حاشیه ساز شدن ​ساخت و ساز در حاشیه شهرها ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی

حاشیه ساز شدن ​ساخت و ساز در حاشیه شهرها

با توجه به واقع شدن ايران بر روي يکي از ۲ کمربند زلزله خيز جهان و وجود گسلهاي فراوان، وقوع زمین لرزه در فلات ايران امري طبيعي است. ايران جز ۱۰ کشور بلاخيز و ششمين کشور زلزله خيز دنيا است که زلزله مسبب بيش ترين تلفات انساني در آن است و کمربند زلزله نود درصد از خاک کشور ما را در برگرفته است؛ ولی آن چه حائز اهميت است، وضعيت اسف بار شهرها است که بر روي گسلها يا در مجاورت آن ها احداث شده و در معرض خطر زلزله قرار دارند، زيرا که ايران از جمله کشورهايي است که گسلهاي فراوان دارد و حرکت اين گسلها سبب رها شدن انرژي ذخيره شده و بروز زمین لرزه هاي مکرر مي گردد و تلفات جاني و خسارتهاي مالي فراواني را در مناطق شهري به دنبال مي آورد.

کد خبر: 971006019 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۶ دی ۹۷ - ۴:۲۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان  نظام مهندسی ساختمان خراسان جنوبی،با توجه به واقع شدن ايران بر روي يکي از ۲ کمربند زلزله خيز جهان و وجود گسلهاي فراوان، وقوع زمین لرزه در فلات ايران امري طبيعي است. ايران جز ۱۰ کشور بلاخيز و ششمين کشور زلزله خيز دنيا است که زلزله مسبب بيش ترين تلفات انساني در آن است و کمربند زلزله نود درصد از خاک کشور ما را در برگرفته است؛ ولی آن چه حائز اهميت است، وضعيت اسف بار شهرها است که بر روي گسلها يا در مجاورت آن ها احداث شده و در معرض خطر زلزله قرار دارند، زيرا که ايران از جمله کشورهايي است که گسلهاي فراوان دارد و حرکت اين گسلها سبب رها شدن انرژي ذخيره شده و بروز زمین لرزه هاي مکرر مي گردد و تلفات جاني و خسارتهاي مالي فراواني را در مناطق شهري به دنبال مي آورد.

حاشیه ساز شدن ​ساخت و ساز در حاشیه شهرها

حاشیه ساز شدن ​ساخت و ساز در حاشیه شهرها

حاشیه ساز شدن ​ساخت و ساز در  حاشیه شهرها

خراسان جنوبی سومین استان زلزله خیز کشور است و مردم استان بارها شاهد زلزله های بالای شش ریشتر بوده اند که بطور میانگین هر دوازده سال یک بار روی میدهد.

تجربه های تلخ زمیت لرزه دشت بیاض و فردس در سال ۴۷، طبس در سال ۵۷، اردکول در سال هفتاد و شش و زیرکوه در سال نود و یک ایجاب میکند که مردم این استان خطر زمین لرزه را بیش از پیش جدی گرفته و در مقاوم سازی واحدهای مسکونی بیش تر تلاش داشته باشند.

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی در این مورد گفت:

عده ای در حاشیه شهرها و شهرکهای اقماری با استفاده از خلاء های قانونی روزهای تعطیل یا شبانه ساختمانهایی با کیفیت پایین میسازند.

عباسی: با تاکید بر این که اغلب این ساخت و سازها از روی ناآگاهی است،ادامه داد: تاخیر اجرای قانون نظام مهندسی و وجود این واحدهای مسکونی سبب می گردد که با یک زمین لرزه ۵/۶ ریشتری مثل بم یا زلزله زیرکوه عده زیادی جان خود را از دست دهند.

عباسی:

با اشاره به بازدید از برخی واحدهای غیر مقاوم حاشیه شهرها گفت: در بسیاری از این منازل دیده شده که هزینه های سنگینی صرف تزئینات مثل گچبری یا تزئینات داخلی میکنند ولی اصول اولیه استحکام بنا را رعایت نکرده اند.

حاشیه ساز شدن ​ساخت و ساز در حاشیه شهرها

وی با تاکید بر این که تخریب ساختمانهای مذکور تبعات اجتماعی دارد، تصریح کرد: مالکان این منازل اغلب معتقد هستند که اگر مرگ بخواهد به سراغشان بیاید در منزل با استحکام هم آن ها را فرا می گیرد.
رییس سازمان استان،:

در ادامه تغییر این دیدگاهها از توان و تخصص جامعه مهندسی خارج است لذا انتظار میرود جامعه روحانیت و ائمه جمعه در آگاهی رساندن به مردم همکاری کنند.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان جنوبی

 

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ دی ۹۷
620 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0