کمبود ساختمان‌های دارای برچسب انرژی در اصفهان مسئول واحد انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

کمبود ساختمان‌های دارای برچسب انرژی در اصفهان

مسئول واحد انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان بیان کرد: برای اطلاع از وضعیت انرژی ساختمان ‌ها استانداردهایی وجود دارد، ولی به علت نبود تقاضا از طرف مردم و الزامی نبودن این موضوع در قوانین ساخت‌وساز، تقریبا کم‌تر ساختمانی این برچسب را در اصفهان داراست.

کد خبر: 190922012 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۱ شهریور ۹۸ - ۴:۳۷ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،مسئول واحد انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان بیان کرد: برای اطلاع از وضعیت انرژی ساختمان ‌ها استانداردهایی وجود دارد، ولی به علت نبود تقاضا از طرف مردم و الزامی نبودن این موضوع در قوانین ساخت‌وساز، تقریبا کم‌تر ساختمانی این برچسب را در اصفهان داراست.

کمبود ساختمان‌های دارای برچسب انرژی در اصفهان

کمبود ساختمان‌های دارای برچسب انرژی در اصفهان

ساختمان ‌های دارای برچسب  انرژی در اصفهان کم است

نوید مسائلی با عنوان این که داشتن کم ترین اتلاف انرژی مستلزم توجه و سخت‌گیری بیش تر مسئولان در اجرای قانون و سپس فرهنگ سازی است، ادامه داد: با توجه به ارزان بودن سوخت در کشور، بهینه مصرف کردن انرژی و بهینه سازی ساختمان ‌ها آن طور که باید مورد توجه قرار نمیگیرد، در صورتیکه ساختمان ‌ها در مقایسه با حمل ونقل، کشاورزی و صنعت بزرگ‌ترین بخش مصرف کننده انرژی هستند و سی و هفت درصد هزینه های ناشی از تولید دی اکسید کربن را به خود اختصاص میدهند.

مسایلی گفت: تا به حال در بخش بهینه سازی مصرف سوخت و انرژی آیین نامه ها و دستورالعملهای مختلفی تهیه و گرداوری شده است، از جمله قانون اصلاح الگوی مصرف، مبحث پانزدهم مقررات ساختمان و آئین نامه های هوای پاک و هم‌چنین آئین نامه اجرایی صرفه جویی مصرف انرژی که توسط هیئت دولت در سال نود و شش تصویب گردید، ولی توجهی به آن ها نشده و به مرحله اجرا نرسیده است.

وی در باره بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ های اداری و دولتی، تصریح کرد: برای این ساختمان‌ ها، معمولا یک دفتر فنی در نظر گرفته می‌ شود که تغییرات لازم را طراحی کند ولی با وجود این دفتر، بیش تر ساختمان‌ ها از بخش بدنه و به لحاظ فنی قدیمی و فرسوده بوده و به روز رسانی نشده اند.

مسئول واحد انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان گفت: طبق قانون علاوه بر دفتر فنی، هر ساختمان اداری یا دولتی باید یک مدیر انرژی داشته باشد. حتی در قانون به صراحت آمده است که بخشی از بودجه دستگاه ‌های دولتی در مدیریت سبز هزینه گردد، ولی در بخش ‌های جانبی بدون هیچ نظارتی مصرف می‌گردد.

وی افزود: ساختمان ‌های دولتی باید در اولویت و الگوی سایرین باشد، ولی در حال حاضر، این ساختمان ‌ها با مشکلات و معایب متعددی دست و پنجه نرم میکند، حتی تجهیزات جدیدی که به آن ها افزوده میشود از لحاظ انرژی غیر اصولی و غیر استاندارد است.

مسائلی تصریح کرد: این بحث در همه جای دنیا از اهمیت بالایی برخوردار است، با این حال در بزرگ‌ترین نهاد وزارتی استان که استانداری است، متولی ندارد. هر بار یک بخش یا معاونتهای گوناگون هم چون معاونت عمرانی یا مدیریت بحران یا دفتر فنی یا شخص استاندار وارد این بخش میشود که سبب بهم ریختگی شده و نظارت را سخت می‌ کند.

کمبود ساختمان‌های دارای برچسب انرژی در اصفهان

وی اظهار داشت: برای اطلاع از وضعیت انرژی ساختمان ‌ها استانداردهایی وجود دارد، از جمله قانون ۲۵۳-۱۴ برای خانه ها و ۲۵۴-۱۴ برای ساختمان اداری که به ساختمان‌ ها یک برچسب انرژی میدهد، ولی به علت نبود تقاضا از طرف مردم و الزامی نبودن این موضوع تقریبا کم‌تر ساختمانی این برچسب را در اصفهان داراست.

مسئول واحد انرژی سازمان نظام مهندسی اصفهان، در مورد آگاه سازی بخش انرژی ادامه داد: باید اطلاعات گوناگونی را به مردم بدهیم، برای مثال افرادی که میخواهند خانه ای بخرند حتما باید با مباحث رعایت مبحث نوزدهم ساختمان سازی که مربوط به عایق بندی پوسته ساختمان است، آشنا گردند.

مسایلی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش تر کسانیکه میخواهند، خانه بسازند بدنبال تمام شدن ساختمان با قیمت پایین تر هستند، در حالی ‌که بعد از اتمام، این ساختمان چاله ای برای اتلاف انرژی میشود. هم‌چنین خانواده ای که در آن جا ساکن میشوند بخش زیادی از درآمد خود را باید صرف هزینه‌های انرژی کنند.

منبع: ایمنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ شهریور ۹۸
514 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0