بافتهای قدیمی شهر قزوین نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

بافتهای قدیمی شهر قزوین

نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین عمر شبکه های تاسیسات آب این شهر را بیش از پنجاه سال دانست و افرود: باید بپذیریم بافتهای قدیمی قزوین برای ساخت و ساز، تحمل بیش از دو طبقه ساختمان را ندارند.

کد خبر: 971204020 تاریخ انتشار: شنبه ۴ اسفند ۹۷ - ۴:۴۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی  کشور،نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین عمر شبکه های تاسیسات آب این شهر را بیش از پنجاه سال دانست و افرود: باید بپذیریم بافتهای قدیمی قزوین برای ساخت و ساز، تحمل بیش از دو طبقه ساختمان را ندارند.

بافتهای قدیمی شهر قزوین

بافتهای قدیمی شهر قزوین

بافتهای قدیمی شهر قزوین تحمل  احداث بیش از دو طبقه را ندارند

عباس وثیق نیا روز شنبه بمناسبت فرا رسیدن پنجم اسفند ماه، روز ملی مهندس در نشست خبری بیان کرد: قزوین شهری با قدمت هزار و چهارصد ساله است و بسیاری از آثار تاریخی ناشی از وقوع حوادث و بلایای طبیعی طی دوران گذشته در عمق بیست تا بیست و پنج متری این شهر یافت می گردند.
وثیق نیا ادامه داد: شبکه آبرسانی این شهر از اوایل دهه چهل راه اندازی شده است و در حال حاضر با تغییرات و ساخت و سازهای صورت گرفته در بافتهای قدیمی در بسیاری از نقاط شهری با مشکلاتی مواجه هستیم.
وی، شبکه فرسوده آب را مهم‌ترین مساله آسیب پذیر برای بناهای جدید دانست و گفت: متاسفانه مالکان در این بافتها از اقدامات پیشگیرانه مانند حفر چاهک برای ستونها به دلیل هزینه بر بودن خودداری کرده اند؛ در نتیجه نشت آب از لوله های فرسوده طی سالهای گذشته خسارات فراوانی را به برخی از ساختمانها در این مناطق وارد کرده است.
وی گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته، حفر چاهک توسط مالکان اجباری شد و برای نظارت بر این مساله نیز تلاش گردید از مهندسان ناظر با سابقه و پایه دو به بالا استفاده گردد.
این مسئول با عنوان این که صرفه اقتصادی، علت اول هر نوع ساخت و ساز در بافت فرسوده شهری برای مالکان است، خاطر نشان ساخت: البته سایر مسایل زیرساختی از قبیل توسعه مکانهای آموزشی، فضاهای ورزشی و استفاده از شبکه های خدماتی مدرن نیز در ساخت و سازها عنوان است و دستگاههای متولی باید با اقدامات متناسب در این مورد زمینه ترمیم بافتهای فرسوده را فراهم کنند.

منبع: ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ اسفند ۹۷
484 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0