تخلف مهندسان ناظر در کمیسیون ماده 100 عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی خبر داد:

فقط صد نوع مصالح ساختمانی دارای استاندارد اجباری ملی است

عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: از پنج هزار مصالح صنعت ساختمانی، صد مورد آن دارای استانداردهای اجباری ملی است.

کد خبر: 960716001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۶ مهر ۹۶ - ۷:۲۹ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی،  عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: از پنج هزار مصالح صنعت ساختمانی، صد مورد آن دارای استانداردهای اجباری ملی است.فقط صد نوع مصالح ساختمانی دارای استاندارد اجباری ملی

فقط صد نوع مصالح ساختمانی دارای استاندارد اجباری ملی

فقط صد نوع مصالح ساختمانی دارای استاندارد اجباری ملی

فقط صد نوع مصالح ساختمانی دارای  استاندارد اجباری ملی است

مهدی روانشاد نیا روز یک شنبه در حاشیه نهمین کنفرانس ملی بتن و پانزدهمین گردهمایی روز بتن گفت: از پنج هزار مصالح کاربردی در صنعت ساختمانی، بیش از دو هزار مورد آن در ساختمانهای معمول بکار میرود، که از این میان فقط صد قلم دارای استاندارد اجباری ملی هستند.
وی ادامه داد: قطعا مصالح بعنوان یکی از بخشهای ابتدایی فرآیند ساخت ساختمان اهمیت بسیاری دارند و لازمه افزایش بهره وری ساخت در کشور، مدیریت زنجیره تأمین مصالح ساختمانی در فرآیند تولید ساختمان است.
این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه ساختمان بر سازه استوار است و از میان مصالح ساختمانی مورد استفاده، مصالح سازه ای نقش ویژه ای در عمر مفید ساختمان دارند ، افزود: ما باید تمام فرایند ساخت را با مدیریت یک پارچه پروژه به سرانجام برسانیم و در این راستا از زمان تولید مصالح، تا حمل آن به کارگاه و نهایتا اجرا و تکمیل یک ساختمان باید فرآیندی یک پارچه داشته باشد.
روانشاد نیا با اشاره به اهمیت بتن در حوزه ساخت وساز های شهری تصریح کرد: با توجه به ملاحظات اقتصادی و نیز نگرانیهایی که بعد از آتش سوزی پلاسکو بوجود آمد، امسال سهم پروانه های مربوط به ساختمانهای بتنی پنج درصد بیش از مدت مشابه سال قبل بوده و قریب به هفتاد و پنج درصد رسیده است.
عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران عنوان کرد: البته این درصد در شهرهای مختلف متفاوت است و مثلا در شهرهایی همچون مشهد و شیراز توجه به سازهای فلزی بیش تر است و در شهرهایی مانند اصفهان، بتن طرفداران بیش تری دارد.
وی گفت: در مورد بتن مخصوصا تیرچه های پاشنه بتنی و بتن آماده، استاندارد ملی وجود دارد، ولی توجه به آن ها تا همین سال جاری خیلی ناچیز بود.
مدیر گروه مدیریت ساخت و حمل و نقل دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: متأسفانه در مواردی مشاهده شده، در ساختمانی که قیمت متر مربع فروش آن بیش از ده میلیون تومان است، مشکلاتی همچون کنترل کیفیت نامناسب اجزای بتنی، استفاده از بتن کارگاهی در ستون ها، دست کاری وزن تراک میکسرها، کم بودن عیار سیمان و رعایت نکردن دقیق طرح اختلاط وجود دارد.

فقط صد نوع مصالح ساختمانی دارای استاندارد اجباری ملی


روانشاد نیا خاطر نشان ساخت: امروز مشکلات مصالح بتنی فقط به این محدود نمیشوند بلکه در مواردی، دانش فنی پایین عوامل تولید و اجرای بتن، تجهیزات قدیمی مانند بچینگهای مستعمل و پمپهای نامناسب کیفیت سازه های ساختمانی را تحت تأثیر قرار داده اند.
وی در باره اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برای ارتقا کیفیت سازه های بتنی تاکید کرد: خوشبختانه ما در سال پیش تفاهم نامه ای با سازمان استاندارد داشتیم که امسال آنرا به همکاری در بازرسیهای بتن گسترش دادیم و بازرسیهای سال نود و شش ما ۳ برابر بازرسیهای سال نود و پنج شده و فرایند کنترل کیفیت ساخت و راهنمایی ناظران از متوسط ماهانه هفتصد مورد به دو هزار بازرسی در ماه افزایش یافته است.
به گفته او ، با امضای این تفاهم نامه و افزایش بازرسیها، عرضه تیرچه های غیر استاندارد بیست درصد کم تر از سال پیش شده و عیوب بحرانی این تیرچه ها چهل درصد کاهش یافته است ، هر چند که این کافی نیست و باید در آینده همکاریهای سازمان استاندارد، سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداریها توسعه بیش تری پیدا کند تا مردم از خرید یک ساختمان احساس امنیت بیش تری داشته باشند.
روانشاد نیا یاد آور شد: این در کنار اقدامات نرم افزاری مانند صدور شناسنامه فنی الکترونیک و بیمه تضمین کیفیت میتواند سبب رضایت بهره برداران و افزایش کیفیت زندگی گردد، اگرچه در آینده باید بیش از پیش، متوجه بحثهای محیط زیستی و استفاده از مصالح بازیافتی و کاهش مصرف مواد و مصالح نیز باشیم.
روز پانزدهم و شانزدهم مهر هر سال گرامی داشت استاد مهندس احمد حامی و دکتر مهدی قالیبافیان بعنوان روز بتن تعیین شده و سال جاری پانزدهمین گردهمایی روز بتن و نهمین کنفرانس ملی بتن با موضوع ضرورت ساخت سازه های بتنی در بناهای شهری ۱۵ و ۱۶ مهرماه در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار می گردد.
منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام اخبار نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ مهر ۹۶
1228 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0