شناسایی شش میلیون خانه خالی در ایران‌شناسایی شش میلیون خانه خالی در ایران  ریاست سازمان نظام مهندسی کشور بیان کرد:

اعصاب و انرژی ما در یک سال گذشته درگیر بود

فرج الله رجبی با عنوان این که دولت از ظرفیت مهندسان استفاده نمیکند، عنوان کرد: خوشحالم پس از حدود یک سال که انرژی جامعه مهندسی اسیر موضوعات کم اهمیت بود، امروز صحبت هایی از جنس مهندسی و مواردی هم چون مدیریت انرژی بیان میکنیم.
اعصاب و انرژی ما در یک سال گذشته درگیر بود

کد خبر: 970331021 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳۱ خرداد ۹۷ - ۸:۰۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشو,فرج الله رجبی با عنوان این که دولت از ظرفیت مهندسان استفاده نمیکند، عنوان کرد: خوشحالم پس از حدود یک سال که انرژی جامعه مهندسی اسیر موضوعات کم اهمیت بود، امروز صحبت هایی از جنس مهندسی و مواردی هم چون مدیریت انرژی بیان میکنیم.
اعصاب و انرژی ما در یک سال گذشته درگیر بود

اعصاب و انرژی ما در یک سال گذشته درگیر بود

اعصاب و انرژی ما در یک سال گذشته درگیر بود

اعصاب و انرژی ما در یک سال گذشته درگیر بود

ریاست سازمان نظام مهندسی کشور در اولین گردهمایی بین المللی مدیریت انرژی در ساختمان و فناوری‌ های مرتبط، گفت: در یک سال گذشته ما اسیر موضوعات خیلی کم اهمیت ‌تر و کم بارتری بودیم که انرژی و اعصاب همه ما را چه داخل و چه بیرون سازمان درگیر کرد. خوشحال هستم که امروز در مورد موضوعی صحبت میکنیم که از جنس مهندسی است و میتوانیم بعنوان مهندسان کشور راهکار ارایه دهیم.
رجبی ادامه داد: از دست اندرکاران این گردهمایی، بخصوص سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تشکر میکنم و خوشحال هستم که همکاران من در این حوزه از پایه گذاران بسیاری از گردهمایی ها و مباحثی هستند که مهندسی کشور با آن درگیر است. از کمیته ملی انرژی و همکاران خودم در شورای مرکزی و نیز وزارت راه و شهرسازی تشکر میکنم.
وی با اشاره به مقوله مدیریت انرژی، افزود: اگر امروز وزرای نفت، نیرو، راه و شهرسازی حضور داشتند تقریبا همه حرف های مشابه میزدیم که نشان میداد ما ظاهرا درد را خوب میفهمیم ولی از این مرحله به بعد اتفاق مهمی نمی ‌افتد. همان آمارها نگران کننده و تهدید آمیز مجدد تکرار می گردد و می‌ بینیم که همه زبان های برانی در آمارهای موجود داریم اما در مورد حل معضل، اقدامات، خیلی کند است.
رجبی، بر اهمیت حکمرانی مطلوب تاکید و مطرح کرد: نظام مسوولیتی انرژی و آب مشخص نیست و نمیدانیم چه کسی مسئول است. نکته دیگر این که عادت کرده ایم از ظرفیت های دولتی و حکومتی استفاده کنیم. مثلا در سیاست خارجی از ظرفیت های غیردولتی استفاده نمیکنیم. در بحث انرژی نیز همین طور است.
رییس سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: امروز خوشحال هستیم که سازمان نظام مهندسی همایشی را برگزار میکند که گوشه ای از بار دولت را بردارد اما متاسفانه دولت از ظرفیت های این سازمان استفاده نمیکند. باید ظرفیت های مردمی و ظرفیت های بیرون از دولت استفاده گردد. اگر قرار است بحث مدیریت آب، شهرهای هوشمند یا شرکت های دانش بنیان شکل بگیرد نمی ‌توان صرفا به ظرفیت های دولتی تکیه کرد. دولتی که این قدر سنگین است و بودجه ها صرف این بدنه میشود. باید دولت بپذیرد که برای حل معضلات این چنینی بطور جدی و اساسی و نگاه راهبردی استفاده کند.
به گفته وی، هنر وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی میتواند این باشد که از نظریه پردازی به مرحله عملیاتی برسیم. درست است که شاید اتلاف انرژی در جاهایی خیلی زیاد باشد اما اگر بتوانیم در حوزه ساختمان، انرژی را مدیریت کنیم هم ایجاد فرهنگ کرده ‌ایم و هم گام ‌های عملی برداشته ایم.
مصرف انرژی در ایران ۶.۲ برابر استاندارد جهانی است
هم چنین در این جلسه، مدیر پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان بیان کرد: میزان مصرف انرژی در ساختمان های ایران ۶.۲ برابر استانداردهای جهانی است.
توکلی گفت: در دنیا حدود یک سوم مصرف انرژی و بیست و دو درصد انتشار گازهای گلخانه ای از طریق ساختمان ها انجام می گردد. در ایران نیز میزان مصرف انرژی در ایران حدود ۶.۲ برابر استانداردهای بین المللی است.
مدیر پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان اظهار داشت: پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان، آگوست ۲۰۱۶ در ایران ابلاغ گردیده ولی پیشرفت آن شاید بیش از ده درصد نیست. محل اجرای آن تهران است که با همکاری دو ارگان بین المللی انجام می گردد.
وی، کاهش مصرف انرژی و کمک به محیط زیست سالم را از اهداف این پروژه ذکر و بیان کرد: کاهش بیست و پنج درصدی مصرف انرژی در ساختمان های موجود و کاهش شصت و پنج درصدی در ساختمان های جدید شصت و پنج از اهداف ما است که در بلند مدت به کاهش انتشار آلاینده ها منجر می گردد. در نهایت این که بتوانیم یک میلیون تن دی اکسید کربن که از طریق ساختمان ها ایجاد میشود را کاهش دهیم.
توکلی ادامه داد: شصت و پنج گروه ذینفع را در این پروژه شناسایی کرده ایم که از نظر همکاری بین بخشی در قالب کمیته راهبری در خدمتشان هستیم و تلاش کردیم از تمام ظرفیت ها وامکاناتی که در بقیه سازمان ها وجود دارد برای اهداف پروژه استفاده کنیم.

اعصاب و انرژی ما در یک سال گذشته درگیر بود

مدیر پروژه بهینه سازی انرژی و محیط زیست در ساختمان، خروجیهای مورد انتظار پروژه را مدل کسب و کار شرکت های خدمات انرژی، اجرای پروژه های پایلوت، دستورالعمل ها و برنامه های آموزشی مرتبط با پروژه های پایلوت، ایجاد مرکز آموزش حرفه ای مدیریت در ساختمان، برنامه های آگاهی بخشی عمومی، مکانیزم های مالی پایدار بازار خمات انرژی ذکر کرد.
صرفه جویی کافی نیست مدیریت انرژی لازم است
ریاست کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، نیز افزود: باید از رویکرد صرف در صرفه جویی به سمت نگاه مدیریتی در بخش انرژی برویم.
حیدر جهانبخش گفت: توسعه های نامتوازنی که در شهرها بخصوص در سه، چهار دهه اخیر رخ داد مساله ای را برای متولیان امور ایجاد کرد که به ۴ مساله اصلی محیط زیست، آب، هوا و انرژی مربوط میشد. آلودگیهای ناشی از بهره گیری غلط از منابع انرژی و آلودگیهای آب و هوا بر ناپایداری محیط زیست اثر داشت.
جهانبخش ادامه داد: چالش های زیست محیطی سبب شد صاحبنظران به این سمت سوق پیدا کنند که موضوع استفاده بهینه از انرژی مورد توجه قرار گیرد. اصلیترین راهکارها بر ۲ موضوع متمرکز بود که عبارتند از ۲ واژه صرفه جویی در مصرف انرژی و ذخیره سازی انرژی.
وی با عنوان این که لازم است از این ۲ واژه عبور کنیم و تفکرمان به سمت مدیریت انرژی باشد به ۳ موضوع مهم در این زمینه اشاره و عنوان کرد: یکی از موارد، اصول، سیاست ها و قوانین است که در این باره کمبودی نداریم. ولی این که چرا ناکام هستیم به این علت است که دو لایه را توجه نکردیم؛ یکی فرآیندها و دیگری فناوریهایی است که باید در این زمینه شناسایی و در مقیاس کشور بومی سازی و کاربردی گردد.
جهانبخش خاطر نشان کرد: ما در کمیسیون انرژی بهمراه سایر همکاران تلاش کردیم نگاهمان را از کاهش صرف مصرف انرژی به سمت مدیریت انرژِی ببریم. شاید ساختمان هایی انگشت شمار در کشور داشته باشیم که مصرف انرژی آن ها کم است اما به بحث محیط زیست در آن ها کم تر توجه شده باشد. بنابراین لازم است ۳ لایه اصول، فرآیندها و تکنولوژیها را با هم پیوند بدهیم.

منبع :ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ خرداد ۹۷
842 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0