رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در جلسه خبری روز مهندس، بیان داشت:

راه‌کارهای سازمان نظام مهندسی برای افزایش عمر ساختمان

سید کاظم مجابی اظهار داشت: از ورود افراد غیرحرفه ای در حوزه ساخت و ساز باید جلوگیری گردد و از ابزارهای قانونی و تخصصی برای افزایش عمرمفید آن تلاش کرد.

کد خبر: 971205023 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ اسفند ۹۷ - ۴:۳۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،سید کاظم مجابی اظهار داشت: از ورود افراد غیرحرفه ای در حوزه ساخت و ساز باید جلوگیری گردد و از ابزارهای قانونی و تخصصی برای افزایش عمرمفید آن تلاش کرد.

راه‌کارهای سازمان نظام مهندسی برای افزایش عمر ساختمان

راه‌کارهای سازمان نظام مهندسی برای افزایش عمر ساختمان

راه‌کارهای سازمان نظام مهندسی برای افزایش عمر ساختمان

وی بمناسبت پنجم اسفند روز بزرگداشت حکیم خواجه نصیرالدین طوسی و روز مهندس در جلسه خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این سازمان برگزار گردید با تبریک این ایام به جامعه مهندسان، گفت: انتخابات دوره هفتم هیأت مدیره سازمانهای نظام مهندسی در مهرماه برگزار گردید و از اواسط آبان ماه هیأت مدیره جدیده فعالیت خود را شروع کردند.
مجابی ادامه داد: مشارکت اعضا در این دوره در کل کشور کم رنگ بود، ولی قزوین جزو پنج استانی بود که مشارکت بالایی داشت و از دغدغه‌ها و سیاستهای مهم این دوره از هیأت مدیره سازمان، پرداختن به خواسته‌های اعضا بویژه به لحاظ اشتغال است که در گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته بود.
وی با اشاره به این که میزان مهندسان فارغ التحصیل متناسب با بازار نیست و هر روز هم رو به افزایش است بگونه ای که در حال حاضر فقط ده درصد مهندسین استان شاغل هستند و این یک بحران است، افزود: چنان چه تمامی مباحث بیست و دو گانه مقررات ساختمان بطور دقیق و اصولی اجرا گردد، حجم زیادی از مهندسین ما در بخش ‌ها‌ی مختلف مشغول بکار خواهند شد که امیدوار هستیم در این مورد، تدابیری اندیشه گردد.
این مسول گفت: این سازمان تا به حال شش دوره در اجرای مقررات ملی ساختمان در کشور به مقام اول رسیده و دو دوره نیز در زمینه کیفیت مسکن مهر هم جزو استان ‌های برتر بوده، البته این فقط گوشه ای از موفقیتهای این سازمان است.
رئیس نظام مهندسی ساختمان استان با عنوان اینکه نقش مهندسان را در کیفیت ساختمان با جدیت پی گیری می ‌کنیم؛ ادامه داد: از دیدگاه مهندسان، ساختمان باید ایمنی لازم را داشته باشد و بحث بهداشت و اقتصادی بودن ساختمان باید لحاظ گردد چرا که در اینصورت عمر مفید ساختمان افزایش می یابد؛ البته نظام مهندسی ساختمان در سالهای گذشته توانسته قدم های موثری در زمینه کیفیت ساخت و ساز بخوبی ایفا کند، مقایسه زمین لرزه منجیل و کرمانشاه که با میزان قابل توجهی به کاهش خسارات جانی مواجه بودیم میتواند مصدق این ادعا باشد.
مجابی گفت: در برخی حوزه‌های دیگر مانند رفاه، آسایش و انرژی در ساختمان تا نیل به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم؛ چرا که عمر مفید ساختمان‌ های کشور بیست تا بیست و پنج سال است در حالیکه در کشورهای دیگر حتی از ساختمان‌ های صد ساله هم هنوز بهره‌برداری می‌گردد.
دفتر مشاوره شهروندان راه اندازی می گردد
مجابی با عنوان این که یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، عدم آگاهی مردم و بهره‌برداران از مقررات ملی ساختمان است و رسانه‌ ها در گسترش و فرهنگ سازی آن نقش مهمی دارند؛ افزود: ورود افراد غیر متخصص و غیرحرفه‌ای در ساختمان سازی و در طول بهره‌برداری مشکلاتی را بوجود آورده است.
رئیس نظام مهندسی استان قزوین گفت: نظام مهندسی ساختمان بعنوان مدافع حقوق بهره‌بردار و سازنده تلاش کرده در طول اجرای ساختمان حضور داشته باشد و ارتباط خود را با سازنده و بهره بردار تقویت کند؛ در این مورد، رویکرد مهم دیگر ما آشنایی مردم با صنعت ساختمان، شاخصه‌های ساختمان خوب و تبیین ساختمان خوب برای مردم است چرا که معتقدیم جلوگیری از ورود افراد غیرمتخصص در کار ساخت ساختمان، افزایش عمر ساختمان را بهمراه دارد.
وی عنوان داشت: چنانچه بتوانیم میان کیفیت و قیمت ساختمان ارتباط برقرار کنیم، علاوه بر اینکه نقش مهندسان پررنگ‌ تر می گردد، کیفیت ساختمان نیز ارتقا می یابد.
وی در ادامه با شاره به عدم حضور مجریان ذی صلاح تا پایان مراحله نازک کاری، گفت: ما هنوز نتوانستیم در حوزه نظارت نیز نظارت‌ های مقیم را داشته باشیم؛ در این مورد، مردم هم باید در حوزه بهره‌برداری مطالبات خود را عنوان کنند تا خواسته‌های آن‌ ها برآورده گردد که در این راستا درصددیم، دفتر را راه اندازی کنیم، که تا پایان امسال انجام می ‌گیرد.
این مسئول افزود: هدف از راه اندازی این دفتر آشنایی آن ‌ها با شاخصه‌ های یک ساختمان خوب است تا از ورود افراد غیرمتخصص در این حوزه جلوگیری گردد و عمر ساختمان بعنوان سرمایه ملی بیش تر گردد.
مجابی با تاکید بر این که قیمت ساختمان از قیمت زمین باید تفکیک گردد؛ تصریح کرد: با تحقق این سیاست قدم بزرگی در صنعت ساختمان سازی برداشته می ‌شود البته ما این مهم را در جلسه با مسوولان به طور مداوم عنوان کرده ایم که امیدوار هستم محقق گردد.
رئیس نظام مهندسی استان قزوین با عنوان این که حضور مهندسان در زمان بهره‌برداری باید پررنگ‌تر باشد؛ گفت: دخل و تصرف افراد غیرمتخصص موجب کاهش عمر ساختمان و بروز خطر می‌ شود در این باره اجرای مقررات ملی ساختمان که حقوق سازندگان و بهره‌برداران را به عهده دارد میتواند خیلی موثر واقع گردد.
مجابی اظهار داشت: البته سازمان نظام مهندسی ساختمان در زمینه بحث کیفی‌سازی و کاهش هزینه‌ها ایفای نقش کرده، ولی هنوز با ایده‌آل فاصله داریم؛ بعنوان مثال در حوزه نظارت هنوز نتوانسته‌ایم نظارت را در قالب نظارت مقیم داشته باشیم که این روند باید اصلاح گردد.

راه‌کارهای سازمان نظام مهندسی برای افزایش عمر ساختمان

وی با عنوان این که ارتقا جایگاه نقش مهندسین در ساختمان از دغدغه‌های ما بوده، ادامه داد: متاسفانه در مواردی شاهد بودیم افراد غیرمتخصصی در حوزه ساخت ساختمان فعال هستند که این مورد آسیب رسان است و باید منافع بهره‌بردار در این زمینه تأمین گردد.
این مسئول خاطر نشان کرد: برای قیمت‌گذاری ساختمان باید شاخصه‌های متعددی در نظر گرفته شود ولی یک آسیبی که وجود دارد اینست که قیمت زمین در قیمت ساختمان تأثیر ویژه دارد و این موضوع سبب می‌ شود که شاخصه‌های کیفی در قیمت ساختمان دیده نشود.
وی یاد آور شد: شناسنامه طلایی و شناسنامه فنی ملکی ساختمان از دیگر مواردی است که تا به حال بلاتکلیف مانده در حالیکه تکمیل آن، شاخص موثری در قیمت گذاری ملک محسوب می گردد و منافع سازنده حفظ خواهد شد.
بافت قدیم تحمل ساخت ساختمان بیش از ۲ طبقه را ندارد
“عباس وثیق نیا” نایب رییس سازمان نیز در این جلسه، گفت: بافت قدیم تحمل ساخت ساختمان بیش از ۲ طبقه را ندارد ولی تراکم بالای منطقه و هم چنین به‌صرفه نبودن ساختمان دو طبقه برای مالکین، مانعی جدی برای این امر است.
وی در مورد ممنوعیت اجرای نمای رومی در استان، ادامه داد: این نماها علاوه بر بار سازه‌ای که به ساختمان وارد می ‌کند از نظر الگوی ایرانی اسلامی قابل تایید نیست، هم‌چنین با شرایط اقلیمی منطقه تطابق ندارد و این مسئله باید جلوگیری گردد.
تعامل با اصحاب رسانه سازمان را به موفقیتها نزدیک کرد
“ساعد معارفی” مدیر اداری و روابط عمومی سازمان نیز در این جلسه با عنوان این که اگر تعامل و همراهی اصحاب رسانه نبود در پیشبرد اهداف خود موفق نبودیم، گفت: از بدو تاسیس سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، این سازمان در کلیه ساخت وسازها با سلامت و صحت ایفای نقش کرده، به موفیتهای خوبی نیز دست یافته است.
وی با عنوان این که سازمان نظام مهندسی ساختمان وارد دهه دوم از فعالیتهای خود شده؛ اظهار داشت: امیدوار هستیم درسالهای آتی با گسترش خدمات رسانی و با اجرای صحیح مقررات ملی ساختمان بتوانیم به منویات قانون در زمینه ساخت و ساز جامه عمل بپوشانیم و نقشه راهی که برای سازمان نظام مهندسی ساختمان ترسیم شده را به خوبی انجام دهیم.
معارفی در ادامه حضور مجریان ذی صلاح در اجرای ساختمانها را عامل موثری در حفظ حقوق بهره برداران عنوان کرد و افزود: این مهم باید به اراده ملی و استانی تبدیل گردد تا شاهد حضور کلیه مجریان ذی صلاح در کلیه پروژه ها باشیم، چرا که در اینصورت کیفیت ساخت و ساز تضمین می گردد.

منبع: خبرگزاری برنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نظام مهندسی مکانیک

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ اسفند ۹۷
578 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0