پیشنهاد استفاده از مهندس ناظر مقیم برای جلوگیری از امضاء فروشی فرج الله رجبی

پیشنهاد استفاده از مهندس ناظر مقیم برای جلوگیری از امضاء فروشی

فرج الله رجبی بیان کرد: برای جلوگیری از امضاء فروشی در بخش ساخت و ساز، بدنبال حضور مهندسان ناظر مقیم در طرحهای ساختمانی هستیم.

کد خبر: 970504009 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۴ مرداد ۹۷ - ۴:۰۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،فرج الله رجبی بیان کرد: برای جلوگیری از امضاء فروشی در بخش ساخت و ساز، بدنبال حضور مهندسان ناظر مقیم در طرحهای ساختمانی هستیم.

پیشنهاد استفاده از مهندس ناظر مقیم برای جلوگیری از امضاء فروشی

پیشنهاد استفاده از مهندس ناظر مقیم برای جلوگیری از امضاء فروشی

پیشنهاد  استفاده از مهندس ناظر مقیم برای جلوگیری از امضاء فروشی

ریاست شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور، گفت: شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور برای جلوگیری از امضاء فروشی چند پیشنهاد آماده کرده است.
رجبی اظهار داشت: «ما بشدت در مورد امضاء فروشی حساس هستیم و چند شیوه نامه برای مقابله با این پدیده از طرف شورای مرکزی آماده شده و استقرار مهندسان ناظر در پروژه بعنوان مهندسان مقیم یکی از این راههای مقابله با پدیده است».
وی ادامه داد: با مقیم شدن مهندسان ناظر در پروژه و نظارت مستمر بر امور ساخت و ساز بسیاری از مشکلات حل می گردد؛ از طرف دیگر ما بدنبال واگذاری امور طراحی، نظارت و ساخت طرحهای بزرگ به افراد حقوقی هستیم تا هرگونه مسوولیت در این بخش به شرکتهای حقوقی منتقل گردد.
وی اظهار داشت: با نظارت مستمر باید هرکسی در بخش ساخت وساز مسئولیت خود را بپذیرد و خدمات مهندسی با رعایت فرآیندهای مقررات ملی ساختمان ارتقاء یابد.
«برای رفع مشکلات بخش نظام مهندسی و ساخت وساز شهری، کارگروهی از وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی تشکیل شده است تا با بررسیهای تخصصی و کارشناسی کیفیت خدمات مهندسی را در کشور ارتقاء دهیم».
رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور افزود: علاوه بر گروه نظارت، شورای انتظامی سازمانهای نظام مهندسی در همه استانها فعال است، زیرا سازمانهای نظام مهندسی یکی از مجموعه های خود کنترلی در کشور محسوب می گردد.
عباس آخوندی، هفته گذشته به مساله امضاء فروشی در نظام مهندسی اشاره و بیان کرد: هر کسیکه نقشه ‌ای را امضاء میکند باید مسوولیت امضای خود را بپذیرد. پروانه های ساختمانی داریم که دویست امضاء پشت آن است. همه ما می ‌فهمیم این، یعنی هیچ کس کار را کنترل نکرده است.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کسیکه امضاء میکند، چه مشاور، چه پیمانکار، چه ناظر و چه بازرس باید مسوولیت امضای خود را بپذیرد. مشخص است که معنای دویست امضاء، امضاء فروشی است.


آخوندی، نظام دو نقشه ‌ای را یکی دیگر از معضلات مهندسی در ایران دانست و گفت: بیش تر نقشه هایی که اجرا می گردد با نقشه مبنا در پرونده ساختمانی در شهرداری تطابق ندارد. فردی نقشه ای تهیه میکند، امضاهای لازم را جمع میکند و طبق این نقشه پروانه میگیرد. پس از دریافت پروانه مالک تازه به سراغ طراحی نقشه دلخواه خود میرود و کار را طبق نقشه دوم جلو میبرد. این یعنی دو بار هزینه کرد و بی ‌تعهدی در بازار خدمات مهندسی.
آخوندی تصریح کرد: باید بساط ۲ نقشه ای برچیده شود. با تفکیک نظارت و بازرسی، اجازه دهید مالک، مشاور و ناظر و پیمانکار دلخواه خود را انتخاب و از ابتدا نیز یک نقشه تهیه کند. از آن سو اجازه دهید شهرداری بازرس خود را داشته باشد و نقشه ها، محاسبات و مقررات معماری و شهرسازی را کنترل کند.
با این همه، برخی اعضای سازمان نظام مهندسی معتقد هستند انتخاب مهندس ناظر باید از طرف یک نهاد یا مجموعه تخصصی صورت گیرد؛ زیرا باید طبق استانداردهای گرداوری شده اقدام کرد.
از طرف دیگر، اختیار مالکان زمین در انتخاب ناظران و پیمانکاران، احتمال تبانی و برخی فسادهای دیگر را پیش می آورد که باید برای رفع آن، فکری کرد.
منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ مرداد ۹۷
867 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0