برگزاری نشست هماهنگی اجرای طرح معاینه فنی موتورخانه ها نشست هماهنگی

برگزاری نشست هماهنگی اجرای طرح معاینه فنی موتورخانه ها

مورخ یکم آبان ماه نود و هفت در محل شرکت گاز استان اصفهان، نشستی با حضور شیشه فروش _ مدیرکل مدیریت بحران استانداری، علوی _ مدیر عامل شرکت گاز استان، شفیعی _ مدیرکل سازمان استاندارد، ربانیفرد _ ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان و طاهری اصل _ رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، معاونان و مدیران استان برگزار شد.

کد خبر: 970809018 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ آبان ۹۷ - ۴:۰۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان   نظام مهندسی ساختمان اصفهان،مورخ یکم آبان ماه نود و هفت در محل شرکت گاز استان اصفهان، نشستی با حضور شیشه فروش _ مدیرکل مدیریت بحران استانداری، علوی _ مدیر عامل شرکت گاز استان، شفیعی _ مدیرکل سازمان استاندارد، ربانیفرد _ ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان و طاهری اصل _ رییس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، معاونان و مدیران استان برگزار شد.

برگزاری نشست هماهنگی اجرای طرح معاینه فنی موتورخانه ها

برگزاری نشست هماهنگی اجرای طرح معاینه فنی موتورخانه ها

نشست هماهنگی اجرای طرح معاینه فنی موتورخانه ها  برگزار شد

علوی با اشاره به این مطلب که تعداد قابل توجهی موتورخانه در شهر اصفهان بالاخص موتورخانه های ساختمانهای اداری وجود دارد، گفت: بحث بهینه سازی مصرف انرژی در موتورخانه ها و کاهش آلاینده ها از اهمیت بالقوه ای برخوردار است و با توجه به این که دریافت گواهی نامه معاینه فنی موتورخانه ها الزامی میباشد، تنها برخی از ساختمانهای دستگاههای دولتی و غیر دولتی اقدام به اخذ این گواهی نامه کرده اند و متاسفانه اکثریت این موضوع را جدی نگرفته اند و اقدامی در این مورد نداشته اند.
وی در ادامه گزارشی از وضعیت گاز مصرفی استان و موتورخانه ها ارائه داد و افزود: بیش از ۶/۹۹ درصد شهرها و روستاهای استان دسترسی به گاز دارند اما مصرف گاز استان نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته و پیش بینی می گردد به ۵/۲۲ میلیارد مترمکعب برسد.
علوی ادامه داد: طبق قوانین مصوب و الزام آور، همه مصرف کنندگان گاز ملزم به انجام معاینه فنی موتورخانه ها میباشند .
شیشه فروش _ مدیرکل مدیریت بحران استانداری نیز هدف از برگزاری این نشست را مصرف بی رویه انرژی در ساختمانها، آلاینده ها و غیر استاندارد بودن موتورخانه های دستگاههای اجرایی بیان نمود و افزود: مدیریت بحران استانداری وظیفه هماهنگی بین دستگاهها و نظارت بر عملکرد آنها در این مورد را دارد.
شیشه فروش در ادامه ضمن ارائه شرح مختصری از عملکرد برخی از دستگاهها برای کاهش آلودگی هوا، در مورد طرح جامع کاهش اثرات آلاینده ها توضیحاتی را ارایه داد.
شفیعی _ مدیرکل سازمان استاندارد اصفهان نیز با تاکید بر این موضوع که همه موتورخانه ها بالاخص موتورخانه های ساختمانهای بخش دولتی باید از نظر مصرف بهینه انرژی استاندداردسازی گردند و پیگیری این موضوع به عهده سازمان استاندارد و محیط زیست میباشد، تصریح کرد: متاسفانه در این مدت فقط هفت موتورخانه در اصفهان مورد ارزیابی و معاینه فنی قرار گرفته است که از دلایل اصلی آن میتوان به عدم همکاری دستگاههای دولتی و نبود فرهنگ سازی و تامین اعتبار برای این موضوع اشاره کرد.
وی با بیان این نکته که در کشور فقط هفت شرکت بازرسی در زمینه معاینه فنی موتورخانه مورد تایید و دارای صلاحیت فعال میباشند از مهندسین تاسیسات در سازمان نظام مهندسی ساختمان برای بخش طراحی موتورخانه ها خواست رعایت استاندارد را در الویت قرار دهند چرا که در بخش ساختمان فقط چهل درصد مصالح و تجهیزات دارای تاییدیه سازمان استاندارد میباشند و مورد استفاده قرار می گیرند.
ربانیفرد _ ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان، بیان کرد: ما ناظرین را مکلف کرده ایم تا از مصالح استاندارد استفاده کنند اما می بایست مصالح و تجهیزات ساختمانی موجود در بازار نیز استانداردسازی گردند.
ربانیفرد گفت: در زمینه ساخت و ساز، مهندسین طراح و ناظر طبق مقررات ملی ساختمان عمل میکنند اما در این بین متاسفانه برخی از مالکان برخلاف قوانین رفتار می کنند که این موضوع نیازمند فرهنگسازی است.
طاهری اصل _ ریاست کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و عضو هیات مدیره سازمان با بیان این خبر که فقط در اصفهان حدود پنج هزار موتورخانه وجود دارد، عنوان کرد: در زمینه معاینه فنی موتورخانه ها در کل کشور فقط هفت شرکت فعال هستند که این شرکتها قطعا توانایی معاینه فنی و بهینه سازی انرژی بیش از ششصد هزار موتورخانه در سطح کشور را ندارند.
وی، مشکل اصلی استان در زمینه انرژی را بخشی نگری دانست و گفت: هر دستگاهی قصد دارد تنها به شرح وظایف خود عمل کند در حالی که بخش انرژی بحث ملی است و می بایست فرابخشی نگاه شود و همه دستگاههای مرتبط در کنار یک دیگر عمل کنند.
طاهری اصل با اشاره به ماده چهار آیین نامه صرف جویی مصرف انرژی در ساختمانها توسط هیئت وزیران بیان کرد: هدف از انعقاد تفاهم نامه ۵ جانبه میان دستگاههای استان در واقع هیچ تضادی با برنامه های سازمان استاندارد ندارد بلکه میتواند برنامه های این سازمان و هم چنین اداره محیط زیست را برای پیشبرد کاهش مصرف انرژی موتورخانه ها تسهیل کند.

برگزاری نشست هماهنگی اجرای طرح معاینه فنی موتورخانه ها

طاهری اصل گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان قصد دارد تا با پشتوانه متخصصین خود در زمینه ممیزی انرژی ساختمانها با اولویت ارتقاء کارآیی موتورخانه ها اقدام کند که طبق همین موضوع ۲ تفاهم نامه در سطح کشور و در سطح استان اصفهان منعقد شد تا بحث ممیزی انرژی در اصفهان با پشتوانه چهارصد بازرس و ممیز انرژی که تمامی دوره های آموزشی مورد نیاز در زمینه انرژی را گذرانده اند بصورت پایلوت انجام پذیرد.
عضو مکانیک هیات مدیره سازمان، عنوان کرد: متاسفانه تا به حال از ظرفیت مهندسان استفاده نشده در حالی که این مهندسان میتوانند بهترین بازوان برای انجام امور انرژی در ۳ بخش معماری، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی و ممیزی انرژی پنج هزار موتورخانه در سطح استان اصفهان باشند که این موضوع نیازمند حمایت استانداری اصفهان و همکاری کلیه دستگاههای استان است.
طاهری اصل، هزینه ممیزی انرژی ساختمانها که توسط چهارصد بازرس و ارزیاب انرژی نظام مهندسی ساختمان و طبق تعرفه مصوب هیئت چهار نفره صورت می گیرد را خیلی کم تر از هزینه معاینه فنی موتورخانه توسط هفت شرکت فعال که همگی در خارج از اصفهان مقیم هستند دانست و گفت: قطعا همان گونه که مهندسین سازمان نظام مهندسی در بحث بازرسی گاز موفق بودند و اثرات چشمگیر بازرسی آن ها از زمانیکه بازرسی گاز به نظام واگذار گردید مشخص است در بخش ممیزی انرژی و ارتقای کارایی موتورخانه ها نیز قطعا کارنامه درخشانی خواهند داشت و هم چنین می توانند در مباحث کنترل استاندارد نیز بعنوان بازوی اجرایی سازمان استاندارد قرار گیرند.
در خاتمه جلسه مقرر شد که :
اداره استاندارد اصفهان موضوع بازرسی و معاینه فنی موتورخانه ها را پیگیری کند و با اشاره به مصوب هیئت وزیران به صورت مجدد به کلیه دستگاهها و ادارات الزام آور بودن اخذ گواهی نامه معاینه فنی موتورخانه ها را ابلاغ کند و همچنین شرایطی را فراهم آورد تا شرکتهای استانی در زمینه بازرسی معاینه فنی موتورخانه ها تقویت و افزون شوند.
سازمان نظام مهندسی ساختمان در راستای اجرای تفاهم نامه منعقد شده، می بایست نشست های کارگروه مذکور را به صورت دوره ای هر ۲ ماه یک بار و با حضور نمایندگان اداره استاندارد و محیط زیست برگزار کند و برای هرچه سریع تر اجرا شدن ممیزی انرژی ساختمانهای دستگاههای استان اقدام کند.
شرکت گاز استان و شرکتهای برق میبایست دستورالعمل بهینه سازی مصرف انرژی در موتورخانه ها را به استانداری اعلام کند تا به تمامی دستگاهها اطلاع رسانی شود.
تعرفه ممیزی انرژی نیز در اسرع وقت دوباره تایید و نظام مهندسی نسبت به انجام ممیزی فعال شود، در این راستا اداره کل راه و شهرسازی نیز اقدامات لازم را مبذول کند.
نامه ای از طرف استانداری به کلیه ارگان ها ابلاغ گردید تا در راستای ممیزی انرژی موتورخانه ها اقدام کنند

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی ترافیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ آبان ۹۷
704 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0