میزگرد تخصصی بررسی شرایط حاکم بر بازار مسکن

آسیب‌شناسی بازار مسکن کردستان در میزگرد تخصصی بانک مسکن

میزگرد تخصصی بررسی شرایط حاکم بر بازار مسکن با حضور مدیر بانک مسکن، مدیر کل امور اقتصادی استانداری، نمایندگان سازمان نظام مهندسی ساختمان، اتحادیه مشاورین املاک، انجمن انبوه سازان،انجمن پیمانکاران ساختمانی و کارشناسان دانشگاهی در سالن جلسات مدیریت شعب بانک مسکن استان کردستان برگزار شد.

کد خبر: 970406033 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ اسفند ۹۵ - ۱:۲۷ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،مدیر شعب بانک مسکن کردستان با تأکید بر ضرورت برگزاری این جلسات گفت: یکی از نیازهای غلبه بر مشکلات، استفاده از توان تخصصی بخشهای مرتبط و رسیدن به تفکر مشترک است، بر این اساس بر مدیران، صاحب نظران و افراد تأثیر گذار واجب است تا در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نورزند.آسیب‌شناسی بازار مسکن در میزگرد تخصصی بانک مسکن

آسیب‌شناسی بازار مسکن در میزگرد تخصصی بانک مسکن

آسیب‌شناسی بازار مسکن در میزگرد تخصصی بانک مسکن

آسیب‌شناسی بازار مسکن در میزگرد تخصصی بانک مسکن

جلال الدین سلیمی افزود: بازار مسکن کشور در سه سال اخیر با رکود مواجه شده که به علت ارتباط آن با بسیاری از بخشهای تولیدی تأثیرات منفی بر این بخشها گذاشته و باید برای خروج از این شرایط همفکری و همکاری بین بخشی وسیعی داشته باشیم .

وی تصریح کرد: دو نوع تقاضا در بازار مسکن مشهود است : ۱ – تقاضای سوداگرانه که توسط سرمایه گذاران و سوداگران و برای کسب سود خلق می گردد . ۲ – تقاضای مبتنی بر نیاز مصرف کنندگان که حداکثر ۴۰ درصد کل معاملات را شامل می شود، تقاضای سوداگرانه اگر چه باعث تورم در تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت می شود، ولی به نوعی بانی حرکت سرمایه در این بخش است که اگر بتوان این حرکت را از حرکت سیلابی به جرکت برنامه ای تبدیل کرد ۶۰ درصد حدکات قیمتی این بخش قابل پیش بینی می باشد، تقاضای سوداگرانه باعث افزایش سود قابل پیش بینی این بخش می شود.

سلیمی اظهار کرد: رکود حاکم بر بازار مسکن افسار گسیخته است، زیرا تعدادی از عوامل مؤثر معلوم نیستند و هر روز عاملی بر بازار تأثیر گذاشته و مانع رونق این بخش قرار می گیرد از جمله طلا، مسکن، زمین و …

۴۰ درصد تقاضای بازار مسکن ما اصلی و ۶۰ درصد سوداگرانه می باشد

مدیر کل امور اقتصادی استانداری استان کردستان با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور گفت: شرایط حاکم بر اقتصاد کشور رکودی است نه تورمی، بر این مبنی وقتی که سطح تولید پائین می آید بیکاری افزایش و تورم کاهش می یابد و در بخش رونق علاوه بر افزایش تولید نرخ تورم هم بالا می رود.

حسن زاده در ادامه افزود: بازار مسکن متأثر از میزان عرضه و تقاضاست که هر کدام تابع متغیرهای خاص خود می باشد که امکان شناسائی تمام این متغیرها برای برنامه ریزان و فعالان مقدور نیست.

وی خاطر نشان کرد: ۴۰ درصد تقاضای بازار مسکن ما اصلی و ۶۰ درصد سوداگرانه می باشد.

وی درخصوص تأثیر مسکن مهر بر بازار اظهار کرد : ساخت مسکن مهر بر اساس برنامه احداث مسکن اجتماعی برای افراد کم بضاعت صورت گرفت اما تعجیل در اجرا سبب غفلت از ویژگی ها و اصول کارشناسی شد که در جای خود سبب بروز رکود فعلی گردید.

این مقام مسئول افزود: یکی از مشکلات اصلی ما وجود سوداگری زمین است که ساخت مسکن را تحت تأثیر منفی قرار داده و سرمایه ها را از حوزه ساخت به خرید و انباشت زمین سوق داد، همچنین وجود متولیان زیاد در عرصه تصمیم گیری و نبود هماهنگی کامل بین این نهادها و بالا بودن قیمت تمام شده زمین عوامل دیگر بروز این مشکلات می باشد.

حسن زاده در ادامه تصریح کرد: بروز  مهاجرت از روستا به شهر در دهه ۴۰ مشکلات مربوط به حوزه مسکن را کلید زد و رشد جمعیت دهه ۶۰ که امروز به تقاضا در این بخش تبدیل شده است.

وی در ادامه اعلام کرد: برای غلبه بر این مشکلات باید عوامل بروز رکود را شناسائی و آنها را حل کرد در غیر این صورت وضعیت روبه سوی وخامت بیشتر خواهد نهاد.

نبود هماهنگی بین قوانین و ادارات مربوطه در ایران حوزه مسکن را با چالش سنگینی مواجه کرده است

محمد علی مرادی استاد دانشگاه و کارشناس حوزه اقتصاد مسکن، ضمن انتقاد از اجرای عجولانه مسکن مهر گفت: اجرای این طرح بر مبنای تعجیل و بی توجهی به اصول و قواعد کارشناسی و اقتصادی غلط ترین کار در عرصه مسکن و ورود به وضعیت رکود بود، زیرا بدون در نظر گرفتن ظرفیت بازار و نظام پولی و بانکی کشور طراحی و اجرا شد که برای زدودن تأثیرات منفی این امر باید زمان و منابع زیادی را صرف کرد .

مرادی در ادامه افزود: نبود هماهنگی بین قوانین و ادارات مربوطه در ایران حوزه مسکن را با چالش سنگینی مواجه ساخته، زیرا هر اداره ای بر مبنای تشخیص خود تصمیم می گیرد و سایر بخشهای مرتبط را نادیده می گیرد و باید سریعاً دولت این معضل را حل کند .

وی تصریح کرد: مشکلات دیگر این حوزه عبارتند از نبود ارتباط بین دانشگاه و صنعت ساختمان، کمبود دانش سازندگان، دخالت دادن سیاست در این حوزه، تحریم ظالمانه، عدم ثبات اقتصادی و برخی ضعفهای نظام بانکی.

مرادی در ادامه خاطر نشان کرد : وقتی که مجریان فاقد صلاحیت کارشناسی و علمی، وارد این عرصه می شوند و تصمیم را بر اساس وضعیت فعلی و بدون توجه به آینده می گیرند طبیعی است که مشکلاتی مثل رکود و گرانی خواهیم داشت، زیرا هدف اصلی این افراد صرفاً کسب سود است و به چیزی غیر از این نمی اندیشند.

با سود ۱۸ درصدی و مدت بازپرداخت کوتاه مدت نمی‌توان رونق را به بازار مسکن برگرداند

نماینده سازمان نظام مهندسی ساختمان با تأکید بر ضرورت اصلاح ضوابط نامناسب در بازار مسکن گفت: رونق بازار مسکن به عواملی مثل میزان درآمد افراد، قیمت نفت، نوع روابط دنیای خارج با کشور، کمکهای متنوع دولت، افزایش تسهیلات ارزان قیمت و بلند مدت بستگی دارد.

خلیل الهی افزود: قرار بود دولت از طریق افزایش سرمایه بانکها و پرداخت مطالبات بانکها قدرت تسهیلات دهی آنها را افزایش دهد، اما هیچکدام تحقق نیافت که جمع این مورد با قدرت خرید پائین مردم زمینه بروز رکود در بازار مسکن را فراهم ساخت.

وی تصریح کرد: سود ۱۸ درصدی و مدت بازپرداخت کوتاه مدت نمی تواند رونق را به این بازار برگرداند و باید دولت در این راستا اقدامات مهمی انجام دهد، زیرا هیچ سرمایه گذاری نمی تواند با این قوانین سود به دست آورد.

نماینده انمجمن انبوه سازان کردستان دخالت دولت در بازار مسکن را شرط بازگشت رونق نامید و گفت: دولت باید بستر ساز و ناظر باشد نه سازنده و فروشنده و در این راستا ضرورت دارد تا کار اجرا را به مجریان ذیصلاح و توانمند بسپارد.

عادل دیانت افزود: بالا بودن نرخ سود بانکی، ضوابط سختگیرانه بانکی، اجازه حضور مجریان کم توان، بالا بودن دریافتی های ادارات دولتی و … از عوامل بی رونقی بازار مسکن است و تمام فشار ناشی از روند ساخت مسکن بر دست سرمایه گذار و سازنده تحمیل می گردد که در مواردی ناچارند عرصه ترک کنند.

وی خاطر نشان کرد: درحوزه جذب سرمایه گذاران خارجی و تشویق بخش خصوصی داخلی باید بسیاری از ضوابط را تغییر دهیم، زیرا با این قوانین کسی حاضر نیست وارد بازار مسکن شود.

هیچ افق روشنی برای آینده نداریم

نماینده انجمن پیمانکاران ساختمانی در مورد عوامل دخیل در بازار مسکن گفت: هر ساله قیمت مواد اولیه، مصالح، مالیت، بیمه و دستمزدها افزایش می یابد، اما قیمت ساختمان همچنان پائین است و این امر سبب شده تا کسی رغبت حضور نداشته باشد.

سیاوش دانش‌پایه افزود: امروزه کار به جائی رسیده که خریدار به تنهائی قیمت مسکن را تعیین می کند  و سازنده ناچار است به نظر وی تمکین کند در غیر این صورت با زیان زیادی مواجه است.

وی تصریح کرد: هیچ افق روشنی برای آینده نداریم، زیرا هیچ تغییری در ضوابط و قوانین داده نشده است.

دانش‌پایه اظهار کرد: بانکها باید ضوابط سخت و دست و پا گیر خود را تغییر دهند.

منبع: راه دانا

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ اسفند ۹۵
1167 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0