اخبار تکمیلی جلسه اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان شالی بگ - سرپرست شهرداری اراک بیان کرد:

اخبار تکمیلی جلسه اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با سرپرست شهرداری اراک

تجارب خوب سازمان نظام مهندسی ساختمان، بستر مناسبی جهت اجرای پروژه های مطالعاتی در شهرداری است

کد خبر: 970920005 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۰ آذر ۹۷ - ۱۰:۵۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از  سازمان نظام مهندسی ساختمان  مرکزی،تجارب خوب سازمان نظام مهندسی ساختمان، بستر مناسبی جهت اجرای پروژه های مطالعاتی در شهرداری است

اخبار تکمیلی جلسه اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان

اخبار تکمیلی جلسه اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان

اخبار تکمیلی جلسه اعضای هیات مدیره  سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با سرپرست شهرداری اراک

سرپرست شهرداری اراک در جلسه با اعضای هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی با تأکید بر افزایش سطح تعاملات شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار داشت: بطور قطع تجارب و پتانسیلهای خوبی در مجموعه نظام مهندسی وجود داد که باید در شهرداری مورد استفاده قرار گیرد و از این بستر در جهت انجام پروژه های مطالعاتی و طراحی استفاده گردد.
اعضای هیأت مدیره و بازرسان سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی روز ۳ شنبه سیزدهم آذرماه در دیدار با سرپرست شهرداری اراک بمنظور تعامل بیش تر بین سازمان و شهرداری در سالن جلسات شهرداری اراک گرد هم آمدند.
ابوالفضل شالی بگ، پیگیری جهت برون سپاری صدور پروانه ساختمانی و ارجاعات کار مرتبط با تهیه نقشه ساختمانی را از برنامه های شهرداری جهت افزایش تعاملات بیش تر با سازمان نظام مهندسی ساختمان برشمرد و گفت: امیدوار هستم در بستری مناسب با توجیح فنی و علمی به دور از سلیقه های شخصی به یک نتیجه مطلوب رسید و این برون سپاری را عملی کرد.
ثاقبی – ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی عنوان کرد: براساس قانون، سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها متولی طراحی، اجرا و نظارت پروژه های عمرانی که از بودجه عمومی استفاده نمی کنند، اعم از پروژه های مشارکتی و غیره در محدوده شهری است.
در این جلسه، مجید ثاقبی ضمن عرض تبریک انتصاب شالی بگ بعنوان سرپرست شهرداری اراک و ابراز خرسندی از مراجعات بیش تر سازندگان به سازمان جهت طراحی و نظارت پروژه های محدوده شهری، ادامه داد: براساس قانون سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها متولی طراحی و ساخت تمامی پروژه های غیر دولتی، اعم از پروژه های مشارکتی در محدوده شهری است، که ارجاع سازندگان به سازمان نیز در این مورد جز تغییرات مثبتی است که در شهرداری رخ داده است.
رئیس سازمان استان با اشاره به این که در گذشته پروژه های مشارکتی زیادی داشتیم که روند نظارت سازمان را دور میزدند و پروانه آن ها صادر میشد، تصریح کرد: امیدوار هستیم با حضور سرپرست جدید شهرداری روند دخیل بودن سازمان نظام مهندسی در طراحی و نظارت پروژه ها جهت جلوگیری از برخی تخلفات ادامه یابد.
ثاقبی از قطعی شدن ارسال گزارشات سازمان بصورت الکترونیکی تا پانزده روز آینده خبر داد و گفت: براساس این طرح مهندسان با مراجعه به سایت میتوانند گزارشات را با استفاده از موبایل یا تبلت بفرستند. از مزایای این طرح کاهش حجم ترددهای شهری است و پیش بینی میشود برخی گزارشات خاص که مسائل خاص ایمنی در آن ها دخیل است دارای آلارمهای ویژه شوند. بطور مثال برای شخص شهرداران پیامک می آید که تخلف در حال وقوع است.
ارجاع نقشه طراحی به دفاتر می بایست به عهده سازمان نظام مهندسی باشد .

ریاست سازمان نظام مهندسی استان مرکزی در ادامه گفت: با توجه به تفاهم نامه قبلی که بین سازمان و شهرداری بود و مطلع بودن سازمان از بروز بودن وضعیت و صلاحیت دفاتر، ارجاع طراحی نقشه به دفاتر در سازمان نظام مهندسی صورت گیرد. این امر سبب ارتقا کیفیت طراحی، کم شدن حاشیه ها و کم شدن مراجعات به شهرداری و رضایت ارباب رجوع می شود.

در ادامه این جلسه، ابراهیم دژدار عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی استان مرکزی اظهار داشت: برخی مشکلات ایمنی در ساخت و بیکاری برخی از مهندسین از زمانی شروع شد که برخی از فعالیتهای چرخه ساخت از سازمان نظام مهندسی گرفته شد. در همین راستا مهندسین در راستای توسعه شهرسازی مطابق با اصول فنی و ایمنی خواستار برگشت ارجاع طراحیها به سازمان نظام مهندسی هستند. هم چنین ارجاع کار طراحی به سازمان نظام مهندسی در راستای کاهش حاشیه فعالیتهای شهرداری و همچنین کاهش مشکلات شهری مناسب خواهد بود.

ابوالفضل حسن زاده ادامه داد: در گروه مکانیک مبحث ایمنی در حوزه آتشنشانی ساختمان از مباحث مشترک بین سازمان و شهرداری است.

حسن زاده با اشاره به مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ویرایش جدید، به دلیل عدم تطبیق با طرح تفضیلی و همچنین عدم وجود فرهنگ نگهداری، افزود: امید است با جاری شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی مشکلاتی را که به وجود آمده است در نشست های مشترک نسبت به رفع ان اقدام کرد.

در ادامه نائب رئیس اول سازمان با اشاره به لزوم اصلاح طرح تفصیلی اراک و ارائه پیشنهادات فنی در سنوات گذشته توسط سازمان با هدف کاهش مشکلات شهری ادامه داد: در صورتیکه شرایط فراهم باشد و تهیه طرح تفصیلی جدید در دستور کار کمیسیون ماده پنج قرار گیرد، کارشناسان سازمان در حوزه معماری و شهرسازی بمنظور همکاری با شهرداری و مشاور طرح، اماده ارائه خدمات و نقطه نظرات تخصصی در این مورد هستند.

نائب رئیس اول سازمان، ضمن قدردانی از تلاش های کمیسیون عمران شورای اسلامی کلان شهر اراک و همچنین شهرداری که جهت تسهیل و تسریع و کیفی سازی خدمات به شهروندان گرامی در صدد برون سپاری کارهایی هم چون استعلام، بازدید و صدور پروانه و … هستند، آمادگی کامل دفاتر مهندسی سازمان که دارای کارشناسان ذی صلاح با امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسب هستند جهت انجام امور را اعلام کرد.

اولویت اصلی سازمان نظام مهندسی ساختمان نظارت بر کنترل کیفیت خدمات مهندسی است.

ضیغمی گفت: توان و ظرفیت کاری مهندسان سازمان بمنظور خدمات رسانی استاندارد به شهروندان گرامی اهمیت فراوان داشته و نظارت بر کنترل کیفیت خدمات مهندسی را اولویت اصلی سازمان برشمرد و افزود: ارسال گزارش مرحله ای مهندسین ناظر به صورت آنلاین یکی از اقدامات مشترک و مناسب شهرداری و سازمان نظام مهندسی است که به زودی عملیاتی می شود.

نشست های ماهیانه بین نمایندگان شهرداری و سازمان نظام مهندسی در جهت تعاملات بیش تر برگزار گردد.

ضیغمی تصریح کرد: جهت بهبود شرایط و تعاملات بهتر، نشست های ماهیانه منظم بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شود و ادامه داد: با برگزاری این نشست ها، هماهنگی به اهداف مهمی هم چون ساده سازی و تسهیل امور و کاهش بروکراسی موجود خواهیم رسید.

استفاده از مجری ذی صلاح در ساختمانهای مشمول استفاده از مجری، حسب قانون در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه این جلسه، غلام رضا جهانشاهلو – مدیر اجرایی سازمان، در مورد عملکرد متفاوت مناطق مختلف شهرداریها در مورد به کارگیری مجری ذی صلاح، افزود: وقتی نبود مجری گزارش میشود با برخوردهای متفاوتی در مناطق شهرداری ها روبرو میشویم. که پیشنهاد می شود الزام استفاده از مجری ذی صلاح که صراحتا در قانون به آن اشاره شده است در تمامی مناطق شهرداری با جدیت در دستور کار قرار گیرد.

مسابقه طراحی المان برای میدان مسکن برگزار می گردد

داود پرچمی – دبیر هیأت مدیره سازمان از برگزاری مسابقه جهت طراحی المان برای میدان مسکن خبر داد و برگزاری مسابقات معماری و سازه ای را یکی از اهداف سازمان نظام مهندسی عنوان کرد و گفت: در راستای بهبود پارک ها و پروژه هایی که درسطح شهرداری وجود دارند با برگزاری مسابقه در سطح استان و کشور به زیبا سازی شهر و هم ایجاد انگیزه بیش تر بین مهندسین این رشته کمک خواهیم کرد.

وی افزود: رودخانه اراک پتانسیل اصلاح اساسی و تبدیل شدن به مسیر مناسب دوچرخه سواری را دارد.

پرچمی با اشاره به استفاده از طرح پشت بام و دیوار سبز با هدف استفاده زیست محیطی و زیباسازی شهری، ادامه داد: صورت اجرا کردن طرح پشت بام و دیوار سبز، زمان صدور پروانه برای مالک تخفیفاتی در نظر گرفته شود.

اخبار تکمیلی جلسه اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان

وی در پاسخ به درخواستها و پیشنهادات اعضاء هیأت مدیره و بازرسان سازمان نظام مهندسی استان مرکزی، تصریح کرد: اعتقاد بنده بر این است که در زمینه ارجاع پروژه های مشارکتی به سازمان نظام مهندسی ساختمان و دیگر فعالیتها بصورت قانونمند عمل گردد.

دبیر هیأت مدیره سازمان گفت: با ارسال گزارشات بصورت الکترونیکی موافق هستم. تعامل در حوزه های فوق میتواند در قالب نشست ها بین تیمهای فنی و کارشناسی صورت گیرد و در حوزه های شهرسازی، (IT) آی تی و آتشنشانی تعامل بیش تر مثمر ثمر خواهد بود. در مورد برگشت تفاهم نامه به روال قبل، اگر طبق دستورالعمل شورا انجام شده، پیگیری خواهیم کرد که به حالت قبل برگردد.

پرچمی مطرح کرد: در صورت واگذاری صدور پروانه به دفاتر سازمان هزینه ارائه خدمات در دفاتر برای ارباب رجوع باید به تدریج افزایش یابد و از افزایش ناگهانی هزینه ها خودداری گردد و در مقابل بالا بردن هزینه ها خدمات نیز افزایش یابد در غیر اینصورت برای دو خدمت نیازی به دفتر و نیروی اضافه نیست. همچنین در کمیته هایی با حضور کلیه مدیران مناطق شهرداری ضرورت استفاده از مجری در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با احداث زیرگذر در خیابان شهید شیرودی جهت کاهش تصادفات جاده ای در این منطقه موافق نبود و گفت: این تفکر اشتباهی است که برای تردد راحت تر خودروها مردم را مجبور کنیم از پل زیرگذر یا روگذر استفاده کنند، چراکه برای افراد سالمند یا معلول تردد از این مکانها مشکل است. در این مورد میبایست پیشنهادات خود را در این زمینه به کارگروه ترافیک ارائه دهید تا انجام شود.

ایجاد خانه های دوچرخه و گسترش مسیرهای دوچرخه سواری به مرکز شهر

سرپرست شهرداری اراک با عنوان این که بستر و انگیزه مردم در استفاده از دوچرخه افزایش یافته، ادامه داد: استفاده از دوچرخه دو رویکرد دارد، یکی استفاده تفریحی و دیگری استفاده از دوچرخه بعنوان یک روش در حمل و نقل عمومی برای کمک به کاهش آلودگی هوا و ترافیک است. باید با ایجاد خانه های دوچرخه و گسترش مسیرهای دوچرخه سواری به مرکز شهر، مردم را به استقبال از این طرح تشویق کنیم.

شالی بگ با بیان این که احیاء و ترمیم پارکهای قبلی در سطح شهر خیلی بهتر از ایجاد پارکهای جدید است، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات اصلی سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری این است که تنها هزینه میکند و هیچ تعریفی برای درآمدزایی ندارد. اگر ما یکسری فعالیتهای متناسب با نیازهای اجتماعی هر منطقه ایجاد کنیم سبب جذب افراد به استفاده از این فضاها و درآمدزایی می گردد.

سرپرست شهرداری اراک گفت: برای روشنایی معابر پیشنهاد میکنم ضمن تحقیق در این مورد در صدور پروانه و طراحی نقشه روشنایی نمای ساختمان از یک طبقاتی به بالا یا از یک عرض به بالا الزامی گردد.

وی در خاتمه با عنوان این که طرح ها و سیاست های تشویقی برای سازنده ها و مردم سبب فعال سازی سازمان خواهد شد، یاد آور شد: جهت رونق ساخت و ساز و زیباسازی شهر، هم چنین اصلاح خیابان ها و ساماندهی به مغازه ها، سازمان نظام مهندسی یکسری خیابان ها و مناطق را شناسایی و شهرداری برای این مناطق طرحهای تشویقی قرار میدهد.

منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ آذر ۹۷
851 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0