مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان

اعتراض پیمانکاران بومی گاز به نظام مهندسی

پیمانکاران بومی جیرفت که در کهنوج فعالیت میکنند خواستار کار هم‌زمان در زادگاه خود هستند.

کد خبر: 971219001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۹ اسفند ۹۷ - ۱۰:۱۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،پیمانکاران بومی جیرفت که در کهنوج فعالیت میکنند خواستار کار هم‌زمان در زادگاه خود هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان

اعتراض پیمانکاران بومی  گاز به نظام مهندسی

کار لوله‌کشی گاز به تدریج در جیرفت رونق می ‌گیرد برخی از جیرفتی‌ ها که شرکت لوله‌کشی گاز در کهنوج تاسیس کرده‌اند خواستار کار در شهر خودشان هستند ولی نظام‌مهندسی با وجود این که این افراد مباشر معرفی کرده‌اند و مجوز شان هم صادر شده، با حضورشان در جیرفت مخالف است.
مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان بیان کرد: این‌ ها زیر نظر نظام مهندسی استان هستند و این موضوع به ما ربطی ندارد ولی برای کمک به حل شدن مشکل، واسطه شدیم و از نظام مهندسی استان خواستیم تا نماینده خود را روز ۲شنبه به جیرفت بفرستند تا مشکل حل گردد.
آری، چند وقتی است گاز وارد جیرفت شده و برخی از شرکت ‌ها که کار لوله‌کشی گاز برای ساختمان ‌ها را انجام می‌ دهند در این منطقه به فعالیت می‌ پردازند برخی از صاحبان شرکت ‌های گاز که بومی جیرفت هستند ولی در کهنوج یا رودبار کار می ‌کنند می ‌گویند اجازه کار در شهر خودشان به آن ها داده نشده است.
یکی از صاحبان این شرکت‌‌ ها در کهنوج اظهار داشت: نظام مهندسی کرمان باید این مشکل را حل کند ما بارها به نمایندگی نظام مهندسی در جیرفت گفتیم اگر کار کردن ما در جیرفت خلاف است پس نظام مهندسی استان در کل استان دارد خلاف می ‌کند زیرا شرکت ‌هایی هستند که هم اینک در ۲ شهر کار می‌ کنند، اگر خلاف است آن ها را هم ببندند.
وی تصریح کرد: اگر کلیه شرکت‌ ها در تمام استان جلوی فعالیت‌شان گرفته شود ما هم حرفی نداریم و گردن‌مان از مو باریک‌ تر است.
در ماده دوازده قانون نظام صنفی کشور ذکر شده است، صدور بیش از یک پروانه کسب برای هر فرد صنفی واجد شرایط منوط به معرفی مباشر است و مرجع صدور پروانه کسب موظف است با اخذ مدارک بند (پنج)، (شش) و (دو) شرایط عمومی (در صورت شمول) و در صورت شمول بندهای (یک) و (دو) شرایط اختصاصی ماده (سه) این آیین نامه، برای فرد معرفی شده کارت مباشرت صادر کند، مدت اعتبار کارت مباشرت براساس مدت اعتبار پروانه کسب صادره خواهد بود، ولی فرد صنفی می‌ تواند در هر موقع که مقتضی بداند نسبت به عزل یا تغییر مباشر خود با ارایه مدارک فوق الذکر اقدام کند.
این پیمانکار ادامه داد: براساس قانون، هر شخص می ‌تواند در چند شهر بصورت هم‌زمان کار کند البته در صورتیکه مباشر واجدشرایط معرفی کند و این به وضوح در قانون نظام صنفی توضیح داده شده و چرا من نباید در شهر مادری خودم کار کنم؟ اگر قرار بر تعطیل کردن کارمان در کهنوج هم باشد انصاف نیست چون ما برای آن جا خیلی زحمت کشیدیم و به مردم هم ضمانت‌ دادیم و هنوز در کهنوج کار داریم و تمام شرکت ‌هایی که در کهنوج کار می ‌کنند براساس قانون، مباشر معرفی کرده اند و کارت مباشرت نیز صادرشده ولی حالا می ‌گویند امکان کار در اینجا برای شما نیست؟ اگر امکانش نبود چرا از روز اول نگفتند و ما را دنبال صدور مجوز و تعیین مباشر فرستادند؟
*بحث کارآفرینی و رانت است
برخوری، ریاست نظام مهندسی ساختمان جیرفت نیز در این مورد، بیان داشت: گاز یک مساله حساس است و با جان مردم سروکار دارد، نمی ‌توانیم کار را دست کسی بسپاریم که شرکتش در این شهر نیست که بعد از اتمام کار از این جا برود و در صورت بروز هر اتفاقی نتوانیم به او دست پیدا کنیم.
برخوردی گفت: مهم ‌ترین شرطی که گذاشتیم بومی بودن افراد بود و تلاش کردیم از افراد تحصیل‌کرده در رشته مکانیک و رشته‌ های مرتبط استفاده کنیم یا افراد تجربی سابقه‌داری باشند که کار اصولی تحویل دهند.

اعتراض پیمانکاران بومی گاز به نظام مهندسی

وی اظهار داشت: برخی کاسب هستند و خودشان نشسته‌اند یک جا و در هر شهر یک نفر را معرفی می ‌کند که نان زحمت او را بخورند ما هم می‌ گوییم چرا کسانی که در جیرفت هستند از این فرصت استفاده نکنند و چرا به کسی کار را بسپریم که از چند جا لقمه می ‌گیرد و افراد متقاضی که شرکت‌شان در شهر دیگر است می‌ توانند از آن جا انصراف دهند و به جیرفت بیایند نمی‌ شود که لقمه هر دو جا را داشته باشند و کارشان را توجیه کنند کسانی هم که هم اینک در حال کار در جیرفت هستند از شهر قبلی انصراف داده‌اند.
ما می‌ خواهیم تقسیم عادلانه کار انجام گردد و جلوی رانت‌خواری عده‌ای گرفته شود.
رییس سازمان استان در مورد کار بازرسان نیز تصریح کرد: کار بازرس با مجری فرق دارد زیرا مجری با کار درگیر است و وقتی برای او باقی نمی ‌ماند ولی بازرس کار را هر چندوقت یک بار ظرف ساعتی کوتاه برای کنترل چک می‌ کند.
وی ادامه داد: با فنی‌وحرفه‌ای نیز صحبت کرده‌ایم و خواستار آن شدیم تا مدارکی را که ارائه می ‌کنند حتما با امتحاناتی همراه باشد که جان مردم به خطر نیفتد.
البته این مساله در حال حل شدن است و بدنبال آن هستیم تا شرکت ‌هایی هم که در شهرهای نزدیک مانند جیرفت و کهنوج کار می ‌کنند بعنوان یک منطقه حساب شده و بتوانند در جیرفت نیز فعالیت کنند ولی از راه‌ های دور مانند رفسنجان کسی نباید به اینجا بیاید.
*نشستی برای بررسی مشکل
مدیرکل راه‌ و شهرسازی جنوب کرمان نیز بیان کرد: این شرکت ‌ها ربطی به ما ندارند و زیر نظر نظام مهندسی فعالیت می ‌کنند.
محمد ساردویی خاطر نشان کرد: واسطه شدیم تا این مشکل حل شود و روز ۲شنبه نماینده ای از بازرسی نظام مهندسی استان به اداره راه ‌و شهرسازی جنوب استان می ‌آید تا مشکل این شرکت ‌ها بررسی و چاره‌ای برایشان اندیشیده گردد.
منبع: ایرنا

 

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی برق

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ اسفند ۹۷
748 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0