عمده معادن استان خراسان رضوی بدون مسئول فنی حبیب الله ترشیزیان

عمده معادن استان خراسان رضوی بدون مسئول فنی

حبیب الله ترشیزیان بیان کرد: عمده معادن فعال و حتی مهم در این استان بدون مسئول فنی یا مهندس معدن هستند و این وضعیت خلاف قانون است.

کد خبر: 971202013 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲ اسفند ۹۷ - ۴:۰۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،حبیب الله ترشیزیان بیان کرد: عمده معادن فعال و حتی مهم در این استان بدون مسئول فنی یا مهندس معدن هستند و این وضعیت خلاف قانون است.

عمده معادن استان خراسان رضوی بدون مسئول فنی

عمده معادن استان خراسان رضوی بدون مسئول فنی

عمده معادن استان خراسان رضوی  بدون مسئول فنی هستند

ریاست سازمان نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی روز ۵ شنبه در جلسه خبری بمناسبت روز مهندس گفت: طبق قانون، هر معدن فعال با هر ماده معدنی باید دارای مسئول فنی یا مهندس معدن باشد زیرا مسئول فنی دارای وظایف مهمی از جمله حفظ ایمنی، منابع معدنی، حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی است.
ترشیزیان ادامه داد: از حدود هشتصد معدن فعال در خراسان رضوی سیصد و شصت و دو معدن دارای مسئول فنی یا مهندس معدن هستند و از آن جا که خیلی از بهره برداران معدن مسئول فنی را مزاحم کار خود میدانند خیلی نسبت به، به کار گیری مهندس معدن رغبت نشان نمیدهند.
وی افزود: معادن مهم استان شامل بیست و هشت معدن سنگ آهن، هم‌چنین معادن طلا، مس و منگنز فاقد مسئول فنی هستند و نبود این کارشناس، معدن را در مقابل خطرات آسیب پذیر میکند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی تصریح کرد: هر معدنکار در ابتدا برای اخذ پروانه بهره برداری باید مسئول فنی را جزو افراد زیرمجموعه خود قرار دهد لذا همه دارندگان این پروانه در ابتدا مسئول فنی را به کار میگمارند ولی پس از انعقاد قرارداد ۱ ساله با آن مسئول، این قرارداد را تمدید نمیکنند.
* هشتصد و بیست و هفت مهندس معدن دارای پروانه اشتغال
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی، ۳ هزار و صد و بیست و پنج متخصص و مهندس در رشته های مهندسی معدن، زمین شناسی، متالورژی و هم‌چنین در رشته های مرتبط با این حوزه از جمله مهندسی برق، مکانیک، رایانه و موارد مشابه دارد. از این تعداد هشتصد و بیست و هفت نفر پروانه اشتغال و مجوز ارائه خدمت در معادن را دارند و بقیه آنها دانش آموختگان دانشگاه‌ها هستند که در حال گذراندن دوره های آموزشی و کسب تجربه لازم بمنظور آمادگی برای دریافت پروانه اشتغال هستند.
ترشیزیان مطرح کرد: نهصد و بیست و هشت معدن دارای مجوز بهره برداری با اشتغال نه هزار و سیصد نفر در خراسان رضوی وجود دارند که از این تعداد صد و بیست و نه معدن به عللی تعطیل شده یا غیرفعال هستند و صد و بیست معدن دیگر نیز درخواست تعطیلی موقت داده اند.
وی اظهار داشت: در حوزه صنایع معدنی استان نیز چهل هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و چهل و چهار هزار نفر در آن ها مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۴ هزار نفر مهندس هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی دومین استان به لحاظ برخورداری از اعضای نظام مهندسی معدن است ولی از کل اشتغال موجود در معادن استان فقط چهارصد نفر مهندس هستند.
* عدم بازگشت حقوق دولتی معدنکاران
ترشیزیان تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تا به حال معدنکاران خراسان رضوی ده میلیارد و سیصد میلیون ریال بابت حقوق دولتی به سازمان صنعت و صد و سی میلیارد ریال بابت خسارت به محیط زیست به اداره منابع طبیعی پرداخت کرده اند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی ادامه داد: طبق قانون معادن باید شصت و پنج درصد از حقوق دولتی که از معدنکار اخذ می گردد، صرف توسعه بخش معدن و صنایع معدنی شود، پانزده درصد نیز باید به اعتبارات همان استان محل بهره برداری معدن اضافه گردد تا این اعتبار صرف ایجاد زیر ساخت ها، رفاه و توسعه شهرستان محل فعالیت معدن کار گردد.
وی گفت: پارسال معدنکاران استان هفتصد میلیارد ریال حقوق دولتی پرداخت کردند که این پول به خزانه کشور رفت اما فقط ۲ میلیارد و پانصد میلیون ریال از این میزان به استان بازگشت.
* تبلیغات منفی رسانه ای علیه معدنکار
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی افزود: معدن جزو انفال و معدن کار مستاجر آن است لذا برای یک مدت مشخص با اخذ پروانه بهره برداری از سازمان صنعت میتواند مواد معدنی را استخراج کند و نظارت بر روند فعالیت وی و هم‌چنین به کار گیری مسئول فنی به عهده سازمان صنعت است.
وی ادامه داد: حساب کسانیکه بصورت غیرمجاز اقدام به برداشت مواد معدنی میکنند از حساب معدنکارانی که پروانه بهره برداری از دولت میگیرند جدا است. فرد معدنکار ملزم به رعایت همه قوانین، پذیرش خطرپذیری کار و پرداخت حقوق دولتی به سازمان صنعت و خسارت آسیب رساندن به زمین به اداره منابع طبیعی است.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی ادامه داد: پیش تر فیلمی از رسانه در مورد برداشت سنگ گرانیت از معدن ده غیبی جنوب شهر مشهد پخش گردید که معدنکار را کوهخوار نشان میداد، این فیلم ذهنیت منفی در مردم ایجاد میکند. معدنکارانی که با پذیرش همه مشکلات با مجوز قانونی اقدام به فعالیت کرده، ریسک بالای کار را میپذیرند، حقوق دولت را پرداخت میکنند و با اخذ سیزده مجوز از سازمان‌های مختلف و رعایت همه استانداردها اقدام به استخراج مواد معدنی میکنند چرا باید از آنها بعنوان کوهخوار یا آسیب رسان به محیط زیست ذکر گردد.

عمده معادن استان خراسان رضوی بدون مسئول فنی

ترشیزیان تصریح کرد: از این پس اگر هر گزارش منفی در جهت متهم کردن معدنکاران به تخریب محیط زیست از رسانه ها منتشر گردد ما بعنوان تشکل غیردولتی شکایت خود را از مراجع قانونی پیگیری میکنیم.
* مخالفت با تغییر کاربری بخشی از چاه‌های کشاورزی سنگان
ترشیزیان خاطر نشان کرد: عده ای مخالف تغییر کاربری بخشی از چاه‌های کشاورزی منطقه سنگان خواف برای تامین آب مورد نیاز صنایع فولادی هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی همچنین گفت: هم اینک از کل آب مصرفی در خراسان رضوی ۳ تا ۵ درصد سهم آب آشامیدنی، تا ۴ درصد سهم بخش صنعت و نود درصد سهم بخش کشاورزی است. مقداری آبی که صنایع فولادی از آب چاه‌ها در سنگان نیاز دارند در مقابل سهم زیاد حوزه کشاورزی از آب منطقه بسیار ناچیز است و میتوان آب مورد نیاز صنایع فولادی را از چاه‌های آن منطقه تامین کرد.
وی یاد آور شد: اگر آب مورد نیاز بخش صنایع معدنی خراسان رضوی را تامین نکنیم و همه آب را به بخش کشاورزی بدهیم پس مزیت نسبی در کدام بخش از اقتصاد قرار میگیرد.
* اقدام مطلوب دولت در جهت افزایش اختیارات شورای معادن استان‌ها
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی، هم‌چنین از تصمیم وزیر صنعت برای افزایش اختیارات شورای معادن استان‌ها متناسب با شورای عالی معادن قدردانی کرد و گفت: آخر پارسال وزیر وقت صنعت، شورای معادن را در همه استان‌های کشور تشکیل داد که اتفاق خیلی خوبی بود ولی این شورا چند اشکال دارد به طوری که از ظرفیت آن بخوبی استفاده نمی گردد.
وی گفت: از دولت درخواست می گردد طرح مسائل کلان و اصلی حوزه معدن و تدوین نقشه راه توسعه معدن در شوراهای استانی معدن انجام گیرد و حق رای به ۲ عضو غیردولتی این شورا شامل نظام مهندسی معدن و خانه معدن نیز داده شود.
منبع: ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ اسفند ۹۷
817 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0