انتصاب ریاست جدید هیات اجرایی انتخابات هشتمین دوره شورای مرکزی ریاست نظام مهندسی ساختمان کشور خبر داد:

یک جا نمی ‌توان خرابی ‌های زلزله را گردن گرفت

فرج الله رجبی با اعلام این ‌که قصور هر دستگاه در جریان زلزله اخیر باید بعد از مقطع احساسی کنونی و در یک فضای کارشناسی بررسی گردد، بیان کرد: نمی‌ شود الان دستگاه‌ های مربوطه بیایند بصورت فله‌ ای مسئولیت بپذیرند؛ شاید مهندسان در خیلی از این واحد های تخریب شده دخالتی نداشته ‌اند، ولی آن چه مربوط بمسئولیت مهندسین ناظر است، باید بپذیرند.

کد خبر: 960824008 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ آبان ۹۶ - ۸:۵۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، فرج الله رجبی با اعلام این ‌که قصور هر دستگاه در جریان زلزله اخیر باید بعد از مقطع احساسی کنونی و در یک فضای کارشناسی بررسی گردد، بیان کرد: نمی‌ شود الان دستگاه‌ های مربوطه بیایند بصورت فله‌ ای مسئولیت بپذیرند؛ شاید مهندسان در خیلی از این واحد های تخریب شده دخالتی نداشته ‌اند، ولی آن چه مربوط بمسئولیت مهندسین ناظر است، باید بپذیرند.یک جا نمی ‌توان خرابی ‌های زلزله را گردن گرفت

یک جا نمی ‌توان خرابی ‌های زلزله را گردن گرفت

یک جا نمی ‌توان خرابی ‌های زلزله را گردن گرفت

یک جا نمی ‌توان خرابی ‌های زلزله را  گردن گرفت

وی گفت: بموضوع تخریب واحدهای مسکونی اعم از شخصی‌ ساز و دولتی ‌ساز در جریان زلزله کرمانشاه باید حتما بطور مفصل پرداخته شود، ولی اکنون زمان آن نیست. معتقد هستم یک آسیب ‌شناسی در مورد آن چه اتفاق افتاده، باید انجام گردد. خیلی‌ ها باید بیایند مواضع خود را روشن یا اصلاح کنند. ولی اکنون که فضا احساسی است، زمان برای چنین تحلیل‌ های کارشناسی مناسب نخواهد بود. باید از این مرحله عبور کنیم و مستند به یک برداشت میدانی از آن چه که اتفاق افتاده، دسته ‌بندی ساختمان ‌هایی که دچار آسیب شده‌ اند را انجام دهیم.
رجبی ادامه داد: این که کدام ساختمان‌ ها دولتی و کدام یک غیردولتی بوده، آیا توسط مهندسان ناظر انجام شده یا خیر، نقش هر دستگاه در این مورد چگونه بوده و سایر ابهامات باید پاسخ داده شود.
وی با اشاره به این ‌که عملکرد تمام دستگاه ‌ها اعم از وزارت راه و شهرسازی، شهرداری منطقه و سایر دستگاه ‌های فعال در امر ساخت و ساز باید بررسی گردد، افزود: فعلا باید به مردم غذا، آب، دارو، خدمات درمانی و امکانات اولیه بدهیم. بعد که از این مرحله عبور کردیم باید طی یک پایش میدانی با اطلاعات دقیق در مورد این حادثه آسیب ‌سنجی کنیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان عنوان داشت: ما خیلی صحبت داریم. یکی از سوالات ما اینست پس از زلزله بم که سیاست‌ های ابلاغی مقام معظم رهبری انجام شد، در حوادث و بحران ‌های این‌ چنینی هر دستگاه کار خودش را چطور انجام داده است؟ اگر با این مبنا جلو برویم، ان شالله می‌ توانیم به یک جمع‌ بندی عاقلانه برسیم.
رجبی با طرح چند پرسش در حوزه و ساز که پاسخ به آن ها ضروری است، اظهار داشت: اگر با وقوع حوادث به این نتیجه رسیده ‌ایم که اقدامات فنی کافی نبوده باید ببینیم آیا دانشگاه ‌ها به این میزان که مدرک مهندسی ارایه می‌ دهند در مورد کیفیت آموزش هم جدیت لازم را دارند؟ آیا شهرداران مانع از این نمی‌ شوند که خدمات مهندسی انجام شود؟ اصلا می‌ شود بر عملکرد یک آدم غیرمتخصص نظارت کرد؟ فرد ناظر می‌ تواند بر روی یک آدم غیرفنی نظارت کند؟ آیا اصلا می ‌شود بر روی آدم غیرفنی نظارت کرد؟

یک جا نمی ‌توان خرابی ‌های زلزله را گردن گرفت


وی مطرح کرد: نمی‌ شود الان دستگاه‌ های مربوطه بیایند بصورت فله ‌ای مسئولیت بپذیرند. شاید خیلی از این واحد های تخریب شده واحد هایی باشند که مهندسان در آن دخالتی نداشته ‌اند ولی آن چه مربوط بمسئولیت مهندس ناظر است، باید آن را بپذیرد. من از این موضع صحبت نمی ‌کنم که مسئولیت متوجه سازمان نظام مهندسی هست یا نیست بلکه حرف من اینست باید فعلا از بحران عبور کنیم تا سهم هر دستگاه از تقصیر مشخص گردد. ما موظف هستیم این مسئله پی گیری گردد تا ساخت و ساز مبتنی بر حرفه ‌مندی شکل بگیرد.
رییس سازمان نظام مهندسی در پاسخ به این پرسش که عنوان می ‌شود در بخش روستایی کشور عراق در جریان زلزله اخیر، ۵ نفر کشته شده ‌اند ولی در بخش روستایی ایران آمار جان ‌باختگان دویست نفر بوده است، خاطر نشان کرد: این موضوع را نمی ‌توان ملاک قرار داد. اگر خاطرتان باشد مدتی پیش در مرز ایران و پاکستان زلزله آمد. تلفات در مرز ایران کم بود،ولی در مرز پاکستان خیلی زیاد بود، آیا باید طبق این اساس نتیجه می‌ گرفتیم که واحدهای مسکونی ما در سیستان و بلوچستان ایمن ‌تر از پاکستان بوده‌اند؟ به اعتقاد من اینطور نیست.
رجبی یاد آور شد: برای یک بررسی ملاک‌ های متعددی را باید در نظر گرفت اتفاقا همین موضوع شاید منجر به این گردد که ما بالاخره بین اختیارات و مسئولیت‌ ها توازنی برقرار کنیم تا از این به بعد شاهد این ماجراها نباشیم. اکنون هم به شما قول می ‌دهم با وضعیت آشفته ‌ای که داریم هر دستگاهی در مورد ساختمان ‌های تخریب شده اعم از شخصی یا دولتی انگشت اتهام را بسوی دیگری نشان می ‌دهند. آن چه مسلم است زلزله اتفاق بدی است ولی می ‌توان از این اتفاق بد درس‌ های آموزنده‌ ای در جهت منافع ملی گرفت.
منبع : شبکه اطلاع رسانی طلا، سکه و ارز تهران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان کتاب راهنمای مبحث ۱۳

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ آبان ۹۶
1169 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0