لزوم اجرایی شدن این بخش نامه مجریان ذی صلاح ساختمان بمنظور سپردن کار به کاردان؛

لزوم اجرایی شدن این بخش نامه مجریان ذی صلاح ساختمان

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان بیان کرد: اجرایی شدن بخش نامه مجریان ذی صلاح کار را به افراد کاردان میسپارد.

کد خبر: 190824007 تاریخ انتشار: شنبه ۲ شهریور ۹۸ - ۴:۴۸ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان بیان کرد: اجرایی شدن بخش نامه مجریان ذی صلاح کار را به افراد کاردان میسپارد.

لزوم اجرایی شدن این بخش نامه مجریان ذی صلاح ساختمان

لزوم اجرایی شدن این بخش نامه مجریان ذی صلاح ساختمان

اجرایی شدن بخش نامه  مجریان ذی صلاح ساختمان الزمی است

کمال دویده اظهار داشت: هدف از اجرایی شدن این بخش نامه طبق تبصره ۲ ماده بیست و چهارم قانون نظام مهندسی صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان است.

دویده ادامه داد: این شناسنامه در بیست و هشت استان کشور در طول سالیان گذشته صادر و این قانون در برخی استانهای کشور اجرا شده اما تا به حال در خوزستان اقدامی صورت نگرفته بود.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگیهای صدور شناسنامه فنی ملکی تضمین ساخت بمدت ده سال از طرف مجری ذی صلاح است و بنظر میرسد برخی مقاومتها برای جلوگیری از اجرایی شدن این بخش نامه منافع برخی افراد را با چالش همراه میکند.

وی ادامه داد: مصوبه اجرایی این بخش نامه در کلانشهر اهواز ۳ ماه پیش در کارگروه متشکل از نمایندگان استانداری خوزستان، اداره کل راه و شهرسازی، نظام مهندسی استان و شهرداری تصویب شد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان افزود: این مصوبه از بیستم مرداد ماه امسال اجرایی شده و تا به حال فقط ۵ شرکت و هشتاد فرد حقیقی برای صدور پروانه مجریان ذی صلاح به ثبت نام کرده اند.

وی گفت: با پی‌گیری های انجام شده، شهرداری اهواز در اقدامی تازه از اجرایی شدن این قانون حمایت کرد و مقرر گردید از این پس صدور پروانه ساخت منوط به معرفی مجری ذی صلاح توسط مالکان و سازندگان ساختمانهای بالای ۸ سقف و یا بیش از ۲ هزار متر مربع باشد.

وی افزود: سازمان مذاکرات زیادی در این رابطه انجام داده است و حتی در برخی از جلسات ما هم این پرسش را طرح کرده ایم ولی شهرداری اهواز اعلام کرده که در صورتیکه حتی با مشکل درآمدی روبرو گردد، از اجرایی شدن این بخش نامه کوتاه نیاید.

دویده خاطر نشان ساخت: معتقد هستیم با اجرای بخش نامه مجریان ذی صلاح، افزایش هزینه های احتمالی به علت افزایش عمر ساختمان در اهواز به نوعی سرمایه گذاری تبدیل می گردد.

لزوم اجرایی شدن این بخش نامه مجریان ذی صلاح ساختمان

وی، با اشاره به عدم اجرای این بخش نامه توسط انبوه سازان و مقاومت آن ها در مسیر اجرای آن، یاد آور شد: اختلاف سازمان نظام مهندسی استان با انبوه سازان نیز در همین مورد است ولی قطعا چنین هزینه ای برای ساخت مسکن میتواند جبران کننده هزینه های بعدی باشد.

دویده گفت: اعتقاد داریم که تشکیلاتی مانند اعضای انجمن انبوه سازان تخصص لازم برای ساخت و ساز را دارند ولی هدف این سازمان اجرایی کردن قانون است..

وی در خاتمه یاد آور شد: محدودیت زمانی انجام ثبت نام افراد حقیقی و یا حقوقی برای اخذ پروانه مجریان ذی صلاح ساختمانی را قایل نشده ایم ولی بنظر میرسد که این فرآیند باید با حضور متخصصان امر انجام گردد و بدنبال انجام ثبت نامهای متعدد و بیش از اندازه نیستیم.

منبع: خبرگزاری برنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشريحي آزمون نظام مهندسي عمران-اجرا ارديبهشت ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ شهریور ۹۸
558 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0