ریاست سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی ریاست سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی

عدم جبران کسری منابع زیرزمینی با یک هفته بارندگی

ریاست سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی بیان کرد: برای دستیابی آب از سطح زمین به منابع آب زیرزمینی، دهها سال زمان نیاز است و با یک روز و یک هفته بارندگی کسری مخزن و منابع زیرزمینی قابل ترمیم و بازیافت نیست.

کد خبر: 980203006 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ اردیبهشت ۹۸ - ۱۲:۲۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی بیان کرد: برای دستیابی آب از سطح زمین به منابع آب زیرزمینی، دهها سال زمان نیاز است و با یک روز و یک هفته بارندگی کسری مخزن و منابع زیرزمینی قابل ترمیم و بازیافت نیست.

ریاست سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی

ریاست سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان خراسان رضوی

یک هفته بارندگی کسری منابع  زیرزمینی را جبران نمیکند

محمدعلی قنادزاده در مورد مشکل منابع آب زیرزمینی، گفت: درصدی از بارشهای اخیر استان خراسان رضوی در هفته های گذشته سبب شد ذخایر سدها به حد قابل قبولی برسد که در دهه های گذشته بی سابقه بوده است.
قنادزاده ادامه داد: این نعمت خدادادی در چرخه هیدرولوژی در کره زمین، سیکل خود را طی میکند، بطوریکه از دریاها و اقیانوسها تبخیر می گردد، بعد از تجمع بصورت ابر تبدیل به باران و برف می شود، مجدد بصورت روان آب جاری می گردد یا نفوذ میکند و دوباره به دریاها و اقیانوسها میریزد.
وی اظهار داشت: بارشها و روان آبها در تغذیه منابع سطح و زیرسطحی کمک شایانی به منابع آب کشورمان میکنند که بطور میانگین شصت و هفت درصد از داخل زمین و زیر سطح برداشت میشود ولی برای تجدیدپذیری، منابع آب زیرزمینی تا حدود چهل درصد قابل بازگشت است و بقیه بعنوان کسری مخزن محاسبه می شود که در استان بیش از یک میلیارد مترمکعب کسری داریم.
وی، با عنوان این که بارشهای اخیر در حفظ رطوبت در خاک برای گیاهان و درختان موثر بوده، خاطر نشان ساخت: در شهر مشهد با گستردگی فراوان فضای سبز از دوره های آبیاری و استحصال آب از سدها و چاههای درون شهر کاسته شد. براساس تحقیقات محققین برای دستیابی آب از سطح زمین به منابع آب زیرزمینی، دهها سال زمان نیاز است و با یک روز و یک هفته بارندگی کسری مخزن و منابع زیرزمینی قابل ترمیم و بازیافت نیست.

عدم جبران کسری منابع زیرزمینی با یک هفته بارندگی

رییس سازمان نظام مهندسی جهاد کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی یاد آور شد: کلیه برنامه ریزیهای استان با توجه به نشست های مدیریتی در سطح استانداری خراسان رضوی و با توجه ظرفیت بالای کشاورزی بصورت زراعتی و باغی در این زمینه است.

منبع: قدس آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ اردیبهشت ۹۸
639 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0