نظام مهندسی به وظایف خود درست عمل نمیکند هادی حق ‌شناس

بی ‌مهری مسکن مهر

هادی حق ‌شناس نوشت: با وقوع زلزله یک نکته کلیدی در مورد بحث ساخت ‌و ساز در ایران مطرح می شود. گرچه در سال ‌های اخیر وضعیت ساخت ‌و‌ ساز، آن ‌طور که بمعنی واقعی نظام مهندسی تعریف شده است، بهبود قابل توجهی پیدا کرده، ولی وضعیت مسکن در زلزله‌ هایی همچون رود بار و برخی دیگر از مناطق کشور که ساخت‌ و ‌سازها از ده ‌ها سال گذشته بوده، بیان گر این نکته است که مهندسی ‌ساز نبوده و هربار که زلزله رخ می‌ دهد، عمق فاجعه ساخت ‌و‌ ساز بیش تر خودش را نشان می ‌دهد.

کد خبر: 960823015 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ آبان ۹۶ - ۱۲:۲۴ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، هادی حق ‌شناس نوشت: با وقوع زلزله یک نکته کلیدی در مورد بحث ساخت ‌و ساز در ایران مطرح می شود. گرچه در سال ‌های اخیر وضعیت ساخت ‌و‌ ساز، آن ‌طور که بمعنی واقعی نظام مهندسی تعریف شده است، بهبود قابل توجهی پیدا کرده، ولی وضعیت مسکن در زلزله‌ هایی همچون رود بار و برخی دیگر از مناطق کشور که ساخت‌ و ‌سازها از ده ‌ها سال گذشته بوده، بیان گر این نکته است که مهندسی ‌ساز نبوده و هربار که زلزله رخ می‌ دهد، عمق فاجعه ساخت ‌و‌ ساز بیش تر خودش را نشان می ‌دهد.بی ‌مهری مسکن مهر

بی ‌مهری مسکن مهر

بی ‌مهری مسکن مهر

بی ‌مهری مسکن مهر

ولی این انتظار وجود داشت که حداقل در این دهه اخیر با توجه به آیین ‌نامه‌ های نظام مهندسی و کنترل‌ های مختلفی که انجام می ‌گیرد، حداقل پروژه‌ هایی که هم پیمان کار، هم مشاور و هم ناظر دولتی دارد، مانند پروژه مسکن مهر که دارای چنین وضعیتی بود، در برابر زلزله یا حوادثی از این دست استحکام و مقاومت بیش تری داشته باشد. منهای این که بالاخره زلزله‌ ای به بزرگی بیش از ۷ ریشتر قابل توجه است و در دسته ‌بندی ‌های زلزله در سال ‌های پیش می ‌توان گفت که کم تر اتفاق افتاده، اما انتظار این بود سازه‌ های جدید که برای مسکن احداث می گردد، در مقابل این شدت، مقاومت بیش تری از خودش نشان دهد.
بهر حال به‌ نظر می‌ رسد این هشداری است برای توجه ویژه به سایر پروژه‌ های مسکن مهری که در کشور ایجاد شده و رقمش هم به ‌لحاظ تعداد آپارتمان‌ های احداث گردیده، قابل ‌توجه است. حدود ۲ ‌میلیون واحد رقم خیلی بزرگی است و به ‌نظر می ‌رسد که دستگاه‌ های مربوطه نیازمند یک بازنگری جدی در این مورد هستند تا خدای ‌ناکرده فاجعه ‌ای که امروز در غرب کشور اتفاق افتاده، در بقیه نقاط کشور برای مسکنی که قدمت آن بیش از ده سال نیست، نیفتد. این نکته که پیش گیری خیلی مهم‌ تر از درمان است، باید بیش تر مدنظر قرار بگیرد.
این شاید تذکری به تمام پروژه‌ ها و از جمله پروژه مسکن مهر باشد که مقاوم‌ سازی و توجه به آیین‌ نامه‌ های نظام مهندسی بیش از بقیه پارامترها مورد توجه قرار بگیرد. نکته قابل توجه ‌این که اگر مسکنی قرار است غیراستاندارد احداث گردد، چه در بافت فرسوده و چه درخارج از شهرها باشد، نتیجه یکسان است. بنابراین در مرحله اول باید بر این نکته مهم تاکید گردد که مسکن به‌ عنوان یک سرپناه مقاوم احداث گردد و مکانش مهم نیست که در بافت فرسوده باشد، یا خارج از بافت فرسوده، بلکه در مرحله اول، مهم ایمن و مقاوم ساختن مسکن است. نکته دوم؛ این طبیعی است که در بافت‌ های فرسوده وقتی آب و گاز و برق و راه‌ های دسترسی وجود دارد، هزینه ساخت مسکن را نسبت به نقطه ‌ای که بیرون شهر است، ارزان ‌تر یا کم تر می‌ کند، درحالیکه در مکان‌ های دورافتاده و فاقد امکانات اولیه بخش عمده ‌ای از هزینه باید صرف احداث زیرساخت ‌هایی مانند آب و برق و گاز و مدرسه و درمانگاه و مسجد و خدماتی از این دست بشود.

بی ‌مهری مسکن مهر


بنابراین اگر قرار بود صد و بیست ‌هزار ‌میلیارد تومان صرف مسکن مهر شود، چنان چه در بافت فرسوده همین کار می ‌شد، هزینه‌ ای کم تر از این مقدار داشت و مهم ‌تر از همه ‌این که در بافت جمعیتی هم تغییری ایجاد نمی ‌شد. اما باز باید بر ‌این نکته تاکید کرد که مقاوم ‌سازی و ایمن ساختن و رعایت نظام مهندسی در ساخت مسکن تفاوتی ندارد که در بافت فرسوده باشد یا خارج از بافت فرسوده، ولی چرا در مقایسه با سایر کشورهای دیگر در برابر بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله آسیب ‌پذیرتر هستیم؟ بعنوان مثال، هم چنان که در مورد خودرو ساخت داخل و خارج به‌ راحتی کیفیت دو خودرو را می ‌توانیم مقایسه کنیم و اگر دست مصرف‌ کننده باشد، به ۲ علت سراغ خودرو خارجی خواهد رفت؛ یکی به‌ علت ایمنی و کیفیت بالای خودرو و دیگری به ‌علت مصرف کم سوخت به‌ راحتی خودروی خارجی را انتخاب می ‌کند؛ این موضوع به بقیه کالاها و خدمات در ایران هم تسری دارد؛ یعنی این اشکال ساختاری است.
در کشورهای توسعه ‌یافته هیچ ‌وقت یک منزل مسکونی را که سن بیست یا بیست و پنج ساله داشته باشد کلنگی نمی‌ دانند و گاه مسکن در کشورهای توسعه ‌یافته به سن بیش از هشتاد سال هم می ‌رسد، اما در ایران گاهی اوقات مسکن به یک‌ سوم سن در خارج که می ‌رسد، دستور تخریب و نوسازی ‌اش داده می‌ شود. بخشی از این دلیل بخاطر این است که به‌ معنی واقعی کلمه آیین ‌نامه نظام مهندسی رعایت نمی‌ شود و بخشی هم به‌ خاطر کیفیت مصالح است که به ‌راحتی منجر به آسیب‌ رسانی به مسکن می ‌شود. این ها عوامل عمده ‌ای است که در این‌ گونه بلایا به ‌راحتی تخریب ‌های گسترده‌ ای را در بافت‌ های شهری ایجاد می ‌کند.
منبع : برترین ها

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات نظام مهندسی برق مرداد ۹۴

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ آبان ۹۶
1035 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0