توجه به پدافند غیرعامل الزامی برای ایمن سازی در مقابل حوادث است نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی

توجه به پدافند غیرعامل الزامی برای ایمن سازی در مقابل حوادث است

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی بیان کرد: توجه به پدافند غیرعامل الزامی برای ایمن سازی و پیش بینیهای لازم در برابر بروز حوادث طبیعی، انسانی و حیاتی است.

کد خبر: 960810013 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۰ آبان ۹۶ - ۱۰:۵۲ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی، به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی، نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی بیان کرد: توجه به پدافند غیرعامل الزامی برای ایمن سازی و پیش بینیهای لازم در برابر بروز حوادث طبیعی، انسانی و حیاتی است.توجه به پدافند غیرعامل الزامی برای ایمن سازی در مقابل حوادث است

توجه به پدافند غیرعامل الزامی برای ایمن سازی در مقابل حوادث است

توجه به پدافند غیرعامل الزامی برای ایمن سازی در مقابل حوادث است

توجه به پدافند غیرعامل الزامی برای ایمن سازی در  مقابل حوادث است

مهندس عباس عامری، عنوان کرد: در بحث پدافند غیرعامل، هنوز در ابتدای راه هستیم و تا نیل به شرایط مناسب باید مسیری طولانی را سپری کنیم.
عامری گفت: واژه بلایای طبیعی عنوان اشتباهی است که به علت آمادگی نداشتن در مقابل زلزله، سیل و ….، بکار برده میشود امیدست که با بهره گیری از تجارب دیگران و درک ضرورت ایمن سازی و پدافند غیرعامل، شاهد تکرار حوادثی از جمله آتش سوزی پلاسکو نباشیم.
عامری ادامه داد: حادثه آتش سوزی پلاسکو، نمونه ای از حوادث و خطرهایی است که همواره شهرها و ساختمانها و جان مردم را تهدید میکند و خود حادثه و اتفاق بعد آن، نشان دهنده این است که ما در بسیاری از زمینه ها از جمله ایمن سازی و مدیریت بحران و فرهنگ عمومی رویارویی با این گونه حوادث، با استانداردها فاصله بسیاری داریم.
وی افزود: نتیجه حاصل از یک حادثه، از بین رفتن سال ها زحمت ساختن و آبادانی در مدت زمانی اندک است و در بسیاری از موارد با کشته شدن انسانهایی بی تقصیر همراه میشود، این خود مهم ترین و ساده ترین علت بر لزوم توجه به ایمن سازی محیط زندگی مردم در مقابل حوادث است.
نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اضافه کرد: پس از حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو، شرکتهای بیمه از فرصت پیش آمده برای معرفی مزایای صنعت بیمه استفاده کردند هرچند نمیتوان مزایای بیمه را انکار کرد ولی باید بدانیم بیمه، بعد از حادثه تنها قادر بجبران خسارت های مالی ناشی از وقوع حادثه است ولی هیچ گاه و هیچ چیز نمیتواند خسارتهای جانی و معنوی یک حادثه را جبران کند.
وی گفت: باید با درس گرفتن از حادثه پلاسکو، زیرساختهای جلوگیری از آثار سوء هر گونه حادثه ای را فراهم کرد.
عامری با بیان این که ساختمان سازی و شهرسازی در خراسان جنوبی نیز مانند دیگر نقاط کشور دچار کمبودهایی در ایمن سازی است، تصریح کرد: نقص ضوابط و دستور العملهای اجرایی در این رابطه و پافشاری نکردن در باره اجرای حداقل ضوابط موجود از جمله عوامل موثر در غفلت عمومی از مسایل ایمن سازی ساختمانها و شهرهاست.
وی عنوان کرد: در صورت اجرایی شدن مبحث بیست و دو قانون مقررات ملی ساختمان با موضوع تعمیر و نگه داری، میتوان بسیاری از اشکال موجود در ساختمانهای مورد استفاده را شناسایی و رفع کرد.

توجه به پدافند غیرعامل الزامی برای ایمن سازی در مقابل حوادث است


عامری مطرح کرد: در بیرجند مرکز استان برای ساختمانهای ۴ سقف به بالا ، اجرای سیستمهای اعلام و خاموش کردن آتش الزامی است و هم چنین اجرای پله فرار در واحد های مسکونی شش طبقه و بالاتر الزامی است.
عامری تاکید کرد: یکی از مباحثی که لازم است مورد توجه مسئولین قرار گیرد بحث پدافند غیر عامل است و باید پیش بینیهای لازم در برابر بروز حوادث انسان ساز یا طبیعی صورت گیرد که در این موضوع، ما هنوز در ابتدای راه هستیم و تا نیل به شرایط مناسب باید مسیری طولانی را سپری کنیم.
موضوع آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو تهران که در سال چهل و یک تاسیس شد بهانه ای گردید در کشور بموضوع ایمنی و آتش نشانی توجه ویژه ای شود.
این ساختمان در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی حدود ساعت ۸ روز پنج شنبه، سی ام دی دچار آتش سوزی شد و بعد از حدود ۳ ساعت عملیات خاموش کردن آتش، ساختمان به یک باره فرو ریخت.
بعد از نه روز تلاش امداد گران، پیکرهای پانزده شهید آتش نشان از زیر آوار ساختمان خارج شد که با شهادت یک آتش نشان در بیمارستان شهید مطهری، شانزده آتش نشان در حادثه پلاسکو بشهادت رسیدند.
هم چنین در این حادثه ۴ شهروند (کسبه و مالکان مجتمع تجاری پلاسکو) جان خود را از دست دادند و تعدادی هم زخمی شدند.
هم چنین رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی پیش از این بیان داشته بود: شرایطی همچون پلاسکو در استان نداریم ولی در مجموع برگزاری جلسه هایی در حوزه برنامه ریزی واحدهای ایمنی صنفی در آینده نزدیک در تهران برنامه ریزی شده است.
مرتضی یزدان شناس گفت: بزودی یک تیم کارشناسی برای بررسی ایمنی واحدهای صنفی با همکاری کارشناسان آتش نشانی در استان تشکیل میشود تا از توانمندیهای تخصصی این افراد بتوان بدرستی استفاده کرد.
یزدان شناس با اشاره به این که بازار بیرجند در بافت کهن شهر قرار دارد، مطرح کرد: باید شرایط و امکاناتی که برای بافتهای فرسوده در نظر گرفته شد برای بازار نیز لحاظ شود ولی نا به حال اقدامی در این مورد انجام نگرفته است.
او، بازار شهر و منطقه را از نشانه های شهری و منطقه ای آن دانست و گفت: بازار هرچقدر بمراتب تخصصی نزدیکتر شود، بازار نبض جامعه است همه مسئولین مربوط کمک کنند تا مشکلات و معضلات رفع گردد.
یزدان شناس افزود: با همکاری سازمان آتش نشانی بیرجند چهار شیر هیدارنت در بازار بیرجند نصب شد که تمام بازار را به شعاع هزار و پانصد متر پوشش میدهد.
این مسئول خاطر نشان کرد: بازار بیرجند بدون لوله کشی گاز است و این عامل خطر را به لحاظ آتش سوزی بحداقل می رساند و با بررسیهایی که صورت پذیرفت تذکر لازم در این زمینه انجام شد.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

گروه تلگرام برق قدرت

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ آبان ۹۶
972 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0