نشست برخی اعضای هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با نصراله پژمانفر
نشست برخی اعضای هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با نصراله پژمانفر ، ماینده مردم مشهد و کلات و نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در محل سازمان برگزار گردید
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نشست برخی اعضای هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با نصراله پژمانفر ، ماینده مردم مشهد و کلات و نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در محل سازمان برگزار گردید
نشست برخی اعضای هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی با نصراله پژمانفر
حجت الاسلام پژمانفر مطرح کرد: مردم بدانند جامعه مهندسی استان ایستاده اند تا مسایل حوزه ساخت و ساز آنان را حل کنند
نشست برخی اعضای هیات مدیره سازمان با حجت الاسلام نصراله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات و نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در محل سازمان برگزار گردید.
در این دیدار حجت الاسلام نصراله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات و نائب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تعامل یک حرکت دوسویه و حس مشترک میان مخاطبان است.
این که مردم منافع خود را در گرو دریافت خدمت از مهندسان ببینند نیاز به بحثهای عملیاتی و تخصصی از سوی سازمان و اعضای آن دارد.
پژمانفر افزود: حافظ منافع مردم باشید، اقدامات شما در ارایه خدمت به شهروندان و مجاوران باید دیده شود. مردم باید حس کنند و بدانند جامعه مهندسی استان ایستاده اند تا مسایل حوزه ساخت و ساز آنان را حل کنند.
وی، عمل به مر قانون را خط فکری تمامی افراد به ویژه مهندسان دانسته و گفت: گزارشات تخصصی خود را در گرایشات مربوطه در جهت حل معضلات شهری، استانی و حتی کشوری پذیرا هستم و در جهت رفع موانع و مانع زدایی اقدام خواهم کرد.
وی، تعاملات رسانه ای و تبلیغاتی را جهت آشنایی مردم با خدمات سازمان مفید ارزیابی و بیان کرد: جامعه مهندسی استان با بهبود ارایه خدمات کیفی و کمی در حوزه ساخت، اعتماد مردم را بعنوان یکی از بزرگترین مراجع تخصصی ساخت و ساز کسب کنند.
مهندس مسعود افخمی گلی نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، در این جلسه ضمن معرفی خدمات و فرآیندهای سازمان افزود: نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی یک مجموعه تخصصی و دارای چهل هزار عضو در رشته های مرتبط با ساخت و ساز (عمران، معماری، مکانیک، شهرسازی، ترافیک، نقشه برداری، برق) است که به عنوان متولی نظارت بر اجرای مقررات ملی ساختمان در عرصه ساخت و ساز در سطح استان در قالب دفاتر و دوایر نمایندگی فعالیت دارد.
افخمی گلی، با اشاره به اینکه سازمان در دوره نهم هیات مدیره بدنبال ایجاد ارتباطات موثر در روابط بین نهادی است گفت: در این دوره تحکیم روابط با سایر سازمانها را جز سیاستهای کاری خود قرار داده ایم و امیدوار هستیم با یک تعامل سازنده بین نظام مهندسی ساختمان با وزارتخانه های مرتبط و مجلس، اصلاحات سازنده ای صورت گیرد.
نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در ادامه با اشاره به لزوم واقعی سازی جدول هزینه ساخت اعلامی از طرف نهادهای متولی ،خواستار احقاق حقوق مهندسان جهت برابری حق الزحمه مهندسان با شرح خدمات و مسئولیتهای ایشان شد.
ترانه مهاجر دبیر سازمان نیز گفت: با توجه به اینکه قانون نظام مهندسی ساختمان به عنوان تنها مرجع قابل استناد نیاز به اصلاح دارد، خواستار بازنگری در پیش نویس اعلام شده قانون و اعمال اصلاحات در مورد پيشنهادات مطرح شده دارندگان مدارک تحصیلی ناپیوسته در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد شد.
مهاجر در پایان اظهارات خود خواستار کوتاه شدن دست افراد بدون صلاحیت از نظام ساخت و ساز کشور به کمک مجلس شورای اسلامی شد.
محمد مهدی فروهر نیا نماینده رشته مکانیک و خزانه دار سازمان نیز با مطرح کردن بحث تعارض منافع؛ گفت: این ابلاغیه موجب کاهش همکاری افراد متخصص جامعه با سازمان نظام مهندسی ساختمان شده است.
فروهر نیا؛ اعضای گروههای تخصصی، مشاوران و … را افراد دارای تجربه و دانش بالا دانست که با اجرایی شدن این آیین نامه علی رقم نداشتن سمت اجرایی مجبور به تحویل پروانه اشتغال بکار خود هستند، که این امر موجب از دست دادن ظرفیت بالای تخصصی استان خواهد شد.
خزانه دار سازمان کمک به یک مرحله ا ی شدن نقشه های اجرایی را از مطالبات بحق جامعه مهندسی استان جهت کاهش خسارات نا خواسته سازندگان و مالکان دانست که حل این معضل به اصلاح قانون و بازنگری طرح جامع شهر بستگی دارد.
دباغ عضو هیات مدیره نیز خواهان امکان افزایش چهار ساله دوره تصدی هیات مدیره استانها جهت هم پوشانی با شروع دوره مجلس شورای اسلامی و شورای اسلامی شهرها جهت تسهیل فرآیند های اجرایی در تصمیمات شد.
زهید زارعی عضو هیات مدیره سازمان نیز با استناد به قانون نظام مهندسی گفت: قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را دستاورد دوران انقلاب اسلامی می دانم که در سال هفتاد و چهار مصوب مجلس پنجم شده است و چندین بار اصلاح آن در ادوار مختلف مجلس به صحن آمده که مورد تایید نمایندگان ملت واقع نشده است، لذا اکنون که بحث اصلاح قانون مجددا مطرح شده است، خواستار بررسی مجدد پیش نویس قانون نظام مهندسی با استفاده از ظرفیتهای سازمانهای تخصصی نظیر نظام مهندسی ساختمان هستم.
زارعی، بزرگ شدن دایره جرم انگاری در حوزه مهندسی ساختمان بدون اعمال نظر تخصصی صاحبنظران را نه تنها مفید ندانست، بلکه آن را مانعی جهت تسهیل فرآیندها و بازشدن گره کار مردم طبق قانون دانست.
حسین صباغیان عضو هیات مدیره نیز کاهش تلفات در حوادث و بلایای طبیعی اخیر را درگرو زحمات مهندسان دانست و ادامه داد: سرمایه و جان مردم امانتی است در دستان مهندسان که سعی می گردد به خوبی از آن سرمایه ملی محافظت نمایند.
وی افزود: از آنجا که هیچ خدمتی مشمول مسئولیت مادام العمر نیست خواهان بازنگری در مدت زمان مسئولیت مهندسان شد.
سینا صبری، عضو رشته شهرسازی هیات مدیره سازمان نیز افزود: بیش از چهل سال از تصویب آخرین طرح تفصیلی ملاک عمل شهر مشهد به عنوان دومین کلان شهر و پایگاه معنوی کشور گذشته و نیاز به پاسخگویی به مطالبات شهروندان و مجاوران آقا امام رضا (ع) طبق نیاز روز الزامی است، به علت عدم تطبیق نیازها و شرایط روز با طرحهای پیشین، مغایرتهایی با ضوابط طرحهای مذکور به وجود آمده و تا حدودی سازمان را دچار مشکل کرده است.
وی، خواسته های جامعه مهندسی کشور در رابطه با ضرورت اصلاح پيش نويس قانون نظام مهندسي را مطرح کرده و به برخی از اشکالات آخرین ویرایش پیش نویس قانون اشاره کرد.
صبری همچنین توجه به سیاست های ابلاغی نظام در امور شهرسازی توسط مقام معظم رهبری (مدظه االعالی)، مبنی بر تقویت و کارآمد نمودن نظام مهندسی همواره مورد تاکید بوده و توجه مضاعف به استقلال سازمان به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی مدنظر قرار گیرد.
دانیال معظمی عضو ترافیک هیات مدیره گفت: رشته ترافیک از رشته های ریشه دار مصوب قانون سال هفتاد و چهار است و تا به امروز بیش از دو هزار عضو، هزار عضو پروانه دار و ۱۰ هزار دانش آموخته این رشته در سطح کشور وجود دارند که همه دارای حقوق اجتماعی و مکتسبه هستند.
وی تاکید بر منویات مقام معظم رهبری بر حل مشکلات ترافیکی بصورت علمی و تخصصی نمود و خواستار ارتقا جایگاه این رشته در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان شد.
وی اشاره کرد که رشته ترافیک با منافع عمومی سرو کار داشته و عدم توجه به جایگاه این رشته منجر به کاهش کیفیت خدمات به شهروندان خواهد شد.
عضو ترافیک هیات مدیره سازمان اشاره کرد: مطالعات ترافیکی به عنوان سند زیردستی در توسعه شهری و طرح های شهرسازی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی تصریح کرد: به علت ضرورت و اهمیت این رشته و پیگیری بسیاری از دستگاه ها مبحث ۲۳ مقررات ملی ساختمان ( الزامات ترافیکی ساختمانها ) در دفتر تدوین مقررات ملی به تصویب رسیده است که ان شالله توجه به این رشته مهم بیش از پیش مورد توجه مسئولین شهری باشد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان رضوی