محدودیت بستر فعالیت مجریان ساختمانی در جلسه با مدیرکل بازرسی استان بیان گردید:

محدودیت بستر فعالیت مجریان ساختمانی

اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین بمنظور ارتقاء عمر مفید ساختمان و رعایت فاکتورها و شاخص‌هایی که در قانون نظام مهندسی ساختمان تاکید شده مانند امنیت، آسایش رفاه و مباحث اقتصادی با مدیرکل بازرسی استان دیدار نمودند و خواستار همراهی این دستگاه در اجرای قانون مقررات ملی ساختمان شدند.

کد خبر: 980324002 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۳ خرداد ۹۸ - ۶:۲۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان قزوین،اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین بمنظور ارتقاء عمر مفید ساختمان و رعایت فاکتورها و شاخص‌هایی که در قانون نظام مهندسی ساختمان تاکید شده مانند امنیت، آسایش رفاه و مباحث اقتصادی با مدیرکل بازرسی استان دیدار نمودند و خواستار همراهی این دستگاه در اجرای قانون مقررات ملی ساختمان شدند.

محدودیت بستر فعالیت مجریان ساختمانی

محدودیت بستر فعالیت مجریان ساختمانی

بستر فعالیت مجریان ساختمانی  محدود است

 

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، در این جلسه با معرفی قانون مقررات ملی ساختمان و ضرورت اجرای آن در ساخت و سازها گفت: طبق قانون تمامی مهندسان باید به اجرای این قانون تلاش ویژه داشته باشند چرا که در ارتقاء عمر مفید ساختمان و آسایش رفاهی بهره برداران موثر است.

سیدکاظم مجابی با عنوان این که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در رشته های هفت گانه مهندسی بیش از ده هزار نفر عضو دارد و تا به حال در انجام وظایف به خوبی ایفای نقش کرده، ادامه داد: در ارزیابیهای صورت گرفته این سازمان شش سال متوالی در حوزه های مختلف رتبه های برتر ملی و استانی را در زمینه اجرای مقررات ملی ساختمان کسب کرده البته این موفقیتها به دنبال همدلی و تعامل دستگاههای مختلف اجرایی و مشارکت کلیه اعضاء ایجاد شده است.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر تلاش هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان بر بهره گیری از مجریان در اجرای پروژه ها است، اظهار داشت: خدمات مهندسی در ۳ حوزه در صنعت ساختمان طراحی، نظارت و مجری ارایه می کردد که این افراد از طریق آزمون ورود دارای این صلاحیت می گردند و بمنظور حفظ حقوق بهره بردار هر مهندس اجازه دارد تنها در یک رشته فعالیت کند.

وی با عنوان اینکه وزیر سابق راه و شهرسازی بخشی از و ظایف سازمان نظام مهندسی ساختمان را کاهش داد که با مخالفتهایی نیز مواجه شد، افرود: در حوزه نظارت مهندسان بمنظور حفظ کیفیت ساختمان و رعایت حقوق بهره بردار ایفای نقش میکنند و طبق قانون هیچگونه مداخله و مراوده مالی میان سازندگان، ناظر و کارفرمایان نباید روی دهد، سازندگان نیز اگر بناست بعنوان مجری ورود کنند صلاحیت آن باید از طرف راه و شهرسازی تایید گردد.

رییس سازمان استان گفت: طبق قانون هر ساختمانی باید توسط افراد ذی صلاح اجرا گردد، وزارت‌خانه نیز بر این موضوع تاکید داشت، ابتدا این کارهم در قزوین بومی سازی شد، اما بعد از چندی سیاست استان بر این شد که مجریان باید در ساختمانهایی با متراژ بالا و دست کم بیش از پانصد متر آن هم در شهرهای درجه یک هم چون قزوین و محمدیه حضور داشته باشند که منجر به بروز برخی نارضایتیها شد.

مجابی خاطر نشان ساخت: در سال نود و پنج طبق این سیاست چهار هزار هفتصد پروژه در استان به ثبت رسید که شرایط برخورداری از مجریان ذی صلاح را داشتند ولی از این میزان تنها پانصد پروژه دارای مجری بودند و این نشان میدهد که مابقی ساختمانهایی که ساخته شده کیفیت لازم را ندارند و خطرات زیادی ساکنان آن ها را تهدید میکند.

سازمان نظام مهندسی ساختمان در مسیر ترقی سیر کرده است

ریاست اداره کل بازرسی استان نیز در این جلسه با تاکید بر این که مباحث زیست محیطی و توجه به سیما و منظر شهری در ساخت و سازها حایز اهمیت است، ادامه داد: متاسفانه در شهر قزوین شاهد هستیم در ساختمانهای جدید که قیمت بالایی هم دارند نماهای بدی به کار برده شده که شایسته شهر شبه مدرن قزوین نیست.

آقا علیخانی گفت: برای آن که در انجام کارها بتوانیم به موفقیتهای لازم دست پیدا کنیم باید بر انجام وظایف خود باز نگریهایی داشته باشیم و ضعفها را بگونه ای کاهش دهیم که شهروندان احساس کنند، سازمانهای تخصصی بدنبال اصلاح ضعفها هستند و اصل جهت و مسیر را بدرستی طی میکنند.

وی با عنوان اینکه اقدامات سازمان نظام مهندسی ساختمان در سطح کشور روبه رشد بوده و عملکرد مثبتی داشته، افزود: با توجه به نقش موثر این سازمان در کیفیت ساختمان تعامل و همراهی با آن ضروری است، البته در این میان مسوولان سازمان نظام مهندسی نیز باید با سازندگان نیز تعامل بیش تری داشته باشد و بستر فعالیت را برای آن تسهیل کند.

محدودیت بستر فعالیت مجریان ساختمانی

وی با عنوان این که اغلب بهره برداران نسبت به مباحث کیفی، تاسیساتی و ایمنی ساختمان اطلاعاتی ندارند، تصریح کرد: متاسفانه اغلب بهره برداران تنها به قیمت ساختمان توجه دارند و مطالبه‌ای در زمینه کیفیت ندارند در حالی‌که نظام مهندسی ساختمان باید برای فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به شهروندان برای ارتقاء کیفیت ساخت و سازها تلاش کند تا این مهم به مطالبه عمومی تبدیل شود.

آقاخانی افزود: اداره‌کل بازرسی به منظور حفظ جان و مال شهروندان در مواقع بحرانی حمایتهای لازم را از سازمان نظام مهندسی ساختمان خواهد داشت؛ در حوزه کیفیت بخشی به ساختمانها نیزبگونه ای قدم برمیدارد که با تنشهای کمتری مواجه شویم.

پرویز حسینی، عضو هیأت مدیره سازمان نیز دیگر سخنران این جلسه بود که در سخنانی با تاکید بر توجه به صلاحیت حرفه ای پیمانکاران، افزود: استفاده از مجریان در پروژه ها مغفول مانده و امیدوار هستیم گسترش پیدا کند بگونه ای که شاهد افزایش هر چه بیشتر ساختمانها باشیم.

وی با تاکید بر اینکه حضور مجریان ذی صلاح در پروژه ها ارتقاء کیفی ساختمانها را به همراه داشته است، تصریح کرد: در حوزه حقوق دولتی نیز برای ساختمانها مالیاتهایی تعیین شده و این اعمال قانون و مالیات بر ارزش افزود باید صورت گیرد.

قزوین استان پیشرو در بهره گیری از مجریان ذی صلاح

ساعد معارفی نیز در این جلسه با تاکید بر این که سازمان نظام مهندسی موظف به اجرای قانون مقررات ملی ساختمان و بهره گیری از مجریان ذی صلاح است، افزود: موضوع نظارت اهمیت بسزایی دارد و در قانون نظام مهندسی ساختمان که مصوبه مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان بر ایجاد ایمنی و حفظ حقوق بهره برداران تاکید شده است.

وی گفت: در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان و شیوه نامه ماده سی و سه مباحث حوزه اجرا ساختمان به صراحت اعلام شده و استان قزون نیز از اولین استان هایی بوده که در زمینه بهره گیری از مجریان ذیصلاح آن هم به منظور حفظ حقوق بهره برداران پیشگام شده است.

معارفی با تاکید بر اینکه با راه اندازی بخش مجریان ذی صلاح، انقلابی درجهت حفظ حقوق بهره برداران ایجاد گردید، بیان داشت: با راه اندازی این مبحث افزایش کیفیت ساخت و ساز، افزایش منافع بهره برداران را شاهد بودیم، اما اراده عمومی برای پیشرفت این سیاست وجود نداشت و در این مورد، سازمان نظام مهندسی ساختمان با محدودیت‌هایی مواجه گردید.

وی با عنوان اینکه استان قزوین در زمینه اجرای طرح مجریان ذی صلاح در کنار استانهای دیگر در کشور پیشرو بوده، افزود: انتظار میرود، اداره کل بازرسی در این مورد، سازمان نظام مهندسی ساختمان را همراهی کند تا بتواند قانون مقررات ملی ساختمان را بخوبی پیاده سازی کند و این روند حرکت روبه جلو در انجام وظایف ادامه یابد.

شعبانیان نیز در این جلسه، قانون گریز بودن دستگاههای اجرایی را از مشکلات استان در حوزه مجریان ذی صلاح برشمرد و گفت: بمنظور ساماندهی مجریان ذی صلاح باید کلیه مراحل ساخت ساختمانها توسط مجریان ذی صلاح انجام گردد در اینصورت تخلفات ساختمانی نیز کاهش می یابد.

شعبانیان که در اجرای پروژه ها ناظران مقیم و مجریان ذیصلاح نداریم، امکان تخلف در ساخت وسازها افزایش می یابد در این باره باید اصلاحاتی صورت گیرد به گونه‌ای که مجریان ذیصلاح تا پایان مراحل ساخت و ساز در پروژه ها حضور داشته باشند ادامه داد: به طور مثال بی توجهی به درز انقطاع نیز از جمله مواردی است که منجر به ایجاد خسارت به هنگام زمین لرزه می گردد، اما اجرای آن در قزوین بدرستی صورت نمیگیرد که خوشبختانه سال گذشته در هیأت ۴ نفره مصوب گردید که این مهم در استان قزوین اجرایی گردد.

وی یاد آور شد: چنان چه همراه با اجرای درز انقطاع در ساختمانها موضوع بهره گیری از مجریان ذی صلاح نیز در استان اجرایی گردد بی تردید کاهش تخلفات ساختمانی و کیفیت ساخت و ساز را شاهد خواهیم بودیم.

نظری زاده نیز با اشاره به نقش مهندسان ذی صلاح در حوزه تاسیسات ساختمان، گفت: تاسیسات بخش زنده ساختمان است. در ایجاد آسایش بهره برداران اهمیت زیادی دارد از این رو معتقدیم در ساختمان تاسیسات مناسب و مصالح استاندارد باید با دقت انجام گیرد.

وی گفت: از آن جایی که در اجرای پروژه ها ناظران مقیم و مجریان ذی صلاح نداریم، امکان تخلف در ساخت و سازها افزایش می یابد در این مورد، باید اصلاحاتی صورت گیرد بگونه‌ای که مجریان ذی صلاح تا پایان مراحل ساخت و ساز در پروژه ها حضور داشته باشند.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی تهران ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۳ خرداد ۹۸
609 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0