مهدی موذن

هرم نیروی انسانی صنعت ساختمان معکوس شد/موذن استعفا دا

مهدی موذن درنامه ای که به منوچهر شیبانی فرستاده از بی‌توجهی دفترتوسعه مهندسی وزارت راه وشهرسازی به شرایط نامطلوب اشتغال کاردانان فنی , عدم اجبارکارفرمایان برای به کارگیری مجری ذی‌صلاح و همچنین معکوس شدن هرم نیروی انسانی در صنعت ساختمان انتقاد نموده است .

کد خبر: 8651 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ اسفند ۹۵ - ۳:۴۳ ب.ظ

 

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،مهدی موذن درنامه ای که به منوچهر شیبانی فرستاده از بی‌توجهی دفترتوسعه مهندسی وزارت راه وشهرسازی به شرایط نامطلوب اشتغال کاردانان فنی , عدم اجبارکارفرمایان برای به کارگیری مجری ذی‌صلاح  و همچنین معکوس شدن هرم نیروی انسانی در صنعت ساختمان انتقاد نموده است .هرم نیروی انسانی صنعت ساختمان معکوس شد

هرم نیروی انسانی صنعت ساختمان معکوس شد

هرم نیروی انسانی صنعت ساختمان معکوس شد

هرم نیروی انسانی صنعت ساختمان معکوس شد

درین طومار آمده است :

جناب آقای دکتر شیبانی

مدیرکل محترم دفتر توسعه مهندسی وزارت راه و شهرسازی

احتراما و با اهداء درود :

سوای مقدمه و با کسب اذن دلایل استعفای خویش را بعد از ۱۵ سال ریاست سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران اعلام می‌نمایم .

 

حدود ۳ سال از مدیریت جنابعالی در آن دفتر سپری شده و در اولِ فرمان با آشنایی جامعی که از مشکلات کاردان های فنی ساختمان داشتید , اعلام نمودید در سه ماهه نخستین مدیریت خویش همه تلاش خویش را معطوف به کارگشایی از مشکل‌ها کاردان ها و رفع موانع حضور کاردان ها در صحنه ساخت و ساز خواهید نمود , اما متاسفانه نه فقط وعده های جنابعالی تحقق پیدا نکرد بلکه حتی نتوانستید مفاد غیراصولی تبصره ۲ ماده آیین نامه اجرایی را که بر پایه ی آن ( در جایی که مهندسین حضور دارند , کاردان های فنی حق فعالیت ندارند ) را تغییر‌و تحول دهید و لذا اذن دادید تا شهرداری ها همچنان از ارجاع فعالیت به اعضاء این اداره اعم از کاردان های فنی و معماران تجربی که با زحمات متعددی موفق به دریافت پروانه اشتغال گردیده اند , نتوانند در اجرای ساختمان نقش تاثیرگذار خویش را ایفا کنند و فیض آن شرایط کنونی ساخت و ساز می‌باشد که تمامی مسئولین امر و کارشناسان از قدمت کوتاه ساختمان و مقاوم نبودن اکثر آنها در برابر ز‌لزله اظهار نگرانی می نمایند .

جناب آقای دکتر شیبانی , عدم دقت جنابعالی به درخواست های مکرر من و عدم اعتنا بدین اداره و اعضاء آن موجب شده تا بیشتر کاردان های فنی فقط راه نجات خویش را به‌دنبال تحصیل دیده و عمدتا یا این که مهندس گردیده اند و یا این که به زودی مهندس میشوند و این زمینه موجب شده تا هرم نیروی انسانی در صنعت ساختمان معکوس گردد و در آینده نزدیک کلیه ما شاهد خوا هیم بود که صنعت ساختمان در این مورد مبتلا چالش خواهد شد و به هم ریختن توازن نیروی انسانی , یعنی کلیه شغل های ساختمان را مهندسین انجام بدهند که همه می‌دانند امری محال است .

جناب آقای دکتر مگر فراموش نموده اید که جنابعالی و همگی مدیران و کارشناسان معتقدند جهت امکان اجرای روند درست ساخت و ساز بایستی به ازای یک نفر مهندس ۳ نفر کاردان فنی در کشور باشد , ولی اکنون به دلیل سیاست های خطا آن محل کار در حوزه ساختمان شاهد وضعیتی به شرح ذیل هستیم :

۱ – جمعیت مهندسین ساختمان کشور ۴۰۰ هزار نفر و کاردان های فنی ۵۵ هزار نفر هست . ( به ازای ۱ نفر کاردان فنی ۷ نفر مهندس داریم . )

۲ – در استان تهران ۱۲۲ هزار نفر مهندس و ۶ هزار نفر کاردان فنی داریم ( به ازای ۱ نفر کاردان فنی ۲۰ نفر مهندس داریم . )

۳ – در سال ۹۵ در استان تهران به ازای ۱۲۰ نفر مهندس که در آزمون پروانه اشتغال شرکت کرده اند صرفا ۱ نفر کاردان فنی شرکت کرده است . ( در کل میهن نیز شرایط همین گونه است ) .

۴ – در سال ۹۵ در مرزوبوم هزاران نفر مهندس پروانه گرفته اند و تنها ۸۳ نفر کاردان فنی در‌این امسال در مرزو بوم پروانه اشتغال گرفته اند ( در تهران ۷ نفر کاردان فنی پروانه اشتغال گرفته اند ) .

جناب آقای دکتر شیبانی احتمالا تا بحال به آمارهای فوق دقت نکرده اید البته حداکثر آنان به وسیله وزارتخانه مورد نظر جنابعالی اعلام شده و آنچه که من پیوسته به صور متعدد از جنابعالی درخواست نموده ام اتخاذ استراتژی جهت برون رفت صنعت ساختمان از این ایراد و پیشگیری از اضمحلال تدریجی نهادهای نظام کاردانی بوده است . ( همان گونه که سازمان استان های زنجان و سیستان و بلوچستان انحلال یافته و استان البرز به دلیل موقعیت موجود , حاضر به تشکیل اداره نمیباشد ) لکن متاسفانه جنابعالی بجای فکر و تامل و ارائه استراتژی , پیوسته به من نهیب زده و نهایتا نیز اظهار کرده اید تا موذن کنار نرود برای کاردان های فنی کاری انجام نمی دهیم ( طومار مورخ ۹۵/۰۹/۲۵ مدیر اسبق سازمان استان آذربایجان غربی تحت عنوان مقام عالی وزارت و نامه شماره ۲۰۹۷/س/۹۵ مورخ ۹۵/۱۰/۱۱ من تحت عنوان معاونت محترم امور مسکن و ساختمان ) .

لذا ضمن اظهار تاسف از وضعیت مو جود در آن دفتر و اینگونه اظهارات جنابعالی , من استعفای خویش را اعلام نموده و درخواست می نمایم جهت پیشگیری از مشکلات حاد آینده صنعت ساختمان , تمهیدات واجب مبذول نمایید تا ضمن تثبیت جایگاه کاردان های فنی از اضمحلال تدریجی اداره استان تهران که با خون جگر و زحمات ۱۵ ساله از صفر مطلق به جایگاه شایان توجه کنونی رسیده و همواره مورد تحسین مدیران ارشد صنعت ساختمان قرار گرفته , پیشگیری گردد

 

منبع: مهر

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳ اسفند ۹۵
1053 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0