تفاهمنامه استفاده از خدمات نقشهبرداران نظام مهندسی جهت اجرای عملیات پیش تفکیک آپارتمان
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان بیان کرد: تفاهمنامه استفاده مشترک از خدمات نقشهبرداران نظام مهندسی جهت اجرای عملیات پیش تفکیک آپارتمان قبل از صدور گواهی پایانکار بمنظور تسهیل در خدمترسانی به امور شهروندان و گسترش تعاملات لازم، حذف مراحل زائد اداری و شفافسازی و اجرای صحیح قوانین امضاء گردید.
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان بیان کرد: تفاهمنامه استفاده مشترک از خدمات نقشهبرداران نظام مهندسی جهت اجرای عملیات پیش تفکیک آپارتمان قبل از صدور گواهی پایانکار بمنظور تسهیل در خدمترسانی به امور شهروندان و گسترش تعاملات لازم، حذف مراحل زائد اداری و شفافسازی و اجرای صحیح قوانین امضاء گردید.
تفاهمنامه استفاده از خدمات نقشهبرداران نظام مهندسی جهت اجرای عملیات پیش تفکیک آپارتمان
سیداحمد حسینینیا ظهر امروز _۴ شنبه سوم اردیبهشت ماه نود و نه _ در آیین امضاء تفاهم نامه «استفاده مشترک از خدمات نقشهبرداران نظام مهندسی جهت اجرای عملیات پیش تفکیک آپارتمان قبل از صدور گواهی پایان کار»، گفت: یکی از دغدغههای شورای پنجم و شهرداری در بدو شروه فعالیت ها، شفاف سازی امور و حذف مراحل زائد اداری بوده است.
حسینی نیا ادامه داد: بمنظور تسهیل و تسریع در خدمترسانی به امور شهروندان و گسترش تعاملات لازم، حذف مراحل زائد اداری و شفاف سازی و اجرای صحیح قوانین و مقررات، جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو در امر زمینخواری، اجرای صحیح دولت الکترونیک، اجرای عدالت اجتماعی، تکمیل سامانه های جامع اطلاعات مکانی و کاداستر و ارتباط دوجانبه الکترونیکی و دسترسی آنلاین بین شهرداری اصفهان و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان، نشست هایی فیمابین مسئولان دو ارگان تشکیل و این تفاهمنامه تدوین شد تا امروز به امضاء برسد.
وی افزود: داران نظام مهندسی جهت اجرای عملیات پیش تفکیک آپارتمان قبل از صدور گواهی پایانکار گامی برای کاهش مراجعات مردم و ارائه خدمات حداکثری به آن ها باشد.
حسینی نیا، در ادامه مفاد «تفاهمنامه استفاده مشترک از خدمات نقشهبرداران نظام مهندسی جهت اجرای عملیات پیش تفکیک آپارتمان قبل از صدور گواهی پایانکار» را به شرح زیر تشریح کرد:
در راستای اجرای ماده نهم قانون حدنگار جهت جانمایی و تثبیت تمامی املاک و مستغلات و اراضی تحت مالکیت و تولیت شهرداری اصفهان، مختصات UTM املاک مذکور براساس استاندارد کاداستر توسط شهرداری بصورت الکترونیکی ارسال و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان، نسبت به ایجاد لایه هایی در سامانه کاداستر و اعلام جانمایی نقشه ها بصورت الکترونیکی اقدام می کند.
در راستای اجرایی شدن بند یک تفاهم نامه، شهرداری اصفهان مدارک و مستندات قانونی املاک تحت مالکیت و تولیت خویش، اعم از املاک اختصاصی، معابر، خیابانها، اتوبانها، بزرگراه ها، میادین، فضاهای سبز، پارک های عمومی، مسیلهای متروکه، رودخانه های متروکه، انهار عمومی متروکه، قنوات متروکه، گورستانها و اراضی حاصل از تفکیک ماده صد و ده قانون شهردایها را مستقیما به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان (ادارات و نواحی ثبتی) ارائه می کند
و واحدهای ثبتی پس از بررسی مستندات نسبت به جانمایی، تثبیت و صدور سند حدنگار (طبق نقشه های ارائه شده در بند یک) اقدام و تسریع می کند.
تبصره ۱-در باره معابر، خیابان ها، اتوبانها، بزرگراه ها و میادین صدور سند حدنگار عنداللزوم انجام خواهد شد.
تبصره ۲-در مورد صدور سند مالکیت جهت انهار و گورستانهای متروکه، در صورت لزوم اخذ موافقت وزارت نیرو و اداره اوقاف و امور خیریه بعهده شهرداری است.
شهرداری اصفهان نسبت به ارائه سرویس استعلام الکترونیکی در واحدهای ثبتی اقدام تا واحدهای ثبتی در مراحل صدور اسناد مالکیت در صورت تداخل ملک با قطعات موجود در یکی از لایه های شهرداری، نسبت به استعلام از مناطق شهرداری اقدام و شهرداری منطقه مربطه موظف است ظرف ۷ روز کاری نسبت به صدور پاسخ اقدام و عدم پاسخ در مهلت مذکور به منزله موافقت شهرداری تلقی و واحد ثبتی نسبت به ادامه عملیات ثبتی اقدام می کند.
با توجه به این که شهرداری اصفهان نهادی عمومی، خدماتی و عام المنفعه است مقرر گردید
در صورت تقاضای سند مالکیت المثنی توسط شهرداری، اداره کل ثبت اسناد و املاک استان براساس مقررات و خارج از نوبت اقدامات لازم را بعمل میآورد.
با توجه به این که از وظایف شهرداری اصفهان تملک املاک واقع در طرح های توسعه شهری جهت خدمات عام المنفعه است
و بمنظور جلوگیری از تضییع حقوق عمومی در هنگام تنظیم قرارداد، نیاز به درج حدود و ثغوراملاک و مشخصات ثبتی ملک و آگاهی از نام آخرین مالک، جریان ثبتی، سیر صحت پرونده ثبتی، وکالت نامه ها و … است، لذا اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و شهرداری اصفهان بستر مورد نیاز جهت انجام مکاتبات بصورت الکترونیکی، که در مراجع ذی صلاح اداری و قضایی قابل استناد باشد را فراهم می کند.
مقرر گردید شهرداری اصفهان اطلاعات مربوط به اراضی و املاکی که ثمن معامله از طریق آراء صادره پرداخت شد
و یا مالکین از طریق طرح دعوی از حسابهای شهرداری اصفهان برداشت کرده اند را به واحدهای ثبتی اعلام کنند. بعد از دریافت اطلاعات، اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور موضوع احکام را بعنوان محدودیت در سوابق ثبتی و سامانه جامع املاک درج و جهت ارائه هر گونه خدمات ثبتی نسبت به آن املاک ضمن استعلام از شهرداری در پاسخ استعلام به دفاتر اسناد رسمی و یا هر گونه اقدام دیگر مراتب را جهت تفهیم به خریدار و یا مرجع استعلام کننده اعلام می کند
و چنانچه مفاد حکم صراحت بر صدور سند مالکیت به نام شهرداری داشته باشد نسبت به صدور سند مالکیت به نام شهرداری اقدام میگردد.
شهرداری اصفهان فهرست پلاک های ثبتی که مستندات مالکیت آنها را در اختیار ندارد و عملا شناسائی و تهیه نقشههای آن میسور نیست،
به واحدهای ثبتی اعلام تا در صورت وجود مستندات و احراز موضوع مدارک را وفق مقررات در اختیار شهرداری اصفهان قرار دهد
و شهرداری اصفهان نسبت به ارسال مختصات utm به سامانه کاداستر جهت جانمایی، تثبیت و در صورت لزوم صدور سند مالکیت حدنگار اقدام کند.
شهرداری اصفهان طبق ماده نهم قانون جامع حدنگار، نسبت به ارائه نقشه محدودههای قانونی متعلق به شهرداری و محدودیت های قانونی مترتب بر این محدوده اقدام و اداره کل ثبت اسناد و املاک نسبت به ارسال نقشه های سامانه کاداستر شهر اصفهان براساس قانون جامع حدنگار جهت تدقیق با سامانه اصفهان نما اقدام می کند.
در مورد املاک تملک نشده واقع در محدوده طرحهای عمرانی اجرا شده
و یا طرحهای مصوب عمرانی و یا توسعه شهری، محدوده طرحهای موصوف اعلام تا در سامانه کاداستر جانمایی و ضمن ستاره کردن موقعیت اراضی و املاک واقع در مسیر طرحهای عمرانی، در پاسخ استعلام مربوط مراتب قید می گردد.
شهرداری اصفهان و اداره کل ثبت اسناد و املاک استان، بستر الکترونیک سامانه اصفهان نما جهت صدور استعلام و دریافت پاسخ بر مبنای کد شناسایی ملک (مفاصاحساب بلوک، ملک، واحد مسکونی/غیرمسکونی) را در دفاتر اسناد رسمی، فراهم میکنند.
تبصره ۱- استعلام از شهرداری طبق اقلام اطلاعاتی شامل: مشخصات فروشنده، مشخصات خریدار، شناسه یکتا، محل و نوع پلاک ثبتی ملک و مساحت ملک انجام می گردد.
تبصره ۲- با اجرای بستر الکترونیک دفاتر اسناد رسمی طبق کد شناسایی ملک هزینه های متعلقه قانونی (عوارض نوسازی، کسب و پیشه وبهای عملیات مدیریت پسماند مسکونی و غیرمسکونی) را توسط متقاضی بصورت الکترونیکی به حساب شهرداری اصفهان واریز می کند.
تبصره ۳- در اجرای مقررات تبصره ماده هشتم قانون نوسازی و عمران شهری در صورت تنظیم سند مراتب انجام معامله بصورت الکترونیک به شهرداری اعلام خواهد شد.
واحدهای ثبتی در مورد اعمال ماده چهل و پنج آئین نامه قانون ثبت طبق طرح تفصیلی و نظریه نهایی شهرداری مستند به نقشه با مختصات UTM که (بیانگر انطباق با مجاورین باشد) اقدام می کند و در مورد املاک متعلق به شهرداری در صورت عدم وجود حدفاصل با پی کنی انجام خواهد شد.
اداره کل ثبت اسناد و املاک استان امکان تصدیق اصالت اسناد مالکیت حدنگار دارای شماره دفتر الکترونیک را برای شهرداری اصفهان فراهم می آورد.
فرآیند صدور پروانه و پایان کار ساختمانی و تفکیک اعیانی به شرح زیر تعیین و مقرر میگردد:
برای صدور پروانه ساختمانی، شهرداری اصفهان بستر لازم جهت اخذ نقشه تثبیت شده عرصه ملک از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان را در سامانه اصفهان نما فراهم می کند.
شهرداری اصفهان بعد از اعلام اتمام عملیات ساختمانی، نقشه تثبیت شده عرصه ملک را جهت تفکیک اعیانی تحویل سازمان نظام مهندسی می دهد.
عملیات ترسیم نقشه آپارتمان تحت نرم افزار سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و با رعایت توامان استانداردهای شهرداری، توسط سازمان نظام مهندسی انجام و تحویل شهرداری می شود.
شهرداری پس از صدور پایان کار، نقشه نظام مهندسی را منضم به پایان کار الکترونیکی به اداره کل ثبت ارسال می کند.
اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تفکیک اعیانی را طبق پایان کار و نقشه ارسالی الکترونیکی به انجام می رساند.
بمنظور اعمال نظارت، پیگیری اجرا و تهیه و تنظیم دستورالعمل مورد نیاز این تفاهم نامه، مقرر گردید
کارگروهی تحت نظر معاون امور املاک و کادستر اداره کل ثبت اسناد و املاک استان و معاون شهرسازی و معماری و معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان، ظرف مدت ۱ ماه از تاریخ امضای تفاهم نامه تشکیل شود. ضمنا تفاهم نامه حاضر بیانگر چگونگی توسعه مناسبات طرفین برای بهره مندی حداکثری شهروندان است و هیچ گونه تعهدات مالی برای طرفین ایجاد نمی کند.
با توجه به وجود ایستگاههای دائم GPS موجود در شهرداری و اداره کل ثبت اسناد و املاک، طرفین متعهد می شوند
امکان اتصال و استفاده مشترک از سامانه های RTK GPS موجود را فراهم کنند.
این تفاهم نامه در شانزده بند و پنج تبصره تنظیم و در تاریخ سوم اردیبهشت ماه نود و نه، به امضاء رییس شورای اسلامی شهر اصفهان و شهردار اصفهان و مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان اصفهان و رییس کمسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان رسید.
منبع: ایمنا