ظرفیتهای بکر معدنی شهرستان ساوه و ضرورت استقرار نظام مهندسی معدن ظرفیتهای بکر معدنی شهرستان ساوه

ظرفیتهای بکر معدنی شهرستان ساوه و ضرورت استقرار نظام مهندسی معدن

ساوه تنها بعنوان شهرستانی برخوردار از مزیتهای صنعتی شهره نیست بلکه ظرفیتهای بزرگی در حوزه معادن این شهرستان وجود دارد که شاخصترین ویژگی آن، استقرار بر روی کمربند مس کشور است.

کد خبر: 960901012 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱ آذر ۹۶ - ۱۱:۱۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، ساوه تنها بعنوان شهرستانی برخوردار از مزیتهای صنعتی شهره نیست بلکه ظرفیتهای بزرگی در حوزه معادن این شهرستان وجود دارد که شاخصترین ویژگی آن، استقرار بر روی کمربند مس کشور است.ظرفیتهای بکر معدنی شهرستان ساوه و ضرورت استقرار نظام مهندسی معدن

ظرفیتهای بکر معدنی شهرستان ساوه و ضرورت استقرار نظام مهندسی معدن

ظرفیتهای بکر معدنی شهرستان ساوه و ضرورت استقرار نظام مهندسی معدن

ظرفیتهای بکر معدنی شهرستان ساوه و ضرورت استقرار  نظام مهندسی معدن

طبق اعلام مسئولان، در شهرستان ساوه در حال حاضر هفتاد معدن رو باز وجود دارد و تنوع منابع معدنی آن نیز خیلی چشم گیر است بطوریکه در دل زمین این منطقه از سنگ گچ، سیمان، آهک، نمک باریت و فلزات (همچون آلومینیوم، روی، سرب) تا سنگهای ساختمانی (تراورتن، مرمریت) و خاک صنعتی چینی را میتوان یافت و در واقع ساوه در دل خود گنجی نهفته از منابع سرشار و ارزشمند معدنی را دارد.
اشتغال افزون بر دو هزار نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم در بخش معدن شهرستان ساوه نیز از توانمندیهای این حوزه است ولی هنوز تا نقطه آرمانی اشتغال، تولید و استحصال و ایجاد ثروت فاصله بسیاری وجود دارد.
با وجود همه این داشته های خدادادی در حوزه منابع زیرزمینی و معادن، سالهاست که نبود نمایندگی نظام مهندسی معدن در این شهرستان پرظرفیت، صاحبان معادن، بهره برداران و دانش آموختکان ساوجی را رنج میدهد.
** پای درد دل معدن داران
مهدی پاکرو از صاحبان معدن شن و ماسه در این مورد بیان کرد: با این که ساوه دارای فرمانداری ویژه است ولی تمام برداشتها (حتی موردی) و ثبت محدوده ها تحت نظارت اراک صورت میگیرد و برای دریافت مجوز به ناچار مسافت میان ساوه و اراک باید طی گردد.
پاکرو تصریح کرد: با وجود اتوماسیونی شدن روند اداری، ولی هم چنان نامه نگاریها در این بخش بصورت دستی به مرکز استان انجام و زمان زیادی از اوقات فعالان حوزه معدن در رفت و آمدهای اداری به مرکز استان هدر می رود.
وی افزود: اگر دستگاههای اجرایی شهرستان ساوه اختیارات بیش تری داشتند، بسیاری از هزینه ها، ترددها و خطراتی که در این رفت و آمدها وجود دارد،‌ از میان میرفت و سرعت انجام کارها هم بیشتر می شد.

ظرفیتهای بکر معدنی شهرستان ساوه و ضرورت استقرار نظام مهندسی معدن


علی سراجی مالک یک معدن آلومینیوم عنوان داشت: گاه برای انجام برخی کارهای جزئی باید یک روز کاری را تعطیل کرده و به اراک مراجعه کنیم.
*** ‌فارغ التحصیلین رشته معدن
معادن شهرستان ساوه ظرفیت جذب‌ بخش بزرگی از دانش آموختگان رشته های مرتبط با معدن را دارد ولی این اتفاق رخ نداده و کم نیستند فارغ التحصیلین رشته های معدنی در شهرستان ساوه که هم چنان در انتظار جذب و فعالیت در بخشهای معدنی این شهرستان هستند.
زهرا شیرخانی دارای مدرک کارشناسی ارشد زمین شناسی با گرایش پترولوژی گفت: چندین سال در این رشته تحصیل کرده ام و در دوران تحصیل هزینه های بسیاری برای اتمام تحصیل و انجام پایان نامه، آنالیز گرفتن و… متحمل شدم ولی تا به حال موفق نشده ام شغلی مرتبط با تحصیلاتم پیدا کنم.
شیرخانی ادامه داد: سازمان نطام مهندسی معدن مدتی است که با فارغ التحصیلین بومی ساوه تماس نمیگیرد و غالبا نفرات مورد نیاز از مرکز استان مورد بررسی قرار میگیرند.
زهرا سهرابی هم گفت: متاسفانه شرایط فعلی بگونه ای شده که دانش آموختگان هم دوره ای ما در کارخانه های مختلف بعنوان کارگر خط تولید فعالیت دارند یا حتی در مشاغلی که ارتباطی با زمینه تحصیلی شان ندارند، مشغول فعالیت هستند این در حالی است که در شهرستان ساوه ظرفیتهای ارزشمندی برای جذب این افراد در بخش معدن وجود دارد.
سجاد پاک نیت دانش آموخته رشته معدن با گرایش استخراج است که دارای مقاله های ISI و هم رتبه سوم کنکور کارشناسی ارشد است،‌ ولی هم اینک بیکار است گفت: شرایط کنونی باعث ایجاد تنگناهایی در زندگی وی شده است.
پاک نیت در باره دوره های آموزشی،‌ مطرح کرد: به علت این که دوره های آموزشی برای ارتقاء پایه و دریافت پروانه اشتغال در اراک برگزار می گردد ولی پیمودن مسافت زیاد ساوه به اراک و چندبار رفت و امد بمرکز استان در هفته برای دانش آموختگان امکان پذیر نیست و از آن جا که ساوه نمایندگی نظام مهندسی معدن ندارد بطور طبیعی، برگزاری دوره های مورد اشاره هم در این شهرستان مقدور نیست.
نبود نظام مهندسی در ساوه حتی برای کشاورزان ساوجی هم مشکلاتی ایجاد کرده بطوریکه یکی از کشاورزان در این مورد،‌ اظهار داشت:‌ برای برداشت خاک اقدام به دریافت مجوز میکنیم ولی اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ساوه امکان اعطای مجوز را ندارد و ما را به اراک ارجاع میدهد.
طرازی خاطر نشان کرد: برای یک کشاورز سپری کردن صد و شصت کیلومتر تا اراک مشکل است و این امر هم در مواردی به انجام خاک برداری غیرمجاز در زمینهای کشاورزی دامن زده است.
*** استقرار نظام مهندسی معدن در ساوه نیاز اولویتدار این شهرستان است
رضا ساسان فر، هم در این مورد بیان کرد: استقرار نمایندگی نظام مهندسی معدن در شهرستان ساوه الزامی است.
سرپرست اداره صنعت،‌ معدن و تجارت شهرستان ساوه گفت: ساوه ظرفیتهای بکری از صنایع و منابع معدنی را داراست و استقرار نظام مهندسی معدن در این منطقه از نیازهای جدی است.
ساسان فر ادامه داد: ما وظیفه داریم از برداشتهای غیر مجاز جلوگیری کنیم ولی وقتی کشاورزان یا معدن داران و سایر ارگان ها برای اخذ مجوز به ما مراجعه میکنند، توان صدور مجوز را نداریم و متقاضیان ناچار هستند به اراک مراجعه کنند که همین مساله احتمال برداشتهای غیرمجاز را افزایش میدهد و کشاورزان را برای خاک برداری حداقلی هم دچار مشکل کرده است.
به گفته وی، تعداد بسیاری از دانش آموختگان رشته های معدنی در ساوه هستند که عضو سازمان نظام مهندسی معدن هم هستند ولی مسئول فنیهایی که از طرف این سازمان برای معادن ساوه معرفی میشوند، اغلب از سایر شهرها هستند.
وی تصریح کرد: رغبت معدن داران برای کارآفرینی به دلیل رفت و آمدهای مکرر به اراک و فاصله زیاد با مرکز استان برای جذب مسئول فنی، کاهش پیدا کرده است.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان ساوه ادامه داد: نبود نظام مهندسی معدن در این شهرستان موجب ایجاد مشکلاتی همچون ازدیاد پرونده های قضایی ناشی از برداشتهای غیرمجاز در دادسرا و نیز افزایش بیکاری میشود.
بهر حال با توجه به ظرفیتهای بالقوه و بالفعلی که شهرستان ساوه در حوزه معادن و تنوع آن ها دارد، ‌بنظر میرسد استقرار سازمان نظام مهندسی معدن در این شهر میتواند حل کننده بسیاری از مشکلات باشد و فرایندهای اداری و آموزشی را آسان کند.
منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی اصفهان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ آذر ۹۶
1311 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0