مردم برای رویارویی با زمین لرزه آموزش ندیده ‌اند نایب رییس اول سازمان نظام مهندسی البرز

مردم برای رویارویی با زمین لرزه آموزش ندیده ‌اند

وقوع زمین لرزه در کرج را باید یک هشدار مدیریتی در نظر گرفت که محک مناسبی برای ارزیابی میزان آمادگی مردم، مدیران و دستگاه‌ های امدادی و خدماتی بود.

کد خبر: 961012020 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ دی ۹۶ - ۲:۵۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان البرز،وقوع زمین لرزه در کرج را باید یک هشدار مدیریتی در نظر گرفت که محک مناسبی برای ارزیابی میزان آمادگی مردم، مدیران و دستگاه‌ های امدادی و خدماتی بود.مردم برای رویارویی با زمین لرزه آموزش ندیده ‌اند

مردم برای رویارویی با زمین لرزه آموزش ندیده ‌اند

مردم برای رویارویی با زمین لرزه آموزش ندیده ‌اند

مردم برای رویارویی با زمین لرزه آموزش  ندیده ‌اند

نایب رییس اول سازمان نظام مهندسی البرز با اعلام این مطلب بیان کرد: این زمین لرزه نشان داد که شهر ما آسیب ‌پذیر است بگونه ‌ای که شاهد ترافیک سنگین در خیابانها و معابر کم ‌عرض و صفهای طولانی در پمپ ‌بنزینها بودیم به نحوی که اگر بواقع حادثه‌ ای بزرگ رخ می ‌داد امکان امداد رسانی به آن عملاً وجود نداشت.
فرهاد سهرابلو ادامه داد: فرار مردم از منازل و ایجاد ترافیک سنگین در سطح شهر بعد از وقوع زمین لرزه بیان گر این بود که مردم برای مقابله با زمین لرزه آماده نبوده و آموزش‌ های لازم را ندیده و به نوعی دچار سردرگمی بوده و هستند.
سهرابلو با اشاره به این که آموزشهای لازم برای رویارویی با بحران باید به مردم ارایه شود، افزود: بعنوان مثال ساعاتی بعد از زلزله اطلاعاتی از مراکز مدیریت بحران و سوله‌ های اسکان اضطراری در اختیار مردم قرار داده شد این در حالیست که این اطلاعات باید پیش از بحران و بطور مداوم به مردم ارائه گردد و شهروندان از وجود چنین مراکزی باخبر باشند تا در نخستین فرصت بتوانند به این مراکز پناه ببرند.
وی با بیان این که هر شهروند باید آموزشهای لازم برای نجات جان خود و اطرافیانش را دیده و در عمل یک امدادگر باشد، تصریح کرد: آموزش و آمادگی شهروندان برای مقابله با بحران امری ضروری است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ در این رابطه نیاز است همه دستگاهها برای رویارویی با بحرانهای احتمالی در حال آماده باش باشند و در زمان بحران بتوانند مثمرثمر واقع گردند.
سهرابلو با اشاره به این که ترس مردم از زلزله بیش تر ناشی از عدم آشنایی و آموزش آنها و غافلگیری است خاطر نشان کرد: قریب به نود درصد مصدومیتهای دو زلزله اخیر در کرج در هنگام فرار از ساختمانها اتفاق افتاده است.

مردم برای رویارویی با زمین لرزه آموزش ندیده ‌اند


مدیر مسوول نشریه نیارش البرز به زلزله اخیر کرمانشاه اشاره کرد و اظهار داشت: در این زلزله شاهد بودیم در مناطقی که حتی بصورت ناچیز از خدمات مهندسی همکاران در سازمان نظام مهندسی در امر ساخت و ساز بهره گرفته شده، حداقل سازه ساختمانها در مقابل زلزله مقاوت لازم را از خود نشان داده و آمار کشته شدگان این زلزله به حداقل رسیده است. لذا باید این نکته را مدنظر قرار داد که ساخت و ساز با طراحی، نظارت و اجرای درست و با استفاده از مصالح استاندارد، در صورت پناه گیری مناسب ساکنان در هنگام زلزله، بخوبی میتواند جان و مال شهروندان را از خطرات احتمالی حفظ کنند.
وی با اعلام این که انتظارات اصولی و به حق شهروندان از مدیران ذی ربط هزینه کرد منابع و سرمایه ها در جهت ایمن سازی و ارتقای شرایط زندگی آن ها بویژه برای مقابله با بحرانهایی مانند زلزله است یاد آور شد: رفع بخشی از این نگرانیها به آموزشهای عمومی در کلیه مقاطع سنی و توسعه و تقویت زیرساختها باز میگردد و کنار اینگونه آموزش ‌ها و آماده کردن جو روانی حاکم بر جامعه برای رویارویی با بحرانهای احتمالی، باید حداکثر دقت و تمرکز در برنامه ریزی، محاسبه، مکانیابی و طراحی و اجرای پروژه ها بگونه ای انجام شود که ساختمانها، از کیفیت و ایمنی متناسب با شرایط اقلیمی و محیط طبیعی کشور که یکی از آن زلزله خیز بودن است برخوردار باشند.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام ازمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ دی ۹۶
848 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0