عمان و قطر ۲ فرصت مهم برای صدور خدمات مهندسی استان فارس ​ریاست سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان فارس بیان کرد:

عمان و قطر ۲ فرصت مهم برای صدور خدمات مهندسی استان فارس

سید مرتضی سیف‌زاده گفت: کشورهای عمان و قطر در جام جهانی 2022 بهترین فرصت برای صدور خدمات فنی مهندسی استان فارس هستند.

کد خبر: 970927002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷ - ۱۰:۵۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،سید مرتضی سیف‌زاده گفت: کشورهای عمان و قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ بهترین فرصت برای صدور خدمات فنی مهندسی استان فارس هستند.

عمان و قطر ۲ فرصت مهم برای صدور خدمات مهندسی استان فارس

عمان و قطر ۲ فرصت مهم برای صدور خدمات مهندسی استان فارس

عمان و قطر ۲ فرصت مهم برای صدور خدمات  مهندسی استان فارس

رئیس سازمان نظام‌ مهندسی استان فارس در جلسه “تعامل با پیمانکاران و راه‌کارهای استفاده از ظرفیت پیمانکار”، با اشاره به تغییر روند صادرات دنیا بهسوی صدور خدمات نرم‌افزاری و خدمات مهندسی، تصریح کرد: انتظار از دولت این است که حمایت جدی کند و صحبت‌ ها از شعار به عمل تبدیل گردد.
سیف زاده از برگزاری گردهمایی با حضور وزارت امور خارجه در رابطه با تسهیل صدور خدمات مهندسی به کشورهای همسایه در چهارم و پنجم دی‌ماه خبر داد و افزود: سی و سه هزار نفر عضو نظام‌ مهندسی و سه هزار پیمانکار توانمند در استان داریم که در شرایط کنونی این ظرفیت بهدر می ‌رود.
وی با اشاره به صدور چهارصد و پنجاه میلیون دلار خدمات مهندسی به عراق در سال نود، تصریح کرد: کشورهای عمان و قطر در جام جهانی ۲۰۲۲ بهترین فرصت برای صدور خدمات مهندسی استان فارس هستند.
رئیس نظام‌ مهندسی استان فارس بیان داشت: در صدور خدمات مهندسی از بازارهای هدف مانند کشورهای خلیج‌ فارس می ‌توانیم، استفاده کنیم و در کنار این، دولت و وزارت امور خارجه باید کار کنند و اجازه حضور ما را در این بازارها بدهند، البته سفارتخانه‌ها این مأموریت را داشتند و باید جدی‌ تر اجرا کند.
سیف زاده از صادرات ۲ میلیارد دلاری خدمات مهندسی تا پنج سال آینده خبر داد و اظهار داشت: در کشورهای همسایه ریسک‌های مختلفی هست که صندوق ضمانت صادرات با حمایت خود ریسک ‌های مربوط به سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی را به حداقل می‌ رساند.
وی با اشاره به بیست و یک نمایندگی نظام‌ مهندسی در استان فارس، خاطر نشان ساخت: اگر می‌ خواهیم در کشورهای همسایه حضور پیدا کنیم، باید ضمانت‌نامه بانکی بدهیم که از نوع ارز است، بانک‌ ها باید خودشان را به روز کنند و تحریم‌ هایی که هست باید حل گردد، اگر نشد از طریق روش‌ های دور زدن تحریم ‌ها جلو برویم.
چین و ترکیه ۲ رقیب ایران در قطر
در این جلسه، همچنین معاون امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه‌ و بودجه کشور بیان کرد: راه‌ های دور زدن معمولاً خطراتی برای پیمانکاران دارد که باید سیاست ‌ها به سمتی رود که تحریم ‌ها رفع گردد تا از خدمات پیمانکاران هم‌ارز وارد کشور شود.
ناصر بالار با عنوان این‌ که همه ریسک‌هایی که در قراردادهای مشارکت خصوصی است، بررسی‌ شده و با تأکید بر این ‌که مشارکت باید به‌ صورت کامل باشد و دولت بصورت کارفرمایی نباشد، تاکید کرد: دولت بودجه‌ای ندارد که بتواند برای طرح پروژه‌ های جدید استفاده کند، الآن هم پروژه جدید نداریم، همه قدیمی است.
بالار با عنوان این‌ که وزارت نیرو در بخش آب و فاضلاب در نوع قرارداد مشارکت عمومی و خصوص در جنوب کشور موفق ‌تر بوده است، افزود: شصت و دو هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی برای سال نود و هشت در نظر گرفته‌ شده که با این بودجه و تعداد پروژه، همه‌ی پیمانکاران نمی ‌توانند وارد شوند که کشورهای همسایه و به‌ خصوص قطر در بازه آماده‌سازی برای جام جهانی فرصت خوبی هستند.
وی با اشاره به چین و ترکیه بعنوان رقیب ‌های ایران در قطر، گفت: تأیید صلاحیت را نمی ‌توانیم به انجمن ‌ها واگذار کنیم و مجلس این را اعلام کرد که یک کار حکومتی است و حتی به اتاق بازرگانی هم این اجازه داده نشده و در بحث آمایش خود شرکت ‌ها باید بتوانند انجام دهند تا احتمال فساد کم تر شود.
فارس باید به قطب جنوب کشور در خدمات مهندسی تبدیل گردد
همچنین معاون امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه‌ و بودجه فارس بیان کرد: ظرفیتی که پیمانکاران در استان دارند قابل‌ توجه است، در استان ۳۷۹۸ تخصص تشخیص صلاحیت شده که این ظرفیت ارزشمند است، البته بعضی معتقد هستند تهدید است، ولی فرصت است.
محسن ربانی زاده با عنوان این ‌که زیاد بودن پیمانکاران به معنی بی‌ارزش بودن نیست، گفت: ظرفیت این پیمانکار در سطح کشور هفتاد و دو تخصص است که نیاز دولت به‌ مراتب کم تر از این است، ولی این ظرفیت باید در جای خوب استفاده گردد.

عمان و قطر ۲ فرصت مهم برای صدور خدمات مهندسی استان فارس

ربانی زاده با عنوان این ‌که از نظر ظرفیت پیمانکاران در استان باید به قطب جنوب کشور از نظر خدمات مهندسی تبدیل شویم، ادامه داد: در بحث نظام فنی حرفه‌ای صد و پنجاه مشاور در استان داریم که این ظرفیت بیست برابر بیش تر از استان ‌های هم‌جوار است.
وی اظهار داشت: پیمانکارانی که از دولت مطالباتی دارند، باید توجه کنند که دولت پروژه ‌هایی معطل و نیمه‌تمام دارد که اگر به بهره‌برداری برسد، برگشت سرمایه آن مفید است که از ابتدای امسال در برنامه داریم که پیمانکاران در این مسائل هم ورود کنند.
معاون امور نظام فنی و اجرایی برنامه‌ و بودجه فارس با اشاره به تأثیرات کمبود منابع بر روند برنامه‌ریزی دولت برای برنامه‌ریزی و واگذاری پروژه‌ها، گفت: کم شدن منابع سبب تقویت مدیریت می ‌شود، در حوزه ضعف مدیریتی کم نیستند پروژه‌هایی که بیمارستان و مدارس با پشتوانه پول نفت ساختیم اما دانش‌آموز و بیمار نداریم.
ربانی زاده با تأکید بر این ‌که مدیریت منابع باید مدنظر قرار بگیرد، از تصمیماتی در حوزه تسهیل کار پیمانکاران در سطح استان مانند جبران تعدیل‌ های موقتی در زمان اعلام ضرایب اصلی، در زمینه‌ی تعلیق‌ها و … خبر داد و گفت: رکود در عرصه عمران فرصتی است که ارتقا دانش بدهیم، در کمیت بالا رفتیم و برای کیفیت باید برنامه‌ریزی کنیم که پیمانکاران و مشاوران را توانمند کنیم.
در ادامه این جلسه، ریاست گروه اقتصادی سرمایه‌گذاری و مشارکت ‌های مردمی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فارس تصریح کرد: تا سقف بیست هزار میلیارد از محل درآمدهای اختصاصی دستگاه‌های اجرایی با تأیید سازمان و بیست درصد از اعتبارات طرح ‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان باهدف حمایت از سرمایه‌گذاران، یارانه‌هایی از طرف دولت به سود تسهیلات که به سرمایه‌گذاران پرداخت می ‌شود، تعلق می ‌گیرد تا آن‌ ها سود کم تری پرداخت کنند.
علی طیبی با اشاره به واگذاری بیست و چهار پروژه نیمه‌تمام استانی، یاد آور شد: هفتاد و سه پروژه ملی با ویژگی استانی و هشتاد و شش پروژه ملی در استان وجود دارد که در کل ۲۴۶۰ پروژه نیمه‌تمام در استان است که برای صد و هفتاد و سه پروژه فراخوان داده‌شده که بعضی متقاضی دارد.
منبع: خبرگزاری تقریب

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ آذر ۹۷
645 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0