید خریداری شد، نیاز کشور را به دستگاه شتابنگار ضروری و حیاتی دانست و بر حمایت بیشتر دولت از این بخش تاکید کرد.
اسماعیل فرزانگان رییس شبکه ملی شتابنگاری، با اشاره به این که ایران، سرزمینی لرزهخیز است، بر اهمیت حمایت دولت از خرید و نصب دستگاه های شتابنگار و همچنین راهاندازی ایستگاه های آن در مناطق مختلف کشور تاکید کرد و افزود: جمعآوری دادههای زمینلرزهها و سنجش و ارزیابی رفتارهای آن ها با دستگاه های شتابنگار و لرزهنگار میسر است.
وی با اشاره به این که دستگاه های لرزهنگار، جابهجایی و سرعت و دستگاه های شتابنگار، شتاب زلزلهها را اندازهگیری می کنند، گفت: اندازهگیری شتاب زلزله بویژه در ارزیابی ها مورد نیاز مهندسان است. در زلزله نیرویی که به ساختمان وارد می شود متناسب با جرم آن ساختمان و شتاب حرکت زمین است. بنابراین هر چه ساختمان سنگین تر باشد شتابی که به آن وارد می شود بیشتر است. بهمین دلیل است تصریح میشود که در مناطق لرزه خیز ساختمانها سبک ساخته شوند.
وی افزود: در باره شتاب نیز به همین گونه است ساختمان ها در مناطق لرزهخیز باید به گونهای ساخته شوند که در برابر شتاب زمینلرزه، مقاومت لازم را داشته باشد.
داده های دستگاه های شتابنگار، جنبه مهندسی دارد
فرزانگان در بیان تفاوت های دستگاه های شتابنگار با لرزهنگار، ادامه داد: یکی از تفاوت های دستگاه های لرزهنگار و شبکه های شتاب نگار در دادههای آنهاست. دادههای شتاب نگار بیشتر جنبه مهندسی دارد. در حالیکه دادههای لرزه نگار در موضوع زلزلهشناسی و علم، کاربرد دارد. به واقع، شناخت پوسته های زمین با دادههای لرزهنگاری ممکن شده است.
به گفته وی، در هر شهر و روستایی نیاز نیست که دستگاه های لرزه نگار نصب گردد. می توان چندین ایستگاه در حدود صد تا دویست ایستگاه لرزهنگاری در منطقهای به وسعت ایران طراحی و اجرا کرد و همه زلزله هایی که در کشور رخ می دهد را از نظر مشخصات دینامیکی مورد بررسی قرار داد. دستگاه های لرزه نگار قادر است حتی زمین لرزه هایی را که بشر قادر به درک آن نیز نیست را ثبت کند. کما این که در تهران زمینلرزههایی در حدود یک و بیشتر از یک رخ میدهد و دستگاه های لرزهنگار آن ها را ثبت می کنند.
فعالیت ۱۱۷۵ دستگاه و ایستگاه شتاب نگار در کشور
وی اظهار داشت: دستگاه های شتابنگار باید در هرجایی که ساخت و ساز است و همچنین در مناطقی که تفاوت زمین از نظر جنس خاک و تفاوت توپوگرافی و ارتفاع وجود دارد، نصب شوند. بهمین علت است که بیش از هزار و دویست ایستگاه شتاب نگار در کشور داریم. در حالی که تعداد ایستگاههای لرزهنگار دائمی کمتر از صد و پنجاه ایستگاه است.
وی ادامه داد: پیشنهاد این است که چهارصد ایستگاه لرزهنگار برای کل کشور نصب گردد که هماکنون کمتر از صد و پنجاه است. همچنین، در حالحاضر ۱۱۷۵ شبکه و ایستگاه شتاب نگاری در کشور فعال است که نیاز است دستگاه های شتابنگار کشور حداقل به سه هزار دستگاه و ایستگاه برسد.
نیاز تهران دویست دستگاه و ایستگاه شتابنگار است
رییس شبکه ملی شتابنگاری کشور ادامه داد: در استان تهران صد و ده ایستگاه شتابنگاری و در شهر تهران پنجاه دستگاه و ایستگاه فعال است. بنظر می رسد که نیاز شهر تهران اگر فقط مباحث پوشش شرایط مختلف زمینشناسی و اهداف سامانه های هشدار و پاسخ سریع باشد باید دویست ایستگاه و دستگاه شتابنگار در تهران نصب و راهاندازی گردد.
وی اظهار داشت: چنانچه رفتارنگاری ساختمان های بلند، پلها، نیروگاهها و … نیز مدنظر باشد نیاز به دستگاه های شتابنگار بیشتری در کشور است.
اجبار شهرهای لرزهخیز دنیا به نصب دستگاه شتابنگار در ساختمان های بلند، پلها، سدها و نیروگاهها
فرزانگان تصریح کرد: در بیشتر شهرهای مهم و لرزه خیز دنیا، به اجبار باید دستگاه های شتابنگار در ساختمانهای بلند و طبقات مختلف ساختمان های بلند نصب شود تا اینکه طراحی سازه بعد از رویداد زمین لرزه، پاسخ واقعی یک سازه از زلزله طراح ساختمان ارزیابی کند.
رییس شبکه ملی شتابنگاری کشور افزود: پاسخ واقعی ساختمان زمانی ثبت و مورد استفاده مهندسان قرار میگیرد که یکسری دستگاههای شتاب نگار در طبقات مختلف ساختمان نصب باشد و رکورد زمین لرزه را ثبت کند که در واقع پاسخ آن ساختمان را نسبت به زمین لرزه ثبت می کند.
حداقل نیاز کشور به دستگاه شتابنگار سه هزار دستگاه است
فرزانگان با یادآوری این که اگر ساختمانی خوب طراحی، اجرا و احداث شده باشد در مقابل زلزله، آسیبپذیر نخواهد بود، ادامه داد: دستگاه های شتابنگار برای هر هدفی که بکار می روند باید تعدادشان افزایش یابد. اگر برای شبکه ملی شتابنگاری مورد استفاده قرار میگیرند نیاز ما حداقل به سه هزار دستگاه است. اگر برای رفتارنگاری پل ها، سدها، نیروگاه ها و پالایشگاه ها و… است تعداد موردنیاز به مراتب بیشتر از سه هزار دستگاه خواهد بود.
رییس شبکه ملی شتابنگاری کشور، در پاسخ به این پرسش که بهترین و حساسترین دستگاه های شتابنگار در کدام کشورها ساخته و تولید می شود؟ توضیح داد: دستگاه های شتابنگار دستگاه هایی هستند که در دنیا توسط کمپانی های معدودی ساخته می شوند زیرا بازار محدودی دارند. کشورهایی همچون آمریکا، سوییس، انگلستان و کانادا کشورهای پیشرو در زمینه ساخت و تولید دستگاه های شتابنگار هستند.
هزینه نصب و راهاندازی دستگاههای موردنیاز شتابنگار در کشور چهارصد میلیارد تومان
رییس شبکه ملی شتابنگاری کشور گفت: برای هر دستگاه شتاب نگار با رده A در وضعیت فعلی در حال حاضر دویست و پنجاه تا سیصد میلیون تومان هزینه نیاز است که این هزینه غیر از هزینه راه اندازی ایستگاه است. حدود سیصد و پنجاه تا چهارصد میلیون تومان راه اندازی دستگاه های شتاب نگار هزینه می برد که طبیعتا اگر بخواهیم یک هزار دستگاه شتابنگار در کشور راهاندازی و نصب کنیم چیزی حدود چهارصد میلیاردتومان هزینه بر خواهد بود.
وی افزود: تلاشهایی که برای خرید دستگاههای شتاب نگار انجام شده است از حدود شش سال پیش شروع شد. اما آنچه که سبب اقدامات عملیاتی شد از سال نود و شش، کلید خورد و ما توانستیم طی دو قرارداد که تا پایان سال نود و هشت به طول انجامید در حدود پانصد و شصت و دو دستگاه جدید شتابنگار خریداری کردیم که دستگاههای جدید پیشرفت بسیاری کرده است.
وی گفت: در دولت تدبیر و امید با پیگیری های رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مساعدت سازمان برنامه و بودجه توانستیم پانصد و شصت و دو دستگاه جدید شتاب نگار خریداری کنیم. در صددیم دستگاههای بیشتری را نیز خریداری کنیم.
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی