رعایت ایمنی، سلامت و محیط زیست در طراحی، ساخت و بهره‌برداری محمد اسلامی

رعایت ایمنی، سلامت و محیط زیست در طراحی، ساخت و بهره‌برداری

اسلامی با بیان اینکه قسط اول ساخت چهارصد هزار واحد مسکونی 2 سال نود و هشت و نود و نه در فاز نخست برای صد هزار واحد در بافت فرسوده از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شده است، افزود: دستاوردهای چهل ساله در جای جای کشور نمادهای موفق از توانستن جامعه مهندسی ایران را به نمایش گذاشته و قابل دیدن و تجربه آموزی است.

کد خبر: 971205031 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ اسفند ۹۷ - ۶:۱۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،اسلامی با بیان اینکه قسط اول ساخت چهارصد هزار واحد مسکونی ۲ سال نود و هشت و نود و نه در فاز نخست برای صد هزار واحد در بافت فرسوده از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شده است، افزود: دستاوردهای چهل ساله در جای جای کشور نمادهای موفق از توانستن جامعه مهندسی ایران را به نمایش گذاشته و قابل دیدن و تجربه آموزی است.

رعایت ایمنی، سلامت و محیط زیست در طراحی، ساخت و بهره‌برداری

رعایت ایمنی، سلامت و محیط زیست در طراحی، ساخت و بهره‌برداری

ایمنی، سلامت و محیط زیست در طراحی،  ساخت و بهره‌برداری رعایت گردد.

وزیر راه و شهرسازی امروز در دومین گردهمایی نشان تعالی (HSE) محیط زیست، سلامت و ایمنی) که در محل سالن همایش ‌های برج میلاد تهران برگزار گردید، ضمن تبریک روز مهندس به جامعه مهندسان، بیان کرد: خوش‌بین و مومن هستم که جامعه مهندسی در هیچ شرایطی اجازه نخواهد داد که رکود حاکم گردد و همواره خلاق و موثر و با پشتکار قله‌های سازندگی را فتح می‌ کند و ترقی کشور را در دستور کار قرار می ‌دهد.
عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: دستاوردهای چهل ساله در جای جای کشور نمادهای موفق از توانستن جامعه مهندسی ایران را به نمایش گذاشته است و قابل دیدن و تجربه‌آموزی است.

رعایت ایمنی، سلامت و محیط زیست در طراحی، ساخت و بهره‌برداری

وزیر راه و شهرسازی، روز مهندس را فرصت مغتنمی برای تکرار تجارب موفق و نشر آن‌ ها و زدودن رفتارهای نادرست و حذف شیوه‌های ناکارآمد عنوان کرد و افزود: مباحث HSE یعنی ایمنی، سلامت و محیط زیست هم در طراحی، هم در ساخت و هم در بهره‌برداری باید به منصه ظهور برسد و تصور این نباشد که این دستور کار تنها مختص کارگاه‌ های ساختمانی و دفاتر مهندسی مشاور و دفاتر فنی است بلکه در کلیه عرصه‌ها در سطوح خرد تا کلان باید مد نظر قرار بگیرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: علاوه بر تاکید بر ضرورت ورود HSE به مباحث طراحی، در مصالح، لوازم و ابزارهایی که ایمنی را در ذات خود دارند باید این مهم مورد توجه و الزام قرار بگیرد.
اسلامی، یکی از موارد منسوخ شده در دنیا را طبق استانداردها استفاده از داربست توسط کارگران ساختمانی در ساخت و ساز عنوان کرد و ادامه داد: چند ده سال است که استفاده از داربست منسوخ شده است و ما در کشور خود برای آن حرکت نو و تازه‌ای نداشتیم و از تکنولوژی جدید بهره نبردیم که باید در این زمینه قدم های مهمی برداریم.
وی، بخش عمده‌ای از تلفات انسانی را در ساخت و ساز ناشی از عدم بهره‌مندی از استانداردها و از جمله HSE برشمرد و افزود: مدیریت و نظارت بر فعالیتهای ساختمانی و ساخت و ساز خیلی کم است و ضایعاتی که در برخی از آیتمها وجود دارد ناشی از عدم کنترل‌ های مناسب است.
وزیر راه و شهرسازی، بخشی از مشکلات را عدم آموزش نیروی انسانی کارآمد ذکر کرد. عضو کابینه دولت دوازدهم خاطر نشان کرد: نیروی انسانی باید ضوابط و معیارها را بعنوان بخشی از مهارت ها مدنظر قرار دهد و در کنار آن تناسبات انجام فعالیتهای ساختمانی و ساخت و ساز و پروژه های عمرانی باید طبق الزامات HSE انجام گردد.
وی، کاهش و صفر کردن رفتارهای مخاطره آمیز را در فعالیت ‌های ساختمانی و ساخت و ساز از مهم‌ترین برنامه ها ذکر کرد و افزود: نیروهای تحصیل کرده ای داریم که از حضور آن ها در فعالیت‌ های ساختمانی و ساخت و ساز باید بیش تر استفاده گردد. همچنین این نیروها را باید بگونه‌ای آموزش داد که بتوانند الزامات محیط زیستی، ایمنی و سلامت را در دستورکار قرار دهند.
اسلامی، بهینه سازی مصرف انرژی در ساخت و سازها از الزامات ذکر کرد و افزود: در فرآیند طراحی و ساخت و ساز باید بهینه سازی مصرف انرژی در دستور کار قرار بگیرد و شرایطی را فراهم کنیم تا استفاده صحیحی از انرژی در ساختمان‌ ها اتفاق بیفتد.
عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: تحول و تحرک در ساخت و ساز از اهم برنامه‌ های ماست. خوشبختانه با اراده قاطع رییس جمهوری ساخت و ساز مسکن در ۲ سال نود و هشت و نود و نه به کمک جامعه مهندسی و دیگر دست اندرکاران عرصه ساخت و ساز در برنامه قرار دارد. از کلیه دغدغه‌مندان و هم‌چنین مردم دعوت می ‌کنیم تا در این مهم با ما مشارکت داشته باشند.
این مقام مسئول ادامه داد: عقب ماندگی در بخش عرضه مسکن را جبران می‌کنیم و وظیفه ما تعادل بخشی به عرضه مسکن بویژه برای اقشار کم درآمد و متوسط جامعه است.
وی یاد آور شد: تحلیل و آنالیز مسکن نشان میدهد که در ۵ استان کشور تا دهک ۷ را باید توانمندسازی کنیم تا این دهک ‌ها بتوانند صاحب خانه شوند. هم‌چنین کمک خیرین و مسکن سازان نیز در روند عرضه مسکن در دستور کار است که در این زمینه همکاری لازم وجود دارد.
وی بیان داشت: وظیفه ما در عرضه مسکن، تسهیل‌گری و ایجاد مشوق ‌های لازم، ساده‌سازی و روان‌سازی برای سرعت دادن به ساخت و عرضه مسکن است.
وی گفت: شورای مسکن در تهران و حداقل در سه و حداکثر در پنج استان کشور تشکیل شده است.
وزیر راه و شهرسازی، اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری و بهسازی را در بافت‌ های میانی شهرها و محلات هدف و اجرای نوسازی را در بافت‌ های ناکارآمد شهری از مهم‌ترین برنامه‌های آتی وزارتخانه ذکر کرد و افزود: اولویت ما صرف زمان و هزینه در محلات هدف بازآفرینی شهری نیست بلکه در این امر از مشارکت مردم و ایجاد تحرک برای بهسازی بافتها بهره میبریم.
سیاستگذار ارشد حوزه راه و شهرسازی کشور، اجرای این طرح با عاملی برای بیرون راندن مسکن از رکود و ایجاد اشتغال و تحرک در این عرصه ذکر کرد و افزود: برای این کار از محل صندوق توسعه ملی بخش عمده‌ای از هزینه ها فراهم شده است و قسط اول آن به حساب وزارت راه و شهرسازی بعنوان سرمایه در گردش برای ساخت صد هزار واحد مسکونی در بافتهای فرسوده واریز شده است.
وی در خاتمه افزود: امیدوار هستیم ساخت و ساز مسکن با حضور حداکثری جامعه مهندسان و حرفه مندان شتاب بگیرد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی طراحی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ اسفند ۹۷
518 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0