روش های حمل و نقل مواد حفاری شده روش های حمل و نقل مواد

روش های حمل و نقل مواد حفاری شده

حمل و نقل مواد حاصل از حفاری، یکی از مهمترین مسائل موجود در عملیات خاکی میباشد. انواع فراوانی از وسایل حمل و نقل مواد خاکی حفاری شده وجود دارند مانند تسمه نقاله، کامیون، راه آهن و...

کد خبر: 190727014 تاریخ انتشار: شنبه ۵ مرداد ۹۸ - ۷:۱۳ ب.ظ

حمل و نقل مواد حاصل از حفاری، یکی از مهمترین مسائل موجود در عملیات خاکی میباشد. انواع فراوانی از وسایل حمل و نقل مواد خاکی حفاری شده وجود دارند مانند تسمه نقاله، کامیون، راه آهن و…

روش های حمل و نقل مواد  حفاری شده

دامپ تراک:

این کامیون ها برای تمامی کاربری ها ساخته شده اند نه فقط برای حمل خاک. کمرشکن بودن این کامیون ها نیز باعث شده تا تمامی کارها را به راحتی انجام دهد.

روش های حمل و نقل مواد حفاری شده

روش های حمل و نقل مواد حفاری شده

آزمون نظام مهندسی عمران نظارت

نظام مهندسی عمران تهران

از این دستگاه، برای جابجایی و حمل خاک، سنگ و مصالح استفاده می شود. امروزه دامپ تراکهای سایز بزرگ

ساخته شده اند که قادرند حجم عظیمی از خاک را با بازدهی بسیار بالا و سرعت کاری زیاد در هر سیکل کاری،

جابجا نمایند.

کاميون ها و تریلرها:

  • معمول ترین سیستم حمل و نقل در پروژه ها استفاده از کامیون ها و تریلرها است.
  • از مهم ترین ویژگی های سیستم حمل ونقل کامیونی تنوع در کارایی و مدل های آن ها است.
  • امروزه برای انواع کارهای مختلف، کامیون ها در اندازه ها ، شکل ها و قابلیت باربری مختلف ساخته میشوند
  • که بسته به نوع عملیات به کار برده می شوند.
  • این ماشینهای حمل کننده بخاطرسرعت زیاد بر روی راههای هموار و همچنین ظرفیت زیاد، هزینه حمل
  • ونقل مواد را نسبتاً پایین می آورند.
  • کامیونها دارای قابلیت انعطاف زیادی میباشند زیرا تعدادی ازآنها را که در یک پروژه مورد استفاده
  • قرارمیگیرند می توان زیاد یا کم نمود تا درظرفیت مورد نیاز تعدیل بوجود آید.

کامیونها در انواع دیزلی، بنزینی و دیفرانسیلی دو محوره و سه محوره وجود دارند، ولی در کل به دو دسته اصلی معمولی و کمرشکن تقسیم می شوند:

کامیون های معمولی:

اين كاميون ها در دو نوع :

۱- مخصوص حرکت درجاده ها

۲- مخصوص حرکت خارج ازمحدوده جاده ساخته میشوند.

کامیونهای مخصوص جاده ها معمولاً از نظر عرض به ۸ فوت )حدود ۲٫۴۰ متر( محدود می شوند و محدودیت هایی نیز از نظر ماکزیمم وزن و بار محوری در مورد آنها وجود دارد.

کامیون های خارج جاده ای نیز می توانند درابعاد بزرگتر و با ظرفیت چند صد تن ساخته شوند، هرکدام ازآنها انواع مختلف دارند اما نوع کمپرسی آن بیش از سایرانواع آن به کاربرده می شود .

کامیون های کمرشکن: همانطور که از نام این نوع کامیونها مشخص است از دو قسمت تشکیل شده اند. قسمت موتور و قسمت مخزن که توسط یک مفصل به هم متصل هستند. در واقع کامیون های کمرشکن، تریلرهای مخصوص حمل مواد خاکی و ماشین آلات هستند.

 

میزان بار کامیون و واگن :

بار مجاز کامیون یا واگن به سه صورت بیان می شود:

۱- ظرفیت اندازه گیری شده بر حسب پوند.

۲-حجم پر باربند ) Struck ( با سطح افقی بر حسب یارد مکعب.

۳-حجم انباشته باربند ) Heaped ( در حالتی که مواد در آن به صورت انباشته شده باشد )باشیب جانبی ۲ به۱) بر حسب یارد مکعب.

چون بار زدن بیش از میزان مجاز علاوه بر فرسودگی ماشین، از قدرت تحرک و مانور

ماشین می کاهد، هیچگاه نباید وزن بار از ظرفیت اندازه گیری شده، تجاوز نماید. چون

مواد قابل حمل معمولاً از خاک سست و تقریباً سیال تشکیل می شود.

روش های حمل و نقل مواد حفاری شده

اسکریپرها:

اسکریپر ماشینی برای حرکت زمین در فاصله های کوتاه (تا حدود دو مایل) در مناطق نسبتا صاف. هر دو نوع خودکشنده یا نوعی که توسط وسیله نقلیه دیگری کشیده می شود از واگن با دریچه ای با تیغه هایی در پایینش تشکیل شده است. تیغه ها را به زمین می اندازد و واگن به جلو حرکت می کند و مواد حفاری را به واگن می برد. هنگامی که واگن پر شده است، دریچه بسته می شود، و مواد به محل دفع حمل می شود. اسکرایپر ابزار غالب در ساخت و ساز بزرگراه است.

خطوط راه آهن:

  • از خطوط راه آهن بیشتر زمانی استفاده میشود که خط ریل آهن در نزدیکی محل پروژه موجود باشد.
  • از عمده ترین کاربردهای خط آهن هم در تخلیه مواد حفاری شده تونل ها، سد های خاکی بزرگ و در معادن استخراج مواد می باشد.
  • باید توجه داشت که این سیستم حمل ونقل فقط در مورد پروژه های بزرگ که حجم کار بسیار زیاد است، اقتصادی است.

 

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ مرداد ۹۸
1079 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0