ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان خراسان رضوی بیان کرد:

حرکت مردم به سمت کشت های گلخانه ای

محمدعلی قنادزاده اظهار داشت: مدیریت نظام مهندسی کشاورزی بر آن است که مردم را به سمت کشت گلخانه‌ای و محصولات کم آب‌تر حرکت دهد.

کد خبر: 980221014 تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۸ - ۲:۳۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،محمدعلی قنادزاده اظهار داشت: مدیریت نظام مهندسی کشاورزی بر آن است که مردم را به سمت کشت گلخانه‌ای و محصولات کم آب‌تر حرکت دهد.

حرکت مردم به سمت کشت های گلخانه ای

حرکت مردم به سمت کشت های گلخانه ای

مردم باید به سمت کشت ‌های گلخانه‌ای  حرکت داده شوند

وی ادامه داد: ۲۴٫۹ درصد اشتغال استان به کشاورزی وابسته است و متاسفانه آمار کشاورزان باسوادی که در زمینه کشاورزی تحصیل کرده‌اند، ۳ درصد است. به نوعی می ‌توان گفت که نود و هفت درصد تحصیل‌کرده‌های رشته‌های کشاورزی، کشاورزی نمی ‌کنند.
قنادزاده افزود: ما طبق اهداف، اساسنامه و آیین‌نامه‌های اجرایی، وظیفه آموزش افراد را به عهده داریم و نخستین هدف برای ما این است که بتوانیم در بحث بازآموزی و نوآموزی فارغ التحصیلان کشاورزی فعالیتی انجام دهیم.
وی با اشاره به تعداد فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی که اکنون نیز فعال هستند، گفت: سالانه دویست و پنجاه نفر در گرایش صنایع غذایی فارغ‌التحصیل می ‌شوند که از این میان هفده هزار نفر در حوزه نظام مهندسی کشاورزی عضو هستند.
در سال جاری با مشکل سیل و هجوم ملخ‌ها روبرو خواهیم بود
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، با اشاره به مشکلاتی که در طی امسال ممکن است با آن ‌ها روبرو شویم، گفت: امسال با مشکل سیل و هجوم ملخ ‌ها روبرو خواهیم بود که در این راستا نیز کارشناسان نظرات خود را ارائه داده و پیشنهاداتی را به تهران ارسال خواهیم کرد.
این کارشناس حوزه کشاورزی اظهار داشت: کشور ما دارای بیشترین فرسایش خاک است و طبق آمارهای انجام شده در کشور شانزده تن در هکتار فرسایش خاک لایروبی نشده وجود دارد که رقم بسیار بالایی است. علت لایروبی نشدن خاک، بی‌توجهی مدیریتی نیست، بلکه ناشی از هزینه‌ های بالای لایروبی است. هزینه لایه‌روبی در ۴ دوره مساوی با ساخت یک سد است.
قنادزاده با عنوان این که ظرفیت نگه‌داشت آب در طبیعت ایران خیلی بالا است، افزود: دلیل این امر این است که در ایران رودخانه‌های فراوانی وجود دارد، با این وجود در استان ‌های خشک و کویری روان آب ‌ها به سرعت تبدیل به فرسایش خاک شده و در سطح زمین جاری می ‌شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی ادامه داد: در استان ما ستاد بحران، کارگروهی را تحت عنوان همیاران آب تشکیل داده که سازمان مهندسی کشاورزی نیز در آن عضویت دارد. ما در آن جا راه‌کارهایی را پیشنهاد داده‌ایم و آسیب‌شناسی در رابطه با مسائل در کلیه استان ‌ها به سازمان نظام مهندسی سپرده شده و استان خراسان نیز از این امر مستثنا نیست.
وس مطرح کرد: اگر چنین بارندگی‌ های سیل‌آسایی در استان خراسان رخ می‌داد، قطعا خسارت بیش تری وارد می‌شد، زیرا سطح زمین، ظرفیت نگه‌داشت رطوبتی حجم بالایی از بارندگی را ندارد. در استان خراسان بیش ترین بارندگی در قسمت شمال استان با حجم دویست و شصت و نه میلی‌متر و کم‌ترین بارندگی در جنوب استان و در شهرستان گناباد نزدیک به هفتاد و یک میلی‌متر را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: با وجود این که در جنوبی‌ترین شهرستان خراسان رضوی میزان بارندگی هفتاد و یک میلی‌متر بوده، می ‎توان گفت که این استان دارای شرایط خوبی در زمینه منابع طبیعی و مرتع‌داری و در بحث زراعت نیز دارای بازدهی بالایی است.

حرکت مردم به سمت کشت های گلخانه ای

رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی تصریح کرد: در استان خراسان رضوی هفتاد و نه درصد زمین‌های کشاورزی به روش سیستم‌های آبی، آبیاری می‌ شوند و بیست و یک درصد نیز زمین‌هایی هستند که کشت دیم در آن‌ ها صورت می‌ گیرد، این امر بدین معناست که ما در استان خشکی قرار داریم.
قنادزاده تصریح کرد: طبق آمار سال نود و دو در استان خراسان رضوی نزدیک به نهصد هزار هکتار زمین زراعی وجود داشته و این آمار در ۴ سال بعد دویست هزار هکتار کاهش پیدا کرده و به هفتصد و هفت هزار هکتار رسیده است. این در حالی است که دامداری و باغبانی روند افزایشی داشته ولی زراعت کاهش پیدا کرده است. این آمار نشان‌دهنده این است که سیاستی بر این موضوع حاکم بوده است.
وی بیان کرد: بنابراین با وجود کاهش اراضی و تبدیل آن به منازل مسکونی، هیچ‌گونه تغییری در تولید محصولات رخ نداده و عملکرد آن هفتصد هزار هکتار بالاتر بوده است.
وی خاطر نشان کرد: کشور ما یازده سال است که در شرایط خشکسالی به سر می‌برد و طبق همین اساس مدیریت نظام مهندسی کشاورزی بر آن است که مردم را به سمت کشت گلخانه‌ای و محصولات کم آب‌تر حرکت دهد.
۲ هفته بارندگی منابع آب زیرزمینی را تامین نمی ‌کند
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: ۱ سال و یا ۲ هفته بارندگی نمی‌ تواند منابع آب زیرزمینی ما را تامین کند و یک سال بارندگی نمی‌ تواند ما را از شرایط خشکسالی خارج سازد، بهمین علت، سیاست وزارت کشاورزی کاملا مشخص نیست.
وی بیان داشت: کلیه کارشناسان در استان‌های آسیب‌دیده بعنوان پشتیبان حضور دارند و بدنبال برآورد خسارت سیل هستند. هم‌چنین در جهت احیای محصولات و زمین ‌های کشاورزی از سیستم ‌های نوین آبیاری و مدیریت‌ های کشاورزی استفاده می ‌کنند.
قنادزاده افزود: در اقتصاد مهندسی و کشاورزی یک نمودار فایده وجود دارد که طبق آن برآورد می‌ شود که آیا ساخت یک استخر و یا کال بزرگ ارزش ذخیره بارندگی‌ هایی که هر یازده سال رخ می‌دهد را دارد یا خیر. در حال حاضر با توجه به شرایط خشکسالی که اکنون در آن قرار داریم این امر مقرون به صرفه نیست.
وی گفت: بین سال‌ های ۲۰۳۰ تا ۲۰۵۰ درجه حرارت زمین حدود ۲ الی ۳ درجه بیش‌تر خواهد شد که این امر موجب تبخیر بالای آب، تشدید خشکسالی و سیلاب‌های وحشتناک می ‌شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، با اشاره به موضوع صندوق بیمه، یاد آور شد: در واقع بیمه بعنوان صنعتی رو به رشد در سراسر دنیا و در کشورهای توسعه‌یافته بشمار می‌ رود. من معتقد هستم که محصولات باید بیمه شود ولی ساز و کار آن باید منطقی باشد تا در طی آن دولت و کشاورز آسیب نبینند.

منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات سازمان نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ اردیبهشت ۹۸
683 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0