نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی با دولت نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی

نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی با دولت

نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی با دولت ” در محل استانداری خوزستان با حضور استاندار خوزستان، معاون عمرانی استاندار، نماینده راه و شهرسازی و مشاوران استاندار برگزار گردید.

کد خبر: 961025003 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۵ دی ۹۶ - ۳:۳۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ، نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی با دولت ” در محل استانداری خوزستان با حضور استاندار خوزستان، معاون عمرانی استاندار، نماینده راه و شهرسازی و مشاوران استاندار برگزار گردید.نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی با دولت

نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی با دولت

نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی با دولت

نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی  با دولت

طبق قانون نظام مهندسی عمل گردد
غلام رضا شریعتی، استاندار خوزستان، در این نشست، گفت: در مورد افزایش تعرفه خدمات مهندسی نظام مهندسی ساختمان خوزستان، بر رعایت این موضوع طبق قانون نظام مهندسی تاکید کرد.
شریعتی ادامه داد: نظام مهندسی یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین دستگاههای اجرایی استان است که نقش مهمی در ارتقا کیفیت ساخت و ساز دارد و امیدوار هستیم با تعامل با سایر فعالان نقش مهمی در ارتقا کیفیت ساخت و ساز ایفا کند.
تاکید استاندار خوزستان بر رعایت قانون در افزایش یا تغییر در تعرفه های خدمات مهندسی
متولیان صنعت ساخت و ساز هماهنگی ندارند
فرامند هاشمی زاده، معاونت عمرانی استاندار خوزستان در این نشیت، افزود: هدف ما در این نشست ها پرداختن به راهکارهایی برای اصلاح اصول ساخت و ساز باشد تا یک مسکن مناسب از نظر استحکام، معماری و فضای مناسب در اختیار مردم قرار داده شود ولی متاسفانه در این نشست به اموری پرداخته می گردد که تاثیری در ارتقا صنعت ساختمان ندارد.
هاشمی زاده بر ضرورت تعامل و همکاری دستگاههای مرتبط با ساخت و ساز تاکید کرد و افزود: شهرداری، انبوه سازان، سازمان نظام مهندسی ساختمان و راه و شهرسازی، هیچکدام با یک دیگر هماهنگ نیستند، نشست های مختلفی را در این رابطه با سازمانهای مذکور برگزار کردیم.
وی مطرح کرد: با هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان چندین نشست برگزار کردیم و به نقش واقعی این سازمان از نظر طراحی، نظارت و استحکام ساختمان پرداختیم و بر نظارت بر هجده هزار عضو نظام تاکید شده است.
معاون عمرانی استاندار خوزستان به برگزاری نشست با انبوه سازان نیز اشاره کرد و گفت:  باید این مسائل اختلافی برداشته شود و مسکن ارزان با استحکام مناسب در اختیار مردم قرار دهیم و بحث در رابطه با تعرفه در این نشست جایگاهی ندارد.
وی به روند صعودی قیمت مسکن در خوزستان اشاره کرد و اظهار داشت: بجای این که نظام مهندسی ساختمان و انبوه سازان دغدغه پایین آوردن قیمت مسکن را داشته باشند بمسائل حاشیه ای دیگر میپردازند.
خروج غیرقانونی ظرفیتهای خدمات مهندسی در خوزستان
در ادامه این نشست، بهنام برومند زاده، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان، تصریح کرد:  سال جاری در سازمان نظام مهندسی هدف خود را ترویج مقررات ملی ساختمان قرار داده ایم و این حق مسلم شهروندان است که در یک ساختمان ایمن و مستحکم باشند.
برومند زاده ادامه داد: سازمان نظام مهندسی خوزستان یکی از رسالتهای مهم خود را ترویج مقررات ملی ساختمان و آگاهی شهروندان از حقوق قانونی خود در این حوزه قرار داده است که حق مسلم شهروندان جهت استفاده از ساختمانی ایمن، مستحکم و طبق ضوابط و مقررات ملی ساختمان است.
ریاست سازمان با اعلام این که همیشه دغدغه هیات مدیره سازمان نجات صنعت ساختمان در خوزستان از انحرافات قانونی بوده خاطر نشان ساخت:  علاقه مندی به ساخت و ساز بین اکثر مردم وجود دارد به طوری که هر شخص با و یا بدون تخصص ساختمان وقتی سرمایه ای در اختیار داشته باشد خود شخصاً به ساخت و ساز میپردازد بدون این که صلاحیت و تخصصی در این رابطه داشته باشد.
وی به ساخت و سازهایی خارج از نظارت نظام مهندسی در استان اشاره کرد و افزود: در سال حدود ۱ میلیون مترمربع ساخت و ساز خارج از نظارت نظام مهندسی اتفاق می افتد و در واقع نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان دور زده میشود به گونه ای که بدون کنترل و تایید سازمان، پروانه ساختمانی صادر گردیده و به دور زمین کارگاه حصاری کشیده شده و به ساخت و ساز بدون نظارت بازرسان سازمان و کارشناسهای ماده سی و پنج راه و شهرسازی پرداخته می گردد.
برومند زاده تصریح کرد: این ساختمانها هم اکثراً ساختمانهای عمومی و با اهمیت زیاد هستند، ما بارها در این رابطه تذکر قانونی را داده و مکاتباتی داشته ایم، در آینده اگر زلزله بیاید و آواری بر روی مردم ریخته شود نظام مهندسی این مکاتبات را یادآور خواهد شد.
وی یاد آور شد: کسیکه میخواهد به صنعت ساخت و ساز ورود پیدا کند باید علاوه بر داشتن تحصیلات و تخصص مرتبط باید دارای صلاحیت و عضویت از راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی باشد.
برومند زاده خطاب به ریاست انجمن انبوه سازان خوزستان ابراز داشت: آیا شما عضویت راه و شهرسازی، صلاحیت سازندگی از وزارت راه و شهرسازی و عضویت نظام را کسب کرده اید؟ شما در حالی با پنهان کردن قسمتهایی از قوانین و مقررات ملی به تعرفه های خدمات مهندسی هجمه وارد میکنید که سهم این تعرفه ها به طور متوسط در ساخت و ساز حدود ٣/۵درصد و برای بهره برداران، حدود ١/٧درصد است.
وی تاکید کرد: اتفاقاً تنها سهم هزینه ها از کل قیمت تمام شده ساخت و ساز که طبق قانون و مقررات و ضابطه است همین درصد اندک سهم خدمات مهندسی میباشد و البته با قبول تمامی مسئولیت کیفیت اجرا به صورت مادام العمر توسط مهندسان است.
برومند زاده ابراز کرد: در حدود نود و هشت درصد مابقی که مربوط به سازندگان است هیچ گونه قانون مشخص و کنترلی وجود ندارد و اگر بدنبال عوامل رکود اقتصادی حوزه مسکن هستیم باید به این سهم عمده از هزینه های تمام شده توجه گردد.

نشست شورای گفت و گوی بخش خصوصی با دولت

تعرفه نظام مهندسی در همه استانها واحد است
کیانوش لاری بقال، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان  استان خوزستان، با عنوان این که سازمان نظام مهندسی ساختمان یک ارگان مردمی است خاطر نشان ساخت: تعرفه نظام مهندسی در کل کشور یکسان است و همه مکاتباتی را که در رابطه با افزایش تعرفه ها با این سازمان شده است را طبق کتاب قانون پاسخ گو بوده ایم.
لاری بقال با تاکید بر این که تعرفه نظام مهندسی در همه استانها واحد است و ما نمیتوانیم از آنها جدا باشیم، گفت: زمانیکه نظام مهندسی ساختمان تشکیل شد هیچ تعرفه ای وجود نداشت بنابراین شورای مرکزی از استانها در رابطه با تعرفه پیشنهادات را دریافت کرد و مبنای قیمتگذاری را طبق مترمربع قرار دادند.
وی خاطر نشان کرد: در گروههای مختلف ساختمانی الف، ب، ج، د که برای هرکدام از گروهها تعریف مشخصی در در قانون وجود دارد، تعرفه ها متفاوت است.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان یاد آور شد: وزیر راه و شهرسازی کمیسیونی با عنوان تبصره دو ماده صد و هفده تشکیل میدهد که اعضای مختلف و کارشناسان برنامه و بودجه در آن حضور دارند، مبنای استانهای مختلف را بررسی و جداول شماره ده و یازده از مبحث دوم مقررات ملی ساختمان را تهیه میکنند در جدول شماره ده مشخص می گردد که در ساختمانها با گروههای مختلف به ازای هر مترمربع، هزینه ساخت و ساز چقدر تمام می گردد و در جدول شماره یازده به این موضوع که طبق قیمت تمام شده، برای طراحی و نظارت چه درصدی حق الزحمه به مهندسین تعلق میگیرد، اشاره می گردد.
وی در خاتمه افزود: طبق بند ۱۷-۲ فصل پنجم مبحث دوم مقررات ملی ساختمان هرساله تعرفه های ساخت و ساز و خدمات مهندسی و با اعمال شاخصهای تعدیل سالیانه به قیمتهای سال قبل، مشخص شده و توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به سازمان استانها ابلاغ می شود که نظام مهندسی ساختمان خوزستان هم از این ابلاغیه ها تبعیت میکند.
ضرورت تشکیل کارگروه تخصصی ساختمان با میزبانی استانداری
منصور سلیمانی فر، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به مخاطرات زلزله و ضرورت اهمیت دادن به مقررات ملی ساختمان، گفت: در دهم آذرماه نود و شش زلزله ای به بزرگی ۶/٢ریشتر شهرستان راور استان کرمان را لرزاند ولی خوشبختانه هیچ تلفات جانی نداشت حتما کار بزرگی انجام شده است که از چهل هزار کشته در زلزله بم در همان منطقه به این جا رسیده ایم.
وی گفت: یک کارگروه تخصصی ساختمان با میزبانی استانداری تشکیل گردد تا بتوانیم به مسائل و مشکلات صنعت ساخت و ساز به صورت تخصصی بپردازیم و ساختمانهایی ایمن بسازیم.
منبع : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان کتاب راهنمای مبحث ۱۳

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ دی ۹۶
938 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0