معدن، نخستین حلقه چرخه تولید عضو نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی

معدن، نخستین حلقه چرخه تولید

عضو نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی بیان کرد: معادن در تحقق، دستیابی و عملی کردن به شعار رونق تولید می‌توانند نقشه به سزایی داشته باشند، متأسفانه کسی معدن را جدی نمی ‌گیرد در حالی ‌که معدن در ابتدای چرخه تولید قرار دارد.

کد خبر: 980325008 تاریخ انتشار: شنبه ۲۵ خرداد ۹۸ - ۲:۳۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،عضو نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی بیان کرد: معادن در تحقق، دستیابی و عملی کردن به شعار رونق تولید می‌توانند نقشه به سزایی داشته باشند، متأسفانه کسی معدن را جدی نمی ‌گیرد در حالی ‌که معدن در ابتدای چرخه تولید قرار دارد.

معدن، نخستین حلقه چرخه تولید

معدن، نخستین حلقه چرخه تولید

معدن، نخستین حلقه  چرخه تولید

 

احمد صفار طبسی، در مورد این که منطقه سنگان خراسان رضوی بعنوان عسلویه شناخته می ‌شود، گفت: این مساله می‌ تواند اغراق یا واقعیت باشد، برای دریافتن این مساله باید به آمارهای دولتی اعتماد کنیم، قوانین در حوزه معدن بسیار محل کسب و کار ما شده است، قیمت تمام شده معدنکاری در ایران خیلی بالاست و بطور کلی، معدنکاری با توجه به این که ریسک بالایی دارد، جذب سرمایه در آن کار دشواری بشمار می ‌رود.

صفارطبسی افزود: در منطقه سنگان و سایر معادن، معدنکاری و فرآوری مواد معدنی به روش سنتی انجام می ‌گردد، این امر سبب شده که قیمت تمام شده به بیش از ۲ برابر برسد. همیشه برای من پرسش است که چطور سنگ آهن از سنگان بارگیری می ‌شود و به بندر عباس می‌ رود، سپس با کشتی به چین صادر می‌ گردد و بعد از فرآوری، به ایران باز می‌ گردد، این در حالیست که آهن چینی نسبت به ایرانی در ایران ارزان‌تر فروخته می ‌شود.

وی ادامه داد: در معدن کاری ماشین آلات نقش اساسی را ایفا می‌ کند و همه ماشین آلات سنگین معدنی وارداتی هستند. در حال حاضر هزینه‌های خرید ماشین آلات سه تا چهار برابر شده که معدنکار ناچار است از دستگاه‌ های قدیمی استفاده کند، این امر سبب کاهش بهره‌وری معدن خواهد شد.

عضو نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی با اشاره به این که از طرفی دیگر قوانین دست و پاگیر هستند، اظهار داشت: معدنکار هر جایی می ‌رود، منابع طبیعی و محیط زیست راه را بر او سد کرده‌اند، به هزار و یک دلیل نمیگویم که صددرصد حق با معدن کار است یا صددرصد حق با منابع طبیعی اما خیلی شده که برای یک درخت که پانصد متر با معدن فاصله دارد، سازمان منابع طبیعی مانع فعالیت شده است.

وی تصریح کرد: معدن‌کار را مجبور می‌ کنند، اگر درختی به دلیل کار آن ها قطع گردد، باید پنج درخت دیگر را بکارد. به نظر من، طرح‌ های توسعه سنگ آهن با برنامه فولاد سازی ما منطبق نیست. هم‌چنین قیمت و میزان خرید از طرف خریداران یعنی چینی‌ ها تعیین می‌ گردد، نه توسط ما که تأمین‌کننده و صادرکننده هستیم. از طرفی دیگر، واحدهای فولادسازی ما نمی‌ توانند با سنگ آهن عیار پایین کار کنند یا تعداد آن ها بسیار کم است.

وی در مورد تسهیلات بانکی گفت: صندوق بیمه برای طرح‌های اکتشافی سنگ‌اندازی‌ های بسیاری انجام می‌ دهد که ما را از کار بیزار می ‌کند پس از آن، بانک صنعت و معدن برای یک وام کوچک صد برابر سخت‌تر از سایر بانک‌ها رفتار می ‌کند.

معدن، نخستین حلقه چرخه تولید

صفارطبسی با اشاره به وضعیت معادن استان افزود: معادن استان بغیر از معادن دولتی در منطقه سنگان از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند، در بخش مس با توجه به این که قیمت ‌ها نسبت به سال گذشته بسیار افزایش یافته، باز هم از روش‌ های سنتی استفاده می‌ کنند، دلیل آن هم کمبود نقدینگی است، پول ‌های هنگفتی را به یک معدن بزرگ می ‌دهند در حالیکه می‌ تواند آن را صرف معادن کوچک‌تری کنند. در واقع بجای این که در یک نقطه تسهیلات هزینه گردد، می‌توان آن را در سطح استان پراکنده کرد.

عضو نظام مهندسی معدن خراسان رضوی با عنوان این که از دیگر مشکلات ما این است که فکری برای فارغ التحصیلان رشته زمین شناسی و معدن نکرده‌ایم، گفت: البته سال گذشته چندین استارتاپ در این حوزه فعالیت کردند ولی از آن ها خروجی دیده نشد. در معدنکاری، تخصص دارای اهمیت زیادی است ولی تخصص بدون سرمایه هیچ ارزشی ندارد، در واقع سرمایه و تخصص با هم حرفی برای گفتن دارند. از دیرباز در بحث معدنکاری تونلی را داشتیم ولی به علت این که ماشین آلات معدنکاری زیرزمینی نداریم و هم‌چنین دانش مورد نیاز آن در دسترس نیست، دیگر به این مساله ورود پیدا نکرده‌ایم.

وی با عنوان این که در حوزه صادرات نیز تحریم‌ها سبب شده با برخی از مشکلات مانند حمل و نقل دریایی روبرو گردیم، گفت: تنها کشتی‌ های ایرانی می‌ توانند حمل و نقل داشته باشند که آن نیز محدود است، در حال حاضر حمل و نقل دریایی انجام می‌ شود ولی نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است.

وی در مورد نقش معادن در تحقق شعار سال، یاد آور شد: معادن در تحقق، دستیابی و عملی کردن به شعار رونق تولید می‌ توانند نقش به سزایی داشته باشند. متأسفانه کسی معدن را جدی نمی ‌گیرد در حالی‌ که معدن در ابتدای چرخه تولید قرار دارد. ما می‌ توانیم بسیاری از مواد اولیه را در داخل تولید کنیم، بجای آن که هزینه‌های زیادی صرف واردات شود و در واقع با هزینه‌های ناچیز مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کنیم.

صفارطبسی خاطر نشان ساخت: بعنوان مثال، کاغذی را تولید می‌ کنیم که جنس آن از آهک است و در ایران معادن آهک بسیار وجود دارد ولی تنها یک کارخانه است که در ایران می ‌تواند آن کاغذ را تولید کند یعنی آهک را تبدیل به کاغذ می‌ کند. ولی جالب است که مواد اولیه کاغذ از ترکیه وارد می‌ گردد، با توجه به منابع بسیاری که در کشور داریم، می‌ توان با سرمایه‌ای مناسب صنایعی را راه اندازی کرد که نیاز ما را نسبت به واردات از بین می‌ برد.

منبع: ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ خرداد ۹۸
794 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0