روی آوردن مردم به استحکام بخشی بناها، اثر اطلاع رسانی رسانه ها  ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

جلسه خبری ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی با خبرنگاران استان

جلسه خبری ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی با خبرنگاران استان با محوریت برگزاری چهارمین گردهمایی استانی “زلزله، مدیریت بحران و دورنمای آینده” و با موضوع عملکرد و اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان بعد از زمین لرزه مذکور و تبیین و تشریح برنامه های سال نود و هشت و ارائه راهکارهای فنی، مهندسی و پیش گیرانه در مقابله با بحرانهای طبیعی پیش رو از قبیل سیل و زمین لرزه، برگزار شد.

کد خبر: 980224003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ اردیبهشت ۹۸ - ۹:۱۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی، کشور،جلسه خبری ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی با خبرنگاران استان با محوریت برگزاری چهارمین گردهمایی استانی “زلزله، مدیریت بحران و دورنمای آینده” و با موضوع عملکرد و اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان بعد از زمین لرزه مذکور و تبیین و تشریح برنامه های سال نود و هشت و ارائه راهکارهای فنی، مهندسی و پیش گیرانه در مقابله با بحرانهای طبیعی پیش رو از قبیل سیل و زمین لرزه، برگزار شد.

جلسه خبری ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

جلسه خبری ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

جلسه خبری ریاست سازمان نظام مهندسی  ساختمان استان خراسان شمالی با خبرنگاران استان

جلسه خبری ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی با خبرنگاران استان با موضوع تبیین برنامه های سال نود و هشت برگزار شد.
علی اکبر رمضانی، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در این جلسه افزود: در حال حاضر چهار هزار سی و چهار نفر مهندس در هفت رشته مهندسی، عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی، برق، نقشه برداری، شهری و ترافیک عضو این سازمان هستند.
رمضانی با اشاره به این که مهندسان در راستای کیفیت بخشیدن به حوزه های شهری و روستایی و تامین آسایش مردم ظرفیت خیلی بزرگی برای توسعه استان هستند، افزود: نهادهای غیر دولتی یکی از مولفه های مهم توسعه در سطح هر کشوری است ولی متاسفانه در کشور ما جایگاه بخش خصوصی و غیر دولتی نهادینه نشده و چتر تصدی گری دولتی هم‌چنان باز است و برون سپاری انجام نشده است.
رمضانی با اشاره به عملکرد این سازمان در سال نود و هفت، تصریح کرد: سال گذشته ۱ میلیون متر مربع نقشه به تعداد دو هزار و هشتصد و‌چهل و سه پروژه در این سازمان تهیه و به شهرداریهای سطح استان ارسال شده است که این رقم در مقایسه به سال نود و شش چهار و نیم درصد از لحاظ متراژ و چهارده درصد از لحاظ تعداد پروژه کاهش داشته است.
رمضانی ادامه داد: هم‌چنین در سال گذشته بالغ بر سه هزار نفر ساعت آموزش مهندسان در این سازمان صورت پذیرفت که اگر کل مهندسان پروانه دار و بدون پروانه را در نظر بگیریم به ازای هر نفر هشت ساعت و اگر فقط اعضای صاحب پروانه را در نظر بگیریم به ازای هر نفر سیزده ساعت در طول سال آموزش داشتیم.
وی در ادامه به برنامه های سال نود و هشت نیز اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه ها ساماندهی حوزه اجرای ساختمان بعنوان محصول نهایی فکر و خلاقیت مهندسان است زیرا هر چقدر ساخت و ساز به سمت قانون مداری جلو برود میتوانیم ادعا کنیم مولفه حقوق شهروندی، حقوق بهره بردار و هم‌چنین توجه به حقوق نسل آینده رعایت شده است.
رییس سازمان استان، حذف مکاتبات کاغذی را یکی دیگر از برنامه ها برشمرد و گفت: توجه به این موضوع سبب شد تا سامانه الکترونیکی سازمان توسعه پیدا کند و امسال علاوه بر کنترل نقشه ها که بخش عظیمی از مصرف کاغذ را به خود اختصاص میدهد، از این پس بهیچ عنوان از کاغذهای چاپی استفاده نمی گردد و کنترلها نیز در فضای الکترونیکی صورت میگیرد.
رمضانی با عنوان این که یکی از مولفه های مهم در هرجامعه به روزرسانی دانش است، ادامه داد: در همین راستا افزایش چهل درصدی آموزش برای مهندسان در شش ماه اول سال نود و هشت در دستور کار قرار گرفته است.
رمضانی، حمایت از پژوهشهای کاربردی در راستای بومی سازی مقررات ملی ساختمان را یکی دیگر از اولویتهای این سازمان ذکر کرد و افزود: یکی از روشهای صرفه جویی در مصرف انرژی، راه‌کارهای معمارانه است و برای تحقق این امر باید با استفاده از شرایط اقلیمی، آب و هوایی و ساختاری هر منطقه از ظرفیتهای خدادادی استفاده کنیم و تمرکز بیش‌تر به مبحث نوزدهم داشته باشیم.
وی با اشاره به این که کشور برای اجرای مبحث نوزدهم، نیاز به زیر ساختهای اساسی در حوزه های ساخت و ساز و همراهی مردم دارد، تصریح کرد: با توجه به این که ساختمانهای روستایی در یک فضای باز ساخته میشوند اتلاف انرژی در ساختمانهای روستایی به علت سطح تبادل حرارتی زیاد است در همین راستا نظارت بر ساخت و ساز روستایی امسال در دستور کار این سازمان قرار دارد و این موضوع بگونه ای مدیریت خواهد شد که روستاییان از خدمات مهندسی ساختمان بهره مند گردند.
رمضانی با عنوان این که تهیه نقشه، نظارت و اجرا در روستاها نیز باید توسط مهندسان متخصص و صاحب صلاحیت انجام گردد، گفت: ساختمانهایی که در روستاها احداث می گردند به مصالح آن توجه نمیشود که برای جلوگیری از اتلاف انرژی در ساختمانهای روستایی در حال حاضر فاز اول مبحث نوزدهم که مطالعات در سطح روستاها بوده اجرا شده و فاز دوم که مرحله اجرا و تاکید استاندار نیز است، در دست اقدام است.
رییس سازمان استان، به ترویج و ارتقای جایگاه خلاقیت و نوآوری با احترام به حقوق معنوی خلق آثار مهندسان بعنوان یکی دیگر از برنامه های سال نود و هشت اشاره کرد و افزود: دپارتمان خلاقیت و نوآوری با هدف احیای معماری ایرانی و اسلامی در سال جاری با هدف کمک به گفتمان شهری و معماری در حال راه اندازی است و این دپارتمان علاوه بر این که در حوزه حرفه به مهندسان کمک کمک میکند، روح جدیدی به معماری استان میبخشد.
رمضانی با اشاره به این که عدم توجه به تجارب کسب شده در مهندسی مغفول مانده است، مطرح کرد: اجرایی کردن نظام کارآموزی در راستای ارتقای حرفه مهندسی با تاکید بر آموزش و انتقال تجارب در دستور کار این سازمان قرار گرفته که نظام نامه آن تهیه و گرداوری گردیده و به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ کردیم که بتوانیم بعنوان نخستین استان نظام کارآموزی را بصورت سیستماتیک و مدون شده برای مهندسان قبل از ورود به حرفه داشته باشیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در خاتمه با اشاره به برگزاری گردهمایی زلزله در بیست و سوم خرداد ماه جاری گفت: تا به حال در استان دو گردهمایی استانی و منطقه ای و یک گردهمایی ملی برگزار گردیده که مهم‌ترین خروجی این گردهمایی ها در ساخت و سازهای استان مشخص است که اجرای نود و پنج درصد والپستها در ساخت و سازها و کنترل نقشه ها از مهم‌ترین خروجی این گردهمایی ها است.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ اردیبهشت ۹۸
512 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0