خلاءهای قانونی دلیلی بر ساخت و سازهای ناایمن ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی بیان کرد:

خلاءهای قانونی دلیلی بر ساخت و سازهای ناایمن

حسین عباسی بیان کرد: عده ای در حاشیه شهرها و شهرکهای اقماری با استفاده از خلاء های قانونی روزهای تعطیل یا شبانه ساختمانهایی با کیفیت پایین می سازند.

کد خبر: 970821011 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۱ آبان ۹۷ - ۳:۰۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،حسین عباسی بیان کرد: عده ای در حاشیه شهرها و شهرکهای اقماری با استفاده از خلاء های قانونی روزهای تعطیل یا شبانه ساختمانهایی با کیفیت پایین می سازند.

خلاءهای قانونی دلیلی بر ساخت و سازهای ناایمن

خلاءهای قانونی دلیلی بر ساخت و سازهای ناایمن

خلاءهای قانونی سبب ساخت و سازهای  ناایمن می گردد

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی، روز دوشنبه در دیدار اعضای جدید هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی با نماینده ولی فقیه در استان، گفت: اغلب این ساخت و سازها از روی ناآگاهی است.
عباسی گفت: تاخیر اجرای قانون نظام مهندسی و وجود این واحدهای مسکونی سبب میشود که با یک زلزله ۶٫۵ ریشتری مثل بم یا زمین لرزه زیرکوه عده زیادی جان خود را از دست بدهند.
وی با اشاره به بازدید از برخی واحدهای غیر مقاوم حاشیه شهرها، ادامه داد: در بسیاری از این منازل دیده شده که هزینه های هنگفتی صرف تزئینات مثل گچبری یا کابینت شده ولی اصول اولیه استحکام بنا را رعایت نکرده اند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی با تاکید بر این که تخریب ساختمانهای مذکور تبعات اجتماعی دارد افزود: مالکان این منازل اغلب معتقد هستند که اگر مرگ بخواهد به سراغشان بیاید در منزل با استحکام هم آن ها را فرا میگیرد.
وی تصریح کرد: تغییر این دیدگاهها از توان و تخصص جامعه مهندسی خارج است لذا انتظار میرود جامعه روحانیت و ائمه جمعه در آگاهی رساندن به مردم همکاری کنند.
عباسی با اشاره به تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان در سال هفتاد و چهار، ادامه داد: برخی استانها از همان اوایل قانون را اجرایی کردند، ولی در خراسان جنوبی قانون یاد شده از پانزده سال قبل به اجرا گذاشته شده است.
عباسی با عنوان این که براساس مکتب مهندسی ساختمان، حفظ جان آدمی حرمت دارد، گفت: این امر اهمیت کار و تلاش مهندسان را تشدید میکند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی گفت: نقش نظام مهندسی در کیفیت ساختمان از بین وظایف سایر ارگانها پررنگ تر بوده، لذا استفاده از کارگران با مهارت و رعایت اصول مهندسی طبق ۷ رشته در این مسیر مهم است.
وی، ساخت و ساز طبق اصول اسلامی و فرهنگی را یکی از مباحث مهم در بحث نظام مهندسی عنوان کرد و افزود: ساخت و سازهای کشور در راستای معماری اسلامی عقب است.
عباسی با اشاره به تنشهایی که در زمان افزایش ضریب ایمنی ساختمان از طرف مالکان ایجاد میشود، تصریح کرد: این افزایش ضریب ایمنی معمولا هزینه ها را بالا میبرد البته با توجه به فرهنگ مردم استان تنشهای موجود زیاد سخت نیست اما بالقوه است.

خلاءهای قانونی دلیلی بر ساخت و سازهای ناایمن

وی با عنوان این که برخی از افراد برای ایمنی و حفظ جان ارزش زیادی قائل هستند، خاطر نشان ساخت: این افراد از ابتدای کار در طراحی، اجرا و بهره برداری با نظام مهندسی همگام هستند و در نهایت یک ساختمان ایمن را تحویل میگیرند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی یاد آور شد: ولی برخی افراد سودجو به دنبال زیرپا گذاشتن قانون هستند که برخوردهای قانونی با آن ها از طریق مراجع مختلف انجام میشود، در این زمینه پیشرفت خوبی در استان داشتیم ولی هنوز راه طولانی در پیش است.
ششمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی دوازدهم مهرماه برگزار و اعضای جدید آن مشخص شدند. هم اکنون دو هزار و هفتصد نفر در ۷ رشته مهندسی ساختمان، عضویت این سازمان را بعهده دارند که از این تعداد یک هزار نفر دارای پروانه و ۱۰۰۰ هزار و هفتصد نفر نیز فاقد پروانه هستند.

منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۱ آبان ۹۷
953 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0