حلقه گمشده کیفیت ساخت‌ و سازها عضو هیات‌ مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان

حلقه گمشده کیفیت ساخت‌ و سازها

عضو هیات‌ مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان معتقد است چالش کلیدی پایین بودن سطح کیفیت ساخت‌ و ساز‌ها عدم ‌استفاده از توان مهندسی کشور است.

کد خبر: 960827004 تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ آبان ۹۶ - ۷:۲۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، عضو هیات‌ مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان معتقد است چالش کلیدی پایین بودن سطح کیفیت ساخت‌ و ساز‌ها عدم ‌استفاده از توان مهندسی کشور است.حلقه گمشده کیفیت ساخت‌ و سازها

حلقه گمشده کیفیت ساخت‌ و سازها

حلقه گمشده کیفیت ساخت‌ و سازها

حلقه گمشده کیفیت ساخت‌ و سازها

حمزه شکیب، عضو هیات ‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به حادثه تلخ زلزله استان کرمانشاه بیان کرد: نکته ‌ای که عمق فاجعه را نشان می ‌دهد عدم توجه بمدیریت بحران پیش از وقوع حوادثی همانند زلزله است.
به این معنا که در کشور بجای آن که روی موضوع پیش گیری و افزایش تاب ‌آوری شهرها تمرکز گردد بموضوع مدیریت بحران بعد از حادثه توجه می ‌شود نمونه آن در نظر گرفتن ردیف بودجه ‌ای با عنوان «جبران خسارت» در بودجه سالانه کشور است. این در حالیست که در حوزه مدیریت بحران بعد از حادثه نیز ضعف‌ های جدی مشاهده می گردد و به ‌نظر می ‌رسد کارآیی مدیریت بحران در کشور در سطوح پایینی قرار دارد.
شکیب گفت: در زمان بروز حوادثی همانند زلزله اخیر قاعدتا باید مدیریت بحران کشور کنترل اوضاع را در اختیار داشته باشد، ولی متاسفانه دیده می ‌شود سیستمی به نام مدیریت بحران فقط روی کاغذ است و نکته مهم ‌تر آن که در حوزه پیش گیری نیز عملیات مهم و بزرگی انجام نگردیده است.
وی، به تخریب ساختمان بیمارستان تازه افتتاح گردیده در شهرستان سرپل ذهاب اشاره کرد و گفت: عامل اصلی در تخریب این ساختمان و سایر ساختمان‌ های نیمه مرتفع بر اثر زلزله به علت بی ‌برنامگی و عدم ‌اعتقاد مدیران به اجرای برنامه ‌های مکتوب و مصوب است.
به گفته شکیب این در حالیست که کشور از پتانسیل مهندسی توانمندی برخوردار است. وی بظرفیت مهندسی موجود در شهر تهران اشاره کرد و افزود: اکنون در شهر تهران بالغ بر صد هزار مهندس وجود دارد که از این تعداد بالغ بر پنجاه هزار نفر دارای پروانه اشتغال بکار مهندسی هستند، ولی به نظر می‌ رسد نظام کنترل ساخت از مرحله صفر تا زمان بهره ‌برداری و حتی بعد از بهره ‌برداری شامل طراحی، نظارت و مجری ذی‌ صلاح دارای ایرادات جدی است و این مشکلات ساختاری باید از طریق متولی ساخت‌ و ساز در کشور یعنی وزارت راه و شهرسازی حل گردد تا متوجه شویم چرا در یک ساختمان در حال ساخت از مجری ذی‌ صلاح استفاده نمی ‌کند یا اگر استفاده می ‌کند به ‌گونه ‌ای است که آن مجری ذی‌ صلاح عملا هیچ نقشی در ساخت‌ و ساز ندارد.

حلقه گمشده کیفیت ساخت‌ و سازها

عضو پیشین شورای شهر تهران تصریح کرد: برای مقابله و حل این ایرادات ساختاری باید بسراغ راهکار رفت. به این معنا که دستمزد مهندسین ناظر بصورت کامل پرداخت گردد و بروز هر گونه تخلف، هم برای سرمایه ‌گذار و هم برای مهندسین مقرون به صرفه نباشد. از اینرو باید به سمت اصلاح قانون پیش برویم.
وی با اشاره به این که از توان و پتانسیل اعضای نظام مهندسی بدرستی استفاده نمی‌ شود، عنوان کرد: در کنار اصلاح قانون باید به فرهنگ ‌سازی هم توجه گردد؛ چراکه با وقوع هر حادثه ناخوشایندی یک موجی برای مدیریت و حل اثرات این حوادث ایجاد می ‌شود، ولی با سپری شدن زمان، دوباره به فراموشی سپرده می‌ شود.
شکیب به انتشار تصاویری از تخریب ساختمان ‌های مسکونی در استان کرمانشاه مربوط به پروژه مسکن مهر نیز اشاره کرد و افزود: در این پروژه آن چه مسلم است قطعا نظارت و نحوه اجرا با ضعف مواجه بوده است. با این حال این موضوع باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد و پس از آن قضاوت گردد که کدام بخش دچار اشکال بوده است.
به گفته وی، آن چه در تصاویر منتشر گردیده مربوط به تخریب ساختمان‌ ها وجود دارد ضعف عملکردی این ساختمان ‌ها است.
عضو هیات‌ مدیره سازمان نظام مهندسی در عین حال ادامه داد: مهم نیست این ساختمان ها در چه دوره ای احداث گردیده مهم آنست که بجای پاس ‌کاری مسوولیت ‌ها، به ارتقای کیفیت ساخت و سازها عنایت گردد و از توان مهندسی کشور برای حل این ایرادات ساختاری استفاده مطلوب گردد. در غیر اینصورت تکرار این فجایع چیزی جز احساس شرمندگی نسبت به مردم کشور برای مسوولین ندارد.
منبع : ارانیکو

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی برق مرداد ۹۴

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ آبان ۹۶
905 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0