اشتغال به کار فقط ده درصد از مهندسان قزوینی ،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

اشتغال به کار فقط ده درصد از مهندسان قزوینی

،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین اظهار داشت: متاسفانه اکنون فقط ده درصد مهندسین استان شاغل هستند و این یک بحران است.

کد خبر: 971204019 تاریخ انتشار: شنبه ۴ اسفند ۹۷ - ۴:۲۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین اظهار داشت: متاسفانه اکنون فقط ده درصد مهندسین استان شاغل هستند و این یک بحران است.

اشتغال به کار فقط ده درصد از مهندسان قزوینی

اشتغال به کار فقط ده درصد از مهندسان قزوینی

اشتغال به کار فقط ده درصد از  مهندسان قزوینی

سید کاظم مجابی ظهر امروز (شنبه) در جلسه خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات نظام مهندسی، گفت: انتخابات دوره هفتم هیئت مدیره نظام مهندسی در مهر ماه برگزار گردید و از اواسط آبان ماه آغاز بکار کردیم.
مجابی ادامه داد: مشارکت اعضا در این دوره در کل کشور کمرنگ بود ولی قزوین جزو پنج استانی بود که مشارکت بالایی داشت و از دغدغه‌های هیئت مدیره پرداختن به خواسته‌های اعضا بویژه به لحاظ اشتغال است که در گذشته مورد بی توجهی قرار گرفت.
وی گفت: نظام مهندسی قزوین در شش دوره در اجرای مقررات ملی در کشور منتخب شد و ۲ دوره در زمینه کیفیت مسکن مهر هم جزو استان‌ های برتر بود.
رئیس نظام مهندسی استان قزوین ابراز کرد: نقش مهندسین در کیفیت ساختمان را پیگیری می ‌کنیم چراکه ساختمان باید ایمنی لازم را داشته باشد و بحث بهداشت و اقتصادی بودن ساختمان باید لحاظ گردد که نظام مهندسی در چند سال اخیر توانسته نقش خود را بخوبی ایفا کند و این را در مقایسه زمین لرزه منجیل و کرمانشاه که شرایط یکسانی بود قابل لمس است.
وی ادامه داد: ولی در برخی حوزه‌های دیگر مانند رفاه، آسایش و انرژی در ساختمان نظام مهندسی نتوانسته بخوبی ورود کند؛ چرا باید عمر ساختمان ‌های ما، بیست تا بیست و پنج سال باشد در حالی که در کشورهای دیگر حتی از ساختمان ‌های صد ساله هم هنوز بهره‌برداری می ‌گردد.
دفتر ارتباط مردمی راه اندازی می گردد
این مسئول گفت: یکی از مشکلات ما عدم آگاهی مردم و بهره‌برداران از مقررات ملی ساختمان است که رسانه‌ ها در گسترش این مسئله و فرهنگ سازی آن نقش مهمی دارند.
سالاری تصریح کرد: ورود افراد غیر متخصص و غیرحرفه‌ای در ساختمان سازی و در طول بهره‌برداری مشکلاتی را بوجود آورده است؛ نظام مهندسی مدافع حقوق بهره‌بردار و سازنده است و باید در طول ساخت بنا این ارتباط بطور مداوم وجود داشته باشد.
وی گفت: مجریان ذیصلاح باید تا مراحل نازک کاری حضور داشته باشند و ما هنوز نتوانستیم در حوزه نظارت نیز نظارت‌های مقیم را داشته باشیم.
رئیس نظام مهندسی استان قزوین ابراز کرد: مردم هم باید در حوزه بهره‌برداری مطالبات خود را بیان کنند تا خواسته‌های آن‌ها برآورده گردد که در این راستا درصددیم دفتر مشاورین مردمی را راه اندازی کنیم که تا پایان سال جاری انجام می ‌گیرد.
وی خاطر نشان ساخت: هدف از راه اندازی دفتر ارتباط مردمی نیز آشنایی آن ‌ها با شاخصه‌ های یک ساختمان خوب است و هم‌چنین از ورود افراد غیرمتخصص در این حوزه جلوگیری گردد و عمر ساختمان را به عنوان سرمایه ملی ارتقاء دهیم.
این مسئول اضافه کرد: اگر قیمت ساختمان از قیمت زمین تفکیک گردد قدم بزرگی در صنعت ساختمان سازی برداشته می ‌شود که ما هم این مسئله را در حوزه‌های مختلف عنوان کردیم.
وی افزود: عمر و کیفیت ساختمان عمدتا در مراحل نازک کاری اتفاق می ا‌فتد و از زمانی که تاسیسات وارد ساختمان ‌ها شد عمر آن کاهش یافت در حالیکه ساختمان‌ های قدیمی به لحاظ نبود تاسیسات عمر بالایی دارند.
این مسئول یاد آور شد: مسئله دیگر شناسنامه طلایی و شناسنامه فنی ملی ساختمان است که بلاتکلیف است که با تکمیل آن شاخص موثری در قیمت گذاری ملک محسوب می‌ گردد و منافع سازنده حفظ خواهد شد.
صد و پنجاه کیلومتر شبکه آب فرسوده در بافت قدیمی قزوین وجود دارد
سالاری گفت: بالغ بر صد و پنجاه کیلومتر شبکه آب فرسوده در بافت قدیمی قزوین وجود دارد که عامل اصلی فرونشست ساختمان ‌ها در این منطقه محسوب می گردد که با رفع آن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
رئیس نظام مهندسی استان قزوین یادآور شد: میزان فراغ التحصیل مهندسی متناسب با بازار نیست و هر روز هم رو به افزایش است بطوریکه متاسفانه در حال حاضر فقط ده درصد مهندسین استان شاغل هستند و این یک بحران است.

اشتغال به کار فقط ده درصد از مهندسان قزوینی

وی گفت: اگر تمامی مباحث بیست و دو گانه مقررات ساختمان بطور دقیق و اصولی اجرا گردد حجم زیادی از مهندسین ما در بخش‌ ها‌ی مختلف مشغول بکار خواهند شد.
رئیس نظام مهندسی استان قزوین یادآور شد: اجرای نمای رومی ممنوع است چرا که علاوه بر بار سازه‌ای که به ساختمان وارد می ‌کند از نظر الگوی ایرانی اسلامی قابل تایید نیست که این مسئله باید جلوگیری گردد.
این مسئول تصریح کرد: بی انصافی است که برخی با یکسری شایعات عملکرد نظام مهندسی را زیر سوال ببرند، از رسانه‌ ها می‌ خواهیم که ورود کنند چراکه ما مخالف نقد نیستیم ولی مجموعه پویا و فعال طبیعتا مورد هجمه قرار می‌گیرد.
مجابی افزود: اعضای هیئت رئیسه فقط حق جلسه اخذ می‌ کنند و بیش از آن اصلا امکان ندارد؛ ائتلاف ما در این دوره رای آورد و کلیه اعضای هیئت رئیسه هم قسم شدیم که در همه بخش‌ های نظام برای ارتقاء کیفیت و تسریع در امور ورود کنیم در حالی که چنین وظیفه‌ای وجود ندارد.
وی در خاتمه افزود: خوشبختانه عمده مصوبات ما اغنائی است و تا مورد تایید نباشد تصویب نمی‌ گردد؛ ما در مقابل بسیاری از اتفاقات ایستادیم و این هجمه‌ها را به جان خریدیم.

منبع: صبح قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ اسفند ۹۷
529 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0