عدم نظارت مهندسان ذی صلاح بر ساخت‌وسازها هرج‌ومرج ایجاد می ‌کند علی رضا فرشید

جلسه خبری ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

«علی رضا فرشید» با اشاره به اینکه وظیفه اصلی نظام مهندسی ساختمان نظارت بر رعایت مقررات ملی ساخت و ساز است، بیان داشت: هم اینک حدود شش هزار و چهارصد مهندس در رشته‎‎های ۷ گانه با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد همکاری دارند که بیش از دو هزار و هشتصد نفر از آن ها دارای پروانه اشتغال بکار مهندسی هستند.

کد خبر: 961024007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۴ دی ۹۶ - ۵:۱۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، «علی رضا فرشید» با اشاره به اینکه وظیفه اصلی نظام مهندسی ساختمان نظارت بر رعایت مقررات ملی ساخت و ساز است، بیان داشت: هم اینک حدود شش هزار و چهارصد مهندس در رشته‎‎های ۷ گانه با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد همکاری دارند که بیش از دو هزار و هشتصد نفر از آن ها دارای پروانه اشتغال بکار مهندسی هستند.جلسه خبری ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

جلسه خبری ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

جلسه خبری ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

جلسه خبری ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان  استان یزد

فرشید با اشاره به اینکه بیش ترین عضوهای سازمان در حوزه عمران فعالیت دارند، گفت: دو هزار و هفتصد نفر از مهندسین عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در حوزه عمران، هزار و پانصد نفر در حوزه برق، یک هزار نفر در حوزه معماری،  هفتصد و پنجاه نفر در حوزه مکانیک، دویست و نود نفر در حوزه نقشه برداری، شصت و نه نفر در حوزه شهرسازی و پانزده نفر نیز در حوزه ترافیک مشغول به فعالیت هستند.
فرشید با اعلام اینکه با توجه به خروجی زیاد فارغ التحصیلان دانشگاهی که هر یک نیز نیازمند اشتغال مناسب هستند، پیش‎‎بینی کرد که این موضوع در آینده به یکی از چالش‎‎‎‎ های نظام مهندسی ساختمان بعنوان بزرگ ترین مجموعه فنی و تخصصی کشور و نیز استان تبدیل گردد.
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با برشمردن برخی از مهم ترین دغدغه‎‎های حوزه ساخت و ساز در استان یزد، موضوعاتی مانند شهرسازی، سیما و منظر شهری، تخلف‎‎سازیها، موضوع انرژی در ساختمان‎‎ ها، بحث خدمات جانبی نظارت گاز و ارت(سیم سوم) و نیز تفکیک آپارتمانها را از مسائل مبتلا به استان در این حوزه ذکر کرد.
فرشید با عنوان اینکه آمارها در مورد تخلف ‎‎سازی‎‎دها در استان بسیار متغیر و مختلف است، ادامه داد: این که در سال گذشته تنها برای دویست و چهل هزار مترمربع ساخت و ساز در یزد پروانه ساختمانی اخذ شده برای استان یک فاجعه محسوب می‎‎گردد و این در حالیست که این وضعیت سال جاری نیز مناسب نیست.
وی در باره ادعای خبرنگاری مبنی بر گریزان بودن شهروندان از نظام مهندسی، افزود: قطعاً در این رابطه منافع مالی دخیل است و هرگاه تخلف‎‎سازی ارزان ‎‎تر از ساخت و ساز اصولی باشد، مردم به سمت تخلف ‎‎سازی سوق پیدا می‎‎ کنند.
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت: البته از آن جایی که سازمان نظام مهندسی ساختمان هیچ اهرم اجرایی برای مقابله با تخلف‎‎سازی ندارد، تعامل و همکاری سایر دستگاه ‏‏ها و ارگان‏‏ ها با این سازمان نیز بسیار نقش تعیین ‎‎کننده‎‎ ای خواهد داشت به نحویکه در دوره‎‎های گذشته برخی دستگاه ‎‎ها به گزارش‎‎ های نظام مهندسی ساختمان اهتمام لازم را نداشتند و همین سبب ادامه تخلف ‎‎سازی‎‎ ها می ‏‏شد.
وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه شورای شهر و شهرداری در دوره جدید تعامل خیلی خوبی با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان داشته و در این رابطه نیز اقدامات موثری را صورت داده است.

جلسه خبری ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

فرشید حول تخلفات برخی مهندسین سازمان نیز ادامه داد: همان طور که با ساخت و ساز‌‌های غیراصولی و تخلف‎‎ سازی برخورد قانونی می‎‎ کنیم بر عملکرد مهندسین ناظر ساختمان نیز نظارت شدیدی داریم و مردم می ‏‏توانند هر گونه تخلف و مشکلی که در این رابطه مشاهده می ‎‎کنند از جمله اخذ وجه غیرقانونی را به سازمان گزارش کنند تا بصورت ویژه در این موارد بصورت قانونی رسیدگی و برخورد انجام گردد.
وی با اشاره به خشتی بودن بخشی از شهر تاریخی یزد و نبود آیین نامه ساخت و ساز ایمنی در این حوزه نیز عنوان داشت: با توجه به نبود مقررات ایمنی در مورد سازه ‏‏های خشتی و نظر به ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد، موضوع را با کارشناسان میراث فرهنگی بررسی و با جدیت پی گیر گرداوری آیین ‎‎نامه‎‎ های لازم در این مورد از طریق شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور هستیم.
این مسیول در مورد میزان آسیب پذیری ساختمان‎‎ های شهر یزد در مقابل زمین لرزه  احتمالی که مطرح شد هم بیان کرد: آن چه مشخص است ساختمان‎‎ هایی که اخیراً احداث شده با توجه به برخورداری از اسکلت فلزی و بتنی عمدتاً در مقابل زلزله ‎‎ هایی با شدت تا شش ریشتر نیز مقاوم خواهند بود اما در باره بافت تاریخی یزد و آن هایی که با دیوارهای آجری فاقد توان باربری و شناژ بندی  و عمدتاً از طرف اقشار فاقد تمکن مالی ساخته ‎‎شده‎‎اند، باید دقت نظر بیش تری داشته باشیم.
فرشید یاد آور شد:  امیدواریم هیچ گاه زلزله‎‎ای در هیچ کجای کشورمان روی ندهد اما مردم تمام نقاط کشورمان از جمله یزد باید با توجه به زلزله ‎‎های اخیر کشور، همواره برای مقابله با خسارت‎‎ های احتمالی این پدیده طبیعی آمادگی داشته باشند.

وی ادامه داد: البته در زلزله‎‎ های اخیر هر چند شاهد تلفات جانی کم تری در مقایسه با زلزله‎ ‎‎ های سال‎‎ های قبل هستیم اما در مواردی شاهد فروپاشی دیوارهای حول بناها بوده‎‎ایم که در این رابطه موضوع دیوارهای جانبی و مهاربندها مورد اهتمام مهندسین قرار گرفته و آموزش ‎‎های لازم نیز در این مورد به مهندسین داده شده است.
وی در خاتمه گفت: این که برخی از شهروندان به خیال خود با حداقل هزینه‎‎ها سعی می ‎‎کنند در مناطق حاشیه شهر که فاقد زیرساخت ‎‎های خدماتی نیز هستند، سرپناهی ناایمن بسازند باید توجه داشته باشند که با این اقدام جان خود و خانواده‎‎شان را در معرض خطر قرار می ‏‏دهند.

منبع : مهرطلبان یزد

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود راهنمای مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۴ دی ۹۶
1067 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0