ضرورت گذراندن دوره HSE برای تمدید پروانه اشتغال ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین بیان داشت:

ضرورت گذراندن دوره HSE برای تمدید پروانه اشتغال

کد خبر: 190802010 تاریخ انتشار: جمعه ۱۱ مرداد ۹۸ - ۳:۵۹ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین از الزام گذراندن دوره HSE در ۳ حوزه محیط‌زیست، ایمنی و بهداشت و سلامت برای تمدید پروانه اشتغال خبر داد.

ضرورت گذراندن دوره HSE برای تمدید پروانه اشتغال

ضرورت گذراندن دوره HSE برای تمدید پروانه اشتغال

گذراندن دوره HSE برای تمدید  پروانه اشتغال ضروری است

سید کاظم مجابی در اظهاراتی با تاکید بر ضرورت گذراندن دوره HSE برای مهندسان حوزه ساختمان، بیان داشت: رویکرد اداره کل راه و شهرسازی استان در موضوع HSE تغییر یافته و از این پس گذراندن دوره HSE برای تمدید پروانه اشتغال الزامی‌است.

مجابی با عنوان این که درحال‌حاضر رویکرد اداره کل راه و شهرسازی استان در زمینه HSE‌ مطابق با مبحث دوازدهم قانون مقررات ملی ساختمان است، ادامه داد: پیشنهاد سازمان نظام مهندسی ساختمان این است که رعایت مباحث HSE تنها به هنگام ساخت مورد توجه نباشد و شاخص ‌های مرتبط با HSE بطور کامل در صنعت ساختمان تبیین گردد.

وی با اشاره به شاخص ‌های لازم در HSE اظهار داشت: حدود ۴ سال است که تشکل‌های مردم نهاد در این‌ مورد، پی‌گیری‌هایی داشته‌اند و اکنون بناست محورHSE در ۳ حوزه محیط زیست، ایمنی و بهداشت و سلامت باشد و از طریق این ۳ محور، شاخص ‌های فنی و تخصصی در ساختمان ‌ها اجرا گردد.

رییس سازمان استان افرود: برای اجرای HSE در ساختمان‌ ها باید ۳ کارگروه تشکیل گردد و اعضای کارگروه‌ ها باید موضوعات فنی و تخصصی مرتبط با این ۳ سرفصل را تبیین کنند تا بتوانیم در قالب ممیزی ساختمان برای ارزش‌گذاری‌ ها بهره بگیریم از طرفی دیگر این شاخص ‌ها و چک لیست ‌ها مبنای ارزیابی قرار گیرند.

مجابی ادامه داد: اعضای سازمان که عضو کمیته تخصصی HSE هستند، دوره شصت و چهار ساعتی این مبحث را پشت سرگذاشته‌اند، اکنون نیز در کمیسیون تخصصی آن حضور دارند که امیدوار هستیم با این تفکرها بتوانیم در اجرای این موضوع حرکت رو به جلو داشته باشیم و به زودی شاهد اجرای کامل آن در سایر پروژه‌های ساختمانی باشیم.

مجابی، اجرای کامل HSE را نیازمند توجه و همت دانست و گفت: امروزه اجرای این موضوع در ساخت و سازها، ضرورتی اجتناب ناپذیر است، چرا که در حفظ سلامت جانی و مالی بهره برداران خیلی موثر است.

وی، برقراری تعامل و ارتباط بیشتر با شهروندان را از رویکردهای مهم هیأت مدیره این سازمان عنوان و تصریح کرد: تلاش ما بر این است که بهره برداران ساختمان‌ ها با خدمات فنی مهندسی آشنایی کامل پیدا و دانش آن‌ ها در حوزه صنعت ساختمان و بازار تقاضا افزایش پیدا کنند و در ساخت و سازها و خرید ساختمان‌ ها این مهم را مطالبه کنند.

مجابی، با اشاره به اینکه امروزه دانش شهروندان نسبت به مباحث فنی ارتقاء یافته و بازار تقاضا در مسیر مطالبۀ رعایت مقررات فنی در حرکت است، بیان داشت: خوشبختانه امروزه مجموعه مدیریت شهری نیز بر این موضوع اذعان دارد و اعضای آن معتقد هستند از آن جایی که مجریان خدمات موثر، جامع و کاملی در پروژه‌ها ارایه می‌ دهند، حضور آن‌ ها از ابتدا تا انتهای پروژه الزامی است. باید از این ظرفیت بهره گرفته شود تا بتوانیم دانش فنی متقاضیان را ارتقاء و رعایت مقررات ملی را در جامعه به خوبی پیاده سازی کنیم.

ضرورت گذراندن دوره HSE برای تمدید پروانه اشتغال

رعایت HSE در ساختمان ‌ها از حوادث جلوگیری می‌ کند

در ادامه این جلسه، میرمعزی، عضو کمیسیون HSE نیز با اشاره به سیاست‌ های راهبردی این سازمان در حوزه HSE گفت: با توجه به لزوم و اهمیت پیاده سازی این مبحث در ساختمان ‌ها، انجام بازدید‌های میدانی و برگزاری کارگاه ‌های آموزشی با مشارکت سازمان آتش نشانی، اداره کل مدیریت بحران و دیگر دستگاه‌ هایی که می‌ توانند در اجرای موضوع HSE موثر باشند را در دستور کار قرار داه‌ایم، اما تحقق آن نیازمند همدلی و هم‌افزایی است.

نیرمعزی با تاکید بر توجه به تعمیر و نگهداری‌ های ساختمان‌ ها پس از اتمام مراحل ساخت بویژه در حوزه آسانسورها، موتور خانه‌ها و تاسیسات برقی گفت: در حال حاضر بحث اطفاء حریق‌ها و اعلام حریق برای ساختمان ‌های بالای ۵ طبقه به یک چالش تبدیل شده، چرا که در اغلب ساختمان‌ ها این سیستم بدرستی کار نمی‌ کند، چنان‌چه مبحث HSE به خوبی در ساختمان‌ ها پیاده سازی گردد، از آن جایی که موضوع نگه داری، سلامت و ایمنی در آن قرار دارد، حل مشکل اطفاء حریق‌ها، اعلام حریق و جلوگیری از حوادث در ساختمان ‌ها نیز امکان پذیر است.

منبع:سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه نظام مهندسی شهرسازی pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ مرداد ۹۸
937 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0