مدیریت مصالح در پروژه های ساخت و ساز مازیار پرهیزکار- عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

مدیریت مصالح در پروژه های ساخت و ساز

مدیریت مواد و مصالح یک عملیات ضروری برای بهبود بهره وری پروژه های ساخت و ساز است.

کد خبر: 190827009 تاریخ انتشار: سه شنبه ۵ شهریور ۹۸ - ۳:۴۹ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،مدیریت مواد و مصالح یک عملیات ضروری برای بهبود بهره وری پروژه های ساخت و ساز است.

مدیریت مصالح در پروژه های ساخت و ساز

مدیریت مصالح در پروژه های ساخت و ساز

مدیریت مصالح در پروژه های  ساخت و ساز

مدیریت مواد و مصالح باید در همه فازهای فرایند ساخت و در سراسر دوره های تولید و ساخت در نظر گرفته شود. اهمیت این موضوع به این دلیل است که مدیریت ضعیف مواد و مصالح می تواند اغلب بر کل زمان، کیفیت و هزینه پروژه تأثیر بگذارد. برنامه ریزی و کنترو مواد و مصالح مقوله مهمی است به خصوص برای اطمینان از این که کیفیت و کمیت مصالح و تجهیزات و به ویژه از منظر به موقع رسیدن، داشتن هزینه معقوو و در دسترس بودن به محض نیاز داشتن، مناسب هستند. مدیریت مواد و مصالح در پروژه های ساخت و ساز به مجموعه اعماو برنامه ریزی، شناسایی، تهیه، ذخیره سازی، تحویل و توزیع مصالح، مدیریت مواد و مصالح گفته می شود. هدف اصلی از مدیریت مصالح، تضمین این است که مصالح مناسب در زمان مناسب با کمترین هزینه در مکان مناسب قرار داشته باشند. هدف اصلی از مدیریت مواد و مصالح دستیابی به عواملی همچون کیفیت مناسب، تأمین کمیت صحیح (مناسب) ، وجود مصالح در زمان و مکان مناسب، مصالح با قیمت مناسب، برنامه ریزی مؤثر جهت مصرف متریاو، زمانبندی مؤثر تولید، تصمیم گیری در مورد ساخت یا خرید و نحوه به کارگیری مصالح مناسب، تهیه کردن مشخصات و استانداردهای متریاو، همکاری در طراحی محصوو و توسعه، پیش بینی تقاضا و مقدار مصالح، کنترو کیفیت متریاو خریداری شده، استفاده از تحلیلهای مهندسی ارزش، توسعه مهارتهای کارگران در مدیریت مواد می باشد.

مدیریت پایدار مصالح به این معنا است که زمینه ای برای ترویج استفاده پایدار از مصالح فراهم گردد، همچنین یکپارچه سازی اقدامات در جهت کاهش اثرات منفی بر محیط زیست و حفظ سرمایه های طبیعی در طوو چرخه حیات مصالح )و نه صرفاً در مرحله تولید زباله و بازیافت آنها( با توجه به بهره وری اقتصادی و اجتماعی، مهمترین اصل در مدیریت پایدار مصالح خوانده می شود.

ازجمله سیاست های اصلی مدیریت پایدار مصالح می توان به موارد زیر اشاره نمود حفاظت از سرمایه های طبیعی )مواد، آب، انرژی، زمین، هوا و اکوسیستم  طراحی و مدیریت مواد، محصوالت و فرآیند آنها در جهت پایداری و با تأکید بر چرخه حیات مواد  بکارگیری کلیه امکانات و سیاستهای الزم در راستای پایداری اجتماعی، اقتصادی و محیطی  درگیر نمودن کلیه اقشار جامعه و حساس نمودن آنها نسبت به مسائل زیست محیطی بکارگیری مدیریت پایدار مصالح فواید بسیاری را به دنباو خواهد داشت که اساسی تر از همه آن است که باعث می شود سیاستگذاران نگاهی سیستماتیک به چرخه مواد در صنعت و محیط زیست داشته و تأثیرات محلی، ملی و بین الملی آن را مد نظر قرار دهند این رویکرد امکان تصمیم گیری و پیش بینی های گسترده تری را برای سیاست گذاران در چرخه حیات مصالح فراهم می نماید. به این ترتیب از انتقاو مشکالت به نسل های آینده و یا آسیب به زنجیره حیات جلوگیری به عمل می آید. همچنین با درگیر نمودن ذینفعان در زمینه تولید و توزیع مصالح، امکان اجرای بهتر سیاست های محلی و جذب حمایت گروه های مختلف فراهم می شود .در این نگاه سیستمی سه بخش اساسی مطرح است که عبارتند

• سیستم اکولوژیکی: به عنوان منبع سرمایه های طبیعی شامل منابع تجدیدپذیر، منابع غیرقابل تجدید، آب و هوا و زمین و در نهایت منابع فیزیکی و تجدیدپذیر تأمین انرژی مانند انرژی خورشیدی، زمین گرمایی، انرژی باد و جزر و مد و …

مدیریت مصالح در پروژه های ساخت و ساز

• سیستم های صنعتی: این سیستم از اکوسیستم بهره برده و مواد طبیعی را از آن استخراج می نمایند. زباله ای تولید می کنند که امکان بازگشت به چرخه حیات را ندارد. چرخه در این مورد از استخراج منابع آغاز گشته و با تولید محصوو پایان می یابد که برخی از آنها مانند مصالح ساختمانی در یک بنا سالها باقی می مانند و برخی به سرعت مصرف شده و به زباله تبدیل می گردند. قابل ذکر است سیستم های انرژی محور آنهایی هستند که در انتهای چرخه انرژی تولید شده که به مصارف صنعتی یا خانگی می رسد.

• سیستم های اجتماعی: این سیستم مجموعه مصرف کننده را شامل می شود )مصرف آنچه از صنعت تولید شده و یا به طور مستقیم نیز از اکوسیستم دریافت می نماید مانند مصرف آب؛ که این سیستم نیز زباله هایی را تولید می نمایند که یا بازیافت می شوند و یا در محیط دفع می گردند.

منبع: جاهد خبر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بسته طلائی آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۵ شهریور ۹۸
854 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0