دروغ و خودپسندی در اوایل انقلاب جایی در بدنه مدیریتی کشور نداشت رئیس نظام‌مهندسی تهران بیان کرد :

دروغ و خودپسندی در اوایل انقلاب جایی در بدنه مدیریتی کشور نداشت

احمد خرم تصریح کرد: در چهل سال گذشته اخلاق عمومی و حرفه‌ای به چالش کشیده شده و افول کرده است؛ و به ‌طور حتم اجرای دقیق این هفت بند می‌ تواند در اعتلای اخلاق حرفه‌ای مؤثر باشد.

کد خبر: 970721007 تاریخ انتشار: شنبه ۲۱ مهر ۹۷ - ۱:۱۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،احمد خرم تصریح کرد: در چهل سال گذشته اخلاق عمومی و حرفه‌ای به چالش کشیده شده و افول کرده است؛ و به ‌طور حتم اجرای دقیق این هفت بند می‌ تواند در اعتلای اخلاق حرفه‌ای مؤثر باشد.

دروغ و خودپسندی در اوایل انقلاب جایی در بدنه مدیریتی کشور نداشت

دروغ و خودپسندی در اوایل انقلاب جایی در بدنه مدیریتی کشور نداشت

دروغ و خودپسندی در اوایل انقلاب جایی در بدنه  مدیریتی کشور نداشت

خرم با عنوان این که شفاف‌سازی، در دسترس بودن اطلاعات، تسریع سرعت کار، استفاده از انسان ‌های سالم، آموزش رعایت اخلاق عمومی و حرفه‌ای، سازگاری و گذشت و دریافت سوگندنامه در همه نهادهای مسئولیتی باید جاری گردد دوای درد تزریق اخلاق و تدبیر در جامعه است، اظهار داشت: در چهل سال گذشته اخلاق عمومی و حرفه‌ای به چالش کشیده شده و افول کرده است؛ و به‌ طور حتم اجرای دقیق این هفت بند می ‌تواند در اعتلای اخلاق حرفه‌ای مؤثر باشد.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان تهران با عنوان مطلب فوق ادامه داد: در اوایل انقلاب خصلت‌ های ناپسندی همچون دروغ، خودپسندی و خودشیفتگی جایی در بدنه مدیریت و کشور نداشت. هم اکنون فساد در مفهوم اخلاق حرفه‌ای رسوخ کرده و همه نهادها ضربات مهلکی از این موضوع دیده و می ‌بینند. به ‌طور مثال بخش عمده ضربه‌های مهلکی که به بدنه پیمانکاری کشور وارد شده از طرف خود اعضا است.
خرم افزود: اخلاق مهندسی مشتمل است بر انجام وظایف، تکالیف و مسئولیت ‌های قانونی و حقوقی که می ‌بایستی توسط آنها در قالب مجموعه قوانین و آئین‌ نامه‌های اجرایی تحقق ‌یافته و صحه گذارده شود و به‌ صورت کاملاً ایده آل و مطلوب این تعهدات عملی و اجرایی گردد.
وی تاکید کرد: اخلاق مهندسی در اصل مجموعه‌ای از تصمیمات، سیاست‌ ها و ارزش ‌هاست که در افعال مهندسی به لحاظ اخلاقی مطلوب هستند. برخورداری از اخلاق مهندسی سبب می‌ شود که مهندسان خود کنترل ‌کننده فعالیت‌ های خود باشند و در سطحی بالاتر بتوانند از منافع جامعه انسانی و سلامت حمایت کنند.
خرم با اشاره به این که برخورداری از ارزش‌ های انسانی و اخلاق مهندسی می ‌تواند برای مهندسان و جامعه آرامش خاطر و رضایت باطن بیافریند. تصریح کرد: مهندس برخوردار از اخلاق مهندسی، رسالت خود را در ارائه مؤثرین خدمت بی‌ ریا به کسانیکه بیش ترین نیاز را دارند می‌داند و در جهت تحقق این رسالت قدم برمی‌دارد.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی تهران در مورد اهمیت عریان نمایی و شفاف‌سازی در اعتلای اخلاق حرفه‌ای مطرح کرد: نباید هیچ ‌چیز سرپوشیده‌ای در نهادها به‌ خصوص در سازمان نظام ‌مهندسی باشد. راه‌ حل این نیز ارائه اطلاعات دقیق و جامع بدون هیچ بند و تبصره‌ای است.
خرم هم چنین در مورد نقش تسریع سرعت کار در اعتلای اخلاق حرفه‌ای افزود: استفاده از انسان ‌های کارآمد و تسریع در رفع‌ و رجوع مطالبات ارباب‌رجوع و کوتاه کردن فرآیند انجام کار جزو اولویت‌ های اخلاق حرفه‌ای است که متأسفانه فعالیت شاخصی در این مورد انجام ایجاد نشده است. تسریع در امور سبب می ‌شود خلاف و فساد کم گردد.
خرم در مورد استفاده از انسان ‌های اخلاق‌ مداری در بدنه فعالیت نهادها نیز گفت: در سراسر دنیا برای دو حوزه اخلاق عمومی و حرفه‌ای تعریف ‌های مشخصی است ولی بی شک کسی که فاقد اخلاق باشد زیر بار هیچ دستورالعمل یا نظام‌نامه‌ای نمی‌ رود. باید جامعه واحدهای نظارتی سازمان‌ ها با حساسیت، پیشگیری از فساد و خلاف تبعیض را دنبال کرده و بر مبارزه و تبعیض، پافشاری و اعتراض کند.

دروغ و خودپسندی در اوایل انقلاب جایی در بدنه مدیریتی کشور نداشت

رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان تهران گفت: اخلاق حرفه‌ای مهندسان مرهون پایبندی به قانون، مقررات و استاندارد است و این اعضا باید عهد ببندند که قانون‌ شکنی و مقررات گریزی و ضابطه ستیزی و بی‌تفاوتی نسبت به استاندارد نداشته باشند.
وی با اشاره به این که در حال حاضر موارد متعدد بی‌اخلاقی و بدعهدی به قانون مقررات و استاندارد در جامعه وجود دارد. تاکید کرد: در حال حاضر اخلاق حرفه‌ای در جامعه مهجور شده است.
رئیس سازمان نظام‌مهندسی استان تهران خاطر نشان کرد: جامعه ما در بخش آموزش اخلاق کم‌کاری را کرده و متأسفانه نمود این کم‌کاری در همه عرصه‌های کشور می‌ توانیم ببینیم؛ و راه‌کار آن آموزش اخلاق از دوران طفولیت است.
وی در بخش دیگر اظهاراتش با عنوان این که یکی از بهترین نمود اخلاق عمومی و حرفه‌ای داشتن روحیه سازش و گذشت است. یاد آور شد: متأسفانه اقشار مختلف جامعه اهل سازش و گذشت نیست و وجود هفده میلیون پرونده دو سال و پانزده میلیون پرونده رسوب‌کرده در قوه قضاییه گویای این واقعیت تأسف ‌بار است. در حالی‌ که این ارقام در مقایسه با کشورهای پیشرفته در بدترین حالت پنج هزار فقره است.
به گفته وی در حال حاضر دو شرط لازم و کافی در مبحث اخلاق باید نهادینه گردد شرط لازم اینست که هر کس قانون‌مدار باشد و کنترل‌کننده رفتار خود باشد و شرط کافی ناشی از اجرای دقیق دستورالعمل ‌ها و آیین ‌نامه‌هاست.
رئیس نظام‌مهندسی استان تهران افزود: وضعیت فعلی جامعه ناشی از عدم برنامه‌ریزی برای اعتلای اخلاق عمومی و حرفه‌ای است. حل این بحران مرهون پیشگیری است؛ و ایده‌های پیشگیرانه از فساد اخلاقی باید توسط مشاوران ارائه گردد.
وی در مورد جایگاه سوگندنامه در اعتلای اخلاق حرفه‌ای نیز افزود: تحقیقات گسترده نشان می ‌دهد امضای سوگندنامه‌ها باعث افزایش تعهد اخلاقی در فعالیت ‌های کاری می ‌شود.
خرم با اشاره به این که تعهد اخلاقی در سازمان نظام ‌مهندسی یک برگه صوری است، بیان داشت: در ابتدای فعالیت یک مهندس یک برگه با عنوان برگه تعهد کاری به ‌صورت چشم‌بسته را امضا می‌ کند.
خرم در خاتمه افزود: نظارت‌ های دوره‌ای اتفاقی یا تصادفی نظارت Random وسیله کاربردی برای اعتلای اخلاق حرفه‌ای است.

منبع : جماران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

مباحث آزمون نظام مهندسی تاسیسات مکانیکی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ مهر ۹۷
901 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0