جلسه هم‌اندیشی پیرامون موضوع شناسنامه فنی ساختمان ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

جلسه «هم‌اندیشی پیرامون موضوع شناسنامه فنی ساختمان»

جلسه «هم‌اندیشی پیرامون موضوع شناسنامه فنی ساختمان»، صبح 2 شنبه بیست و چهارم تیرماه نود و هشت، با حضور محمد طاهری ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، محمد سالاری ریاست کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، افشین حبیب زاده عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، زهرا نژادبهرام عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار گردید.

کد خبر: 190929018 تاریخ انتشار: یکشنبه ۷ مهر ۹۸ - ۵:۴۱ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،جلسه «هم‌اندیشی پیرامون موضوع شناسنامه فنی ساختمان»، صبح ۲ شنبه بیست و چهارم تیرماه نود و هشت، با حضور محمد طاهری ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، محمد سالاری ریاست کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، افشین حبیب زاده عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، زهرا نژادبهرام عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار گردید.

جلسه هم‌اندیشی پیرامون موضوع شناسنامه فنی ساختمان

جلسه هم‌اندیشی پیرامون موضوع شناسنامه فنی ساختمان

جلسه «هم‌اندیشی پیرامون موضوع  شناسنامه فنی ساختمان»

محمد طاهری، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران محمد طاهری، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در این جلسه، با اشاره به راه اندازی سامانه الکترونیکی صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان بیان کرد: بدنبال راه اندازی این سامانه شهروندان میتوانند پیش از خرید، کلیه مشخصات ملک یا ساختمان مورد نظر خود را دریافت کنند.

طاهری با عنوان این که باید به ساختمان بعنوان کالا نگاه کرد، افزود: ساختمانها سرمایه ملی و فضایی برای ایمنی و آسایش انسان در برابر حوادث هستند و تصویب قانونی نظام مند میتواند در حفظ این سرمایه های ملی تاثیرگذار باشد. در همین راستا، قوانین نظام مهندسی و قوانین ملی ساختمان که باید توسط کارفرمایان، سازندگان و شهرداری تهران اجرایی گردد، اعلام شده و شناسنامه فنی- ملکی یکی از همین موارد است.

رییس سازمان استان با اشاره به این که صدور شناسنامه فنی و ملکی یکی از وظایف نظام مهندسی است، گفت: این شناسنامه سندی است که مشخصات فنی و ملکی ساختمان در آن ارائه می گردد و درواقع، همه مشخصات یک ساختمان در این سند قابل دسترسی است. برای صدور این شناسنامه تایید سازمان آتش نشانی برای ایمنی کامل ساختمان و هم‌چنین بیمه تضمین کیفیت الزامی است.

طاهری، با عنوان این که بدنبال صدور سند باید شناسنامه فنی و ملکی هم در اختیار مالکان قرار گیرد، گفت: قبل از ارائه گواهی پایان کار، صدور شناسنامه فنی و ملکی الزامی است.

وی با عنوان این که در رعایت این قانون تمامی نهادها ازجمله مدیریت شهری و سازمان نظام مهندسی کوتاهی کرده اند، گفت: سازمان نظام مهندسی در سالیان گذشته ضعف ‌هایی داشته و کوتاهی‌هایی انجام داده است. اگرچه به ساختمان بعنوان یک کالا نگاه شده، ولی سندی برای ارزیابی این کالا ارائه نشده است. امروزه خریداران هرکالا سندی را دریافت میکنند که مشخصات سهمی آن در این سند ارائه گردیده ولی این موضوع شامل حال ساختمانها نمیشود و همین امر امکان ارزیابی را از بین برده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اقدامات انجام شده طی ماههای گذشته در سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: صدور شناسنامه فنی و ملکی در گذشته بصورت دستی انجام میشد و همین امر سبب شده بود مالکان برای دریافت شاسنامه فنی-ملکی مدت زمان زیادی را منتظر بمانند، ولی این بار قرار است از سامانه ای رونمایی گردد که شناسنامه فنی-ملکی را بصورت الکترونیکی و بدون دخالت دست صادر میکند و زمانیکه عملیات ساختمانی به پایان میرسد، هم‌زمان شناسنامه فنی- ملکی هم صادر خواهد شد.

وی، از وزارت راه و شهرسازی، شورای شهر و شهرداری تهران خواست تا در راستای هر چه بهتر اجرا شدن این اقدام به سازمان نظام مهندسی کمک کنند و افزود: با راه اندازی این سامانه تمامی شهروندان میتوانند شناسنامه فنی- ملکی ساختمان ‌های مورد نظرشان و ضمائم آن را ملاحظه کنند.

طاهری با اشاره به بروز حادثه پلاسکو توضیح داد: وقتی حادثه ساختمان پلاسکو اتفاق افتاد اطلاعاتی از این ساختمان در دسترس نبود، اگر امروز برای هر یک از برجهای نوساز شهر تهران شناسنامه فنی نداشته باشیم و حادثه ای مانند پلاسکو اتفاق بیفتد وضعیت بهمین منوال خواهد بود.

محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، در ادامه این جلسه بیان کرد: باید همه حوزه‌های مربوط به ضمانت‌ های مربوط به بیمه ساختمان از طرف شرکت ‌های بیمه‌های ارائه گردد.

سالاری گفت: اگر سامانه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان که امروز در سازمان نظام مهندسی رونمایی گردید، همانند شناسنامه‌های فنی و ملکی صوری باشد، نه تنها به مالکان و خریداران ملک خدماتی ارائه نمی ‌شود، بلکه به اعتبار این سازمان نیز لطمه وارد می گردد.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی کشور پول‌ بابت این شناسنامه از مردم دریافت کرده است، ولی متاسفانه تا به امروز اقدامات لازم در این حوزه به مردم ارائه نشده است. در حالیکه مدیریت شهری و هم‌چنین سازمان نظام مهندسی ملزم است تا شناسنامه را به مردم تحویل دهد.

وی، با اشاره به این که آیا سازمان نظام مهندسی تا به امروز این سوال پرداخته است که چرا فردی ملکی را خریداری می ‌کند، ولی هیچ‌گاه بدنبال شناسنامه فنی و ملکی ساختمان نمیرود، تصریح کرد: متأسفانه هیچکدام از این شرکت‌ های بیمه‌ای کیفیت ساختمان را ضمانت نمی ‌کنند و ارائه آن‌ ها هیچ تأثیری بر ارائه ارتقاء کیفیت ساختمان ندارد. سالاری افزود: شناسنامه فنی و ملکی ساختمان هیچ تأثیری در ارتقای کیفیت ساختمان ندارد و این در حالی است که برخی از ساختمان ‌ها با برندی که معماری آن را طراحی کرده است به چندین برابر قیمت به فروش می ‌رسد.

وی گفت: متأسفانه طراحی و معماری ساختمان درحال حاضر بیش از کیفیت واحد مسکونی برای خریدار اعتبار دارد، در حالیکه سازنده‌ای که ساختمان را با کیفیت ساخته است برای خریدار اهمیتی ندارد و این بمعنای آن است که جایگاه سازمان نظام مهندسی در میان مردم جایگاه مناسبی نیست.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران تصریح کرد: سازمان نظام مهندسی باید به حقوق عمومی و اصلی خود توجه بیش تری کند تا بتواند از ظرفیت ‌های مهندسی خود در این بخش بیش تر استفاده کند.

وی با اشاره به این که متأسفانه در سازمان مهندسی شیوه‌ها و اقدامات بگونه‌ای شده است که بعد از رای آوری اعضای هیئت مدیره اقداماتی انجام میشود تا مجددا بتوانند رأی اعتماد کسب کنند و بهمین علت، به کار‌ها و وظایف اصلی خود نمی ‌پردازند.

وی تصریح کرد: اگر در گذشته شهرداری تهران، این شهر را به شکل کارگاه عمومی در نمی‌آورد و اقداماتی را از جنس سخت افزاری انجام نمی ‌داد، امروز با چالش ‌های جدیدی روبرو نمی ‌شدیم و متأسفانه بیشترین دارایی ‌ها و اراضی تهران بابت کار‌های عمرانی از دست رفته است و ما هم اکنون با بدهی ‌های پنجاه تا شصت هزار میلیارد تومانی مواجه هستیم.

سالاری گفت: متأسفانه شهرداری در گذشته در حوزه‌های نرم افزاری اقدامات مناسبی انجام نداده است و حادثه ‌هایی همچون پلاسکو که شناسنامه ‌های فنی و ملکی درستی نداشت از دست رفته است.

وی افزود: سازمان نظام مهندسی با صد و بیست هزار عضو تا به امروز موفق نشده تا در نشست های تخصصی شورای شهر حضور داشته باشد، ولی ما نمایندگانی از سازمان مهندسان مشاور داریم که توجهشان تنها به منافع خودشان و سوداگری نبوده بلکه تنها به فکر حقوق عمومی مردم و خدمت به جامعه مهندسی بوده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت، با اشاره به این که سازمان نظام مهندسی و ریاست این سازمان باید اعتماد ازدست رفته خودشان را مجددا احیا کند، افزود: مردم باید حقوقشان را در حوزه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان از نظام مهندسی مطالبه کنند و اکنون زمان مناسبی است که این اقدام ارزشمند در بین مردم و از طرف نظام مهندسی اجرا گردد.

سالاری ادامه داد: اگر شناسنامه فنی و ملکی بدون بیمه و ضمانت کیفی صادر گردد، هیچ معنایی ندارد و زمانی این شناسنامه معتبر می ‌شود که شرکت ‌های بیمه‌ای کیفیت آن را تضمین کنند.

وی افزود: هم‌چنین این شناسنامه بدون مجری ذیصلاح هیچ معنایی ندارد و باید از ابتدای گودبرداری و شروع فندانسیون ملک این اقدامات در شناسنامه فنی و ملکی ساختمان درج گردد، متأسفانه ما تا به امروز شناسنامه‌ای به این شکل صادر نشده است.

سالاری افزود: سازمان نظام مهندسی، سامانه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان را زود هنگام استارت زده و شرکت ‌های بیمه‌ای باید ضمانت‌نامه‌های این شناسنامه‌ها را تأیید می ‌کردند.

عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، هم در جلسه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان بیان کرد: باید مجموعه ساخت و سازها را به سمت مهندسی شدن جلو ببریم، در حالیکه امروز این چنین نیست. برای مهندسی شدن ساخت و سازها صرفا لفظ و عنوان به کارگیری مجری ذیصلاح کفایت نمیکند.

گلپایگانی گفت: وقتی خود ما باور و اعتقاد نداریم که ساختمانها نباید بدون مجری ذیصلاح احداث گردند، چطور انتظار داریم که مردم به این موضوع اعتقاد داشته باشند.آیا فقط میخواهیم بار هزینه ای روش دوش مردم بگذاریم؟

گلپایگانی گفت: آیا اگر از فردا پولی هم بعنوان مجری ذیصلاح به مردم تحمیل کنیم، واقعا مجری ذیصلاح در ساخت و سازها وارد می گردد و کارها درست میشود؟ این‌طور نیست و برای انجام کار صحیح نیاز به همفکری است.

جلسه هم‌اندیشی پیرامون موضوع شناسنامه فنی ساختمان

وی با عنوان این که قانون نظام مهندسی ایراد دارد و آیین نامه های اجرایی را باید گام به گام اصلاح کنیم، افزود: ما در زمینه اجرای شناسنامه فنی و ملکی ساختمان با سازمان نظام مهندسی تهران اعلام آمادگی میکنیم، به شرطی که کار واقعی و قانونی انجام دهیم و هزینه بیهوده به مردم تحمیل نشود.

بیژن خطیبی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران، در ادامه این جلسه عنوان این: متأسفانه شهرداری ‌ها بدون صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان پایان کار صادر می ‌کنند که خود تخطی از قانون بشمار می ‌رود.

خطیبی با عنوان این که صدور پروانه ایمنی ترافیک در حوزه ساخت و ساز با وجود آن که جزء قوانین معتبر بشمار می‌ رود، مغفول مانده است، تصریح کرد: حضور مهندسان دارای پروانه ترافیک در سال‌ های گذشته از طرف وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است، ولی متأسفانه شهرداری‌ ها برای حضور این مهندسان همکاری ‌های لازم را انجام نمی ‌دهند.

خطیبی با اشاره به این که براساس قانون باید کلیه ساختمان ‌ها توسط سازنده ذی‌صلاح اجرا گردد، گفت: حضور مجری ذی ‌صلاح در ساختمان‌ ها نیاز به تفاهم نامه و یا انعقاد قرارداد ندارد؛ زیرا که اگر این مجری حضور نداشته باشد نظام مهندسی از قانون تخطی کرده است.

وی افزود: اگر اتفاقی در حوزه ساخت و ساز شهر تهران رخ دهد سازمان نظام مهندسی و شورای شهر مسئول هستند. بهمین علت باید در همه ساخت و سازهای کشور از مجریان ذیصلاح استفاده گردد.

وی گفت: شرط صدور پایان کار برای یک ساختمان وجود شناسنامه فنی و ملکی است، ولی ما همواره شاهد هستیم که پایان کارها از طرف شهرداری ‌ها صادر می‌گردد.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی تهران بیان کرد: صدور شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و هم‌چنین مجری ذی ‌صلاح براساس قانون نظام مهندسی و کنترل کیفی ساختمان ضروری است؛ ولی به شرطی که شهرداری‌ ها یا سایر دستگاه‌ های ذی‌ ربط همکاری ‌های لازم را انجام دهند و زمانی که شهرداری پایان کار را صادر می ‌کند شناسنامه فنی و ملکی ساختمان ضرورتش از بین می ‌رود.

خطیبی یاد آور شد: تا به امروز همه ساختمان‌ ها توسط مجریان ذی‌ صلاح احداث شده و ما ضمانت ‌ها و کیفیت‌ های آن را تأیید می‌کنیم ولی به شرطی که در این زمینه شهرداری‌ ها همکار‌ی ‌های لازم را با سازمان نظام مهندسی انجام دهند.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: در سازمان نظام مهندسی ساختمان چیزی فراتر از قانون نداریم و اگر شورای شهر اعلام می ‌کند که مجریان ذی ‌صلاح باید براساس تفاهم نامه حضور داشته باشند یعنی شورای شهر، قانون نظام مهندسی را قبول ندارد.

منبع: پایگاه خبری کافه دانش

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ مهر ۹۸
531 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0