سیل اخیر مهمترین موضوع کنفرانس ملی مهندسی عمران خواهد بود عبدالرضا قاسمیان لنگرودی

احداث ساختمان های غیرمجاز در بستر رودخانه ها از اصلی ترین علل سیلاب

عبدالرضا قاسمیان لنگرودی، ساخت و ساز های غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها را یکی از اصلی ‎ترین دلایل بروز سیل در استان دانست.

کد خبر: 971007001 تاریخ انتشار: جمعه ۷ دی ۹۷ - ۱۱:۰۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی​ کشور،عبدالرضا قاسمیان لنگرودی، ساخت و ساز های غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها را یکی از اصلی ‎ترین دلایل بروز سیل در استان دانست.

احداث ساختمان های غیرمجاز در بستر رودخانه ها از اصلی ترین علل سیلاب است

احداث ساختمان های غیرمجاز در بستر رودخانه ها از اصلی ترین علل سیلاب است

احداث ساختمان های غیرمجاز در بستر رودخانه ها از  اصلی ترین علل سیلاب است

وی گفت: ساخت و ساز در حریم رودخانه ممنوع نیست؛ ولی باید به کاربری رودخانه از نظر اکولوژی توجه داشت و همزمان محدودیتهای مورد نیاز برای استقرار سازه مربوطه را مد نظر قرار داد.
قاسمیان افزود: اگر دستگاه‌ های متولی با نظارت دقیق از صدور هرگونه مجوز جلوگیری کنند، قطعا میزان این تهدید برای مردم کاهش می یابد.
قاسمیان با عنوان این که قوانین و مقررات برای ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها تکالیف مشخصی دارد، ادامه داد: قوانین این بخش از اراضی را متعلق به دولت می ‌داند، ولی بعضی از سودجویان و شاید هم عده‌ای از مردم نا آگاه بدون توجه به قوانین در جستجوی بهره برداری از اراضی جذاب (از نظر اکولوژیک و اقتصادی) حاشیه رودخانه ها به هر قیمتی هستند.
وی اظهار داشت: سودجویان قصد دارند با ساخت و سازهای غیرمجاز، پول فراوانی را بدون توجه به عواقب کارشان بدست آورند که این امر نه تنها سبب خسارات جانی و مالی فراوانی می ‎گردد، به محیط زیست نیز آسیب وارده کرده و در بلندمدت، ویژگیهای اکولوژیک منطقه را دستخوش تغییرات نامطلوبی خواهد کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان تصریح کرد: برداشت بی رویه شن و ماسه از بستر رودخانه، خانه سازی در حریم و بستر رودخانه، ساخت سازه های تقاطعی و … موجبات تعرض به رودخانه را بوجود می آورد وتعادل و پایداری آن را برهم می ‎زند.
وی با عنوان این که رودخانه ها به مثابه موجودات زنده ای هستند که در مقابل این تعرضات واکنش نشان می ‎دهند، ادامه داد: با توجه به این که در مورد عدم ساخت و ساز در حریم رودخانه خیلی تاکیدشده، دستگاههای مرتبط تمام توان خود را بکار گیرند تا از هر گونه فعالیت و انجام معامله در حاشیه رودخانه و مسیلها به طور جدی و قانونی جلوگیری گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان تصریح کرد: ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر و حریم رودخانه‌ها یکی از اصلی ‎ترین دلایل بروز سیل است و اگر دستگاه‌ های متولی با نظارت دقیق از صدور هرگونه مجوز جلوگیری کنند، قطعا میزان این تهدید برای مردم کاهش می یابد.
قاسمیان خاطر نشان کرد: کشور ما با توجه به آمارهای جهانی جزو ده کشور اول دنیا به لحاظ تنوع و حجم وسیع خسارات ناشی از حوادث طبیعی است که در این میان سیل و خسارات ناشی از آن سهم بسزایی را به دوش می‌ کشد.
وی یاد آور شد: این در حالی است که بسیاری معتقد هستند مفهوم و جنس سیل کاملاً متفاوت از سایر حوادث طبیعی است و اگر مدیریت علمی و صحیح انجام گردد، نه تنها یک تهدید نیست بلکه یک فرصت برای سیراب‌ کردن سفره‌های زیرزمینی، مدیریت مخازن سد‌ها و تدارک آب شرب و کشاورزی محسوب می گردد.
قاسمیان با عنوان این که سیل از جمله مخاطرات محیطی است کـه منشـاء آن بین انسان و محیط طبیعی مشترک است، گفت: از خسارات مستقیم و محسوس آن مـیتـوان بـه هزینه های ایجـاد مسـکن موقـت، پاکسـازی منـاطق مســکونی و ساخت مجــدد، احیــای سیســتم و شریانهای حیاتی و از خسارات نامحسوس می‎ توان به احساس ناامنی و ایجـاد آشـفتگیهـای اجتمـاعی اشاره کرد.

احداث ساختمان های غیرمجاز در بستر رودخانه ها از اصلی ترین علل سیلاب

وی گفت: دستگاه های نظارتی بایستی وظایف خود را در محدودیت ساخت و ساز در حاشیه رودخانه ها بدرستی انجام دهند تا جلوی هر گونه ساخت و ساز غیر قانونی و تعرض به حریم رودخانه گرفته شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان ادامه داد: در صورت صدور مجوز از طرف مراجع ذی صلاح برای ساخت و ساز در این نواحی، تمامی تمهیدات فنی و دانشهای تخصصی جهت استحکام سازه مورد نظر با حفظ ویژگیهای اکولوژیک منطقه و حداقل دخالت در محیط زیست لحاظ گردد.
حدود چهارصد واحد مسکونی در گیلان در حریم رودخانه ها احداث شده است.
منبع: ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی معماری pdf

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ دی ۹۷
811 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0