استانی شدن تعرفه نظام مهندسی و ساخت و ساز محمد اسلامی بیان کرد:

استانی شدن تعرفه نظام مهندسی و ساخت و ساز

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حوزه نظام مهندسی، عدالت در توسعه کار در سراسر کشور و تنظیم تعرفه متناسب با شرایط هر منطقه بزودی پی گیری و تعرفه‌ها در هر استان جداگانه تنظیم می گردد.

کد خبر: 971204016 تاریخ انتشار: شنبه ۴ اسفند ۹۷ - ۴:۰۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حوزه نظام مهندسی، عدالت در توسعه کار در سراسر کشور و تنظیم تعرفه متناسب با شرایط هر منطقه بزودی پی گیری و تعرفه‌ها در هر استان جداگانه تنظیم می گردد.

استانی شدن تعرفه نظام مهندسی و ساخت و ساز

استانی شدن تعرفه نظام مهندسی و ساخت و ساز

تعرفه‌ نظام مهندسی بر ساخت‌ وساز، استانی می ‌گردد

وی در آیین گرامیداشت روز مهندس که دیروز در وزارت کشور برگزار گردید، گفت: مهم‌ترین اولویت بزرگ امروز جامعه مهندسی گشایش و رونق بخشیدن به ساخت و ساز ساختمان است.
اسلامی با توجه به این که میزان پروانه ساختمان صادره به تعداد مهندسان کشور یک نسبت خیلی ضعیف است، ادامه داد: اصلاح و روان‌سازی سیاست‌ها و خلق فضاهای مناسب باید در کشور ایجاد گردد و ما مهندسان نسبت به هر زمان دیگری اهتمام نشان دهیم و اطمینان داشته باشیم که ساخت و ساز توسط مهندسین انجام ‌گردد.
وی، بر دو محور روان سازی و گسترش ساخت و ساز از یک طرف و نظارت دقیق بر جلوگیری از ورود افراد غیر مهندس به عرصه ساخت و ساز از طرف دیگر تاکید کرد و افزود: این ۲ محور در دستور کار معاونت مسکن و ساختمان قرار دارد و باید با جدیت تمام دنبال گردد.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مشاغل و حرفه ‌های مشغول در حوزه ساخت و ساز ساختمان نیز باید ساماندهی گردند تا افراد غیرمتخصص، بدون مهارت و استفاده از مصالح غیر استاندارد و انجام کارهای نادرست برای این حوزه بدنامی ایجاد نکنند؛ لذا بررسی پروانه فعالیت آن ها با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از مواردی است که در این دوره با تلاش ویژه بدان می ‌پردازیم.
اسلامی با عنوان این که «در خانواده نظام مهندسی نیاز داریم از عدالت در توسعه کار اطمینان حاصل کنیم» افزود: عدالت در توسعه کار در سراسر کشور و تنظیم تعرفه متناسب با شرایط هر منطقه بزودی پی‌گیری خواهد شد. طبق ضوابط و مقررات در هر استان و ظرفیت هر استان برای تنظیم بازار کار مهندسان، تعرفه‌ها تنظیم می ‌گردند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ما نیازمند دگرگونی در دانش و مهارت مهندسی و یک جریان رشد پایدار همراه با مستندسازی و ارزش‌گذاری هستیم تا دانش مهندسی روزافزون گسترش یابد و تجارب نسل مهندس ارتقا یابد.
وی گفت: وزارت راه و شهرسازی مسئولیت قانونی در قبال نظامات فنی دارد و بدنبال ایجاد یک تحول در عرضه و تقاضا است. در بخش دیگر تقدیر از مهندسی بصورت اثربخش در دستور کار قرار دارد تا انتظارات ما در ساخت و ساز را با بهینه سازی مصرف انرژی و دوام ساختمان و تاسیسات محقق کند.
اسلامی در ادامه بیان داشت: ما نیازمند متناسب سازی هزینه‌ها و جلوگیری از هزینه‌های بی رویه در ساخت بناها هستیم، زیرا تلفیقی از مهندسی سنتی و صنعتی سبب بروز تخلفات زیادی شده است که خسارات آن را مردم می ‌پردازند. لذا باید شرایط تغییر روند نظارت بر اجرا و نقش‌آفرینی نظام مهندسی کشور را فراهم کنیم.
اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه شورای تدوین وزارتخانه و کمیته عالی آیین نامه دو هزار و هشتصد، گفت: لزوم این دگرگونی مطرح و مهلت داده شد تا با نقش‌آفرینی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و معاونت مسکن و ساختمان پایه‌گذار رویه متفاوتی باشند. هم‌چنین نسبت به گرداوری ضوابط و مقررات در کشور برای صادرات خدمات فنی و مهندسی اقدام گردد، زیرا این موضوع می ‌تواند کارآمدی نظام ساخت و ساز را گسترش دهد و به سطح برتری برساند.

استانی شدن تعرفه نظام مهندسی و ساخت و ساز

وی یاد آور شد: یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در حوزه مسکن، شتاب بخشیدن به بازار مسکن است. در کنار آن یکی از وظایف ما تعدیل بخشی به عرضه و تقاضا در ساخت و ساز مسکن است و نیز توجه به نیاز جوانان و خانه اولی‌ ها به مسکن که به موجب قانون، وظیفه دولت است. ولی از آن جا که رکود بمعنی بی‌پاسخ ماندن تقاضا است، طولانی شدن دوره رکود سبب طولانی شدن دوره انتظار شده است.
وی ادامه داد: طبق تحلیل صورت گرفته، امروز برای خانه دار شدن مردم در پنج استان تا دهک هفت باید توانمندسازی انجام گردد و با توجه به این که زودتر از پانزده تا هفده سال امکان خانه‌دار شدن وجود ندارد باید آن را شتاب دهیم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بافت ‌های ناکارآمد شهری نیز از طریق بازآفرینی باید به اماکن قابل سکونت تبدیل شوند و رونق ساخت و ساز از طریق این بافت‌ ها صورت بگیرد. سازمان ‌های نظام مهندسی و مهندسان می ‌توانند در کلیه استان‌ ها نقش ایفا کنند و تولید مسکن را برای اقشار جامعه هدف در دویست و هفتاد محله ایجاد کنند.
این عضو دولت دوازدهم گفت: این ساماندهی به لحاظ نرم افزاری و سخت افزاری به رونق ساخت و ساز در شهرها کمک می‌ کند و اشتغال و تولید را در بر خواهد داشت. حتی در صنایع وابسته به صنعت ساختمان کیفیت ارتقا خواهد یافت و علاوه بر تکلیف قانونی دولت، مهندسین نیز وظایف خود را در قبال جامعه ایفا می ‌کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ اسفند ۹۷
494 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0