کوروش خواجوی: ژئوتکنیک یکی از مشکلات مهم جلگه خوزستان است
کوروش خواجوی: ژئوتکنیک یکی از مشکلات مهم جلگه خوزستان است ، دستگاه قضاء بصورت تمام و کمال در مورد حادثه متروپل ورود کرده است و اراده خیلی خوبی در این زمینه دارد
به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، کوروش خواجوی: ژئوتکنیک یکی از مشکلات مهم جلگه خوزستان است ، دستگاه قضاء بصورت تمام و کمال در مورد حادثه متروپل ورود کرده است و اراده خیلی خوبی در این زمینه دارد
کوروش خواجوی: ژئوتکنیک یکی از مشکلات مهم جلگه خوزستان است
طراحی متروپل در آبادان معقول نبود
در ساختمان متروپل ده تا پانزده فاکتور نادر تجمیع شدهاند
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بیان اینکه ژئوتکنیک یکی از مشکلات مهم جلگه خوزستان است، افزود: با توجه به مجموع شرایط طراحی، نظارت، اجرا، امکانات و مصالح ما، معقول نیست با این وضعیت میان لایه های ضعیف جلگهای خوزستان یک ساختمان سیزده سقف یعنی دوازده طبقهای در آبادان طراحی کنیم.
در ساختمان متروپل ۱۰ تا ۱۵ فاکتور نادر تجمیع شدهاند
کوروش خواجوی در پنجاه و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز که (۱۶ خردادماه) با موضوع بررسی مشکلات متروپل و ساختمان های ناایمن اهواز در سالن جلسات شورای شهر برگزار گردید، با تاکید بر ضرورت جلوگیری از حوادث تلخ مشابه گفت: دستگاه قضاء بصورت تمام و کمال در مورد حادثه متروپل ورود کرده است و اراده خیلی خوبی در این زمینه دارد.
خواجوی با اشاره به ابعاد پیچیده حادثه ساختمان متروپل گفت: سال ها است که ساختمان متروپل کلاف سردرگمی از کوتاهی ها، تقصیرها و تخلفات بوده است بنابراین وجاهت ندارد بنده درباره جزئیات قصورها صحبت کنم اما آنچه دیدهایم این است که از جوشکار گرفته تا بقیه مقصر بودهاند. هیچ چیزی اشک من را درنیاورد به جز جوشکاری؛ یعنی شاید با جوشکاری بهتر، این اتفاق رخ نمیداد. البته قطعا جوشکار آخرین مقصر این حادثه است.
وی با بیان اینکه برای بررسی حادثه متروپل کمیته فنی تشکیل شد، ادامه داد: بلافاصله ۴ اکیپ نقشهبردار خیلی قوی مستقر شدند. ۷ نفر از اساتید دانشگاه و مهندسان خوب از سراسر کشور دعوت شدند و مقاومسازی اولیه برای آواربردای انجام شد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به کنترل و نظارت بر کارهایی که در سامانه این سازمان ثبت هستند، گفت: مهندس عضو نظام مهندسی در مورد کارهایی از جمله متروپل که در سامانه سازمان ثبت نیستند نیز دخیل است و دستگاه قضاء وی را جلب کرده و در حال بررسی است ولی این کار بعد از صدور پروانه غیر قانونی انجام شده است یعنی این پروژه در سامانه وقت نظام مهندسی ثبت نشده است.
خواجوی با بیان اینکه ژئوتکنیک یکی از مشکلات مهم جلگه خوزستان است، ادامه داد: اگر در پروژه متروپل یک متخصص ژئوتکنیک اظهار نظر می کرد به هیچ وجه اجازه نمیداد سیزده سقف در آن شرایط اجرا شود. با توجه به مجموع شرایط طراحی، نظارت، اجرا، امکانات و مصالح ما، معقول نیست با واین وضعیت میان لایه های ضعیف جلگهای خوزستان یک ساختمان سیزده سقف یعنی دوازده طبقهای در آبادان طراحی کنیم.
خواجوی با بیان اینکه در این ساختمان ده تا پانزده فاکتور نادر تجمیع شدهاند، افزود: در مورد متروپل صحبت های زیادی وجود دارد و اطلاعات زیادی در این مورد دارم. وضعیت خیلی پیچیده است و آن قدر شرایط خاص با هم تطبیق پیدا کرد که شاید در هر یک میلیون ساختمان یک بار چنین شرایطی با هم تطبیق پیدا کند؛ بنابراین احتمال وقوع چنین اتفاقی در یک ساختمان مشابه بسیار نادر است و شاید اتفاق دیگری رخ دهد.
وی افزود: تا پایان رسیدگی قضایی نمی توانیم زیاد درباره جزئیات این موضوع صحبت کنیم اما اطمینان میدهم که این اتفاق بسیار نادر است و مردم نگران نباشند.
خواجوی در مورد کارهایی که باید برای ساختمان های در حال احداث انجام شود، گفت: در این راستا فعلا میتوانیم برنامه مانیتورینگ ویژه برای بتونریزی را طراحی کنیم. در حال برنامهریزی هستیم که تا پایان شهریورماه روزانه میزان همه بتونریزیهای اهواز را بدانیم.
وی ادامه داد: یکی از خلاءهای جدی متروپل این است که هیچ نشانه و دادهای از آزمایش ها پیدا نشده است.
خواجوی تصریح کرد: هیات رئیسه جدید این سازمان یک برنامه دوگانه طراحی کرده بود که وقوع حادثه متروپل یک گام دیگر به برنامه افزود. همیشه چنین حوادث تلخی نقطه عطفی برای توسعه هر مملکتی هستند.
وی گفت: مختصات زلزلههای بم، کرمانشاه و بندر عباس بسیار شبیه است و باید خسارات و تلفات انسانی این زلزلهها هم نزدیک باشد ولی در زلزله بم به روایتی پنجاه هزار نفر و در زلزله کرمانشاه پانصد نفر جان باختند. در زلزله بندر عباس یک نفر آن هم حین فرار کشته شد. این موارد نشان می دهد حادثه تلخ زلزله بم نقطه عطفی برای پیشگیری از حوادث بعدی بوده است.
وی افزود: از روز اول تلاش کردیم تا جایی که شهرداری ها و دیگر دستگاه های مرتبط با صنعت ساختمان همکاری می کنند، طراحی و نظارت و اجرای کار را به افراد فاقد صلاحیت نسپاریم.
وی گفت: در حال حاضر شرایط در اهواز بسیار بهتر از سال های قبل است به گونهای که صدور پروانه برای ساختمانی بدون انجام طراحی توسط طراح واجد صلاحیت، بسیار نادر است اما هنوز این موارد در استان خوزستان رخ میدهند.
خواجوی با اشاره به ضرورت آموزش ناظران این سازمان گفت: درصدی از ناظران، خوب کار نمی کنند و نمی توانیم این واقعیت را نادیده بگیریم بنابراین باید هماهنگی بییشتری بین نظارت های نظام مهندسی، اداره مسکن و شهرسازی و شهرداری ایجاد گردد.
وی با بیان اینکه استفاده از مجریان ذیصلاح ابلاغیه دیوان عدالت اداری الزامی است، افزود: ملزم هستیم نام مجری ذی صلاح در پروانه هر ساختمان را درج کنیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: تا پایان سال ۱۴۰۰ اسکلت و سفتکاری ساختمان های بالای هشت سقف را به مجریان ذیصلاح سپردهایم؛ البته حتما تعدادی از این مجریان متخلف هستند و صوری کار می کنند اما برآیند کلی این است که این کار برای ساختمان ها خیلی مفید است. در سال گذشته نیز سه هزار و ششصد بازرسی از این ساختمان ها داشتیم.
خواجوی گفت: در تلاش هستیم این تخلف ها به حداقل برسد زیرا در هیچ جامعهای به صفر نمیرسد.
وی افزود: در حال آموزش برای پروانه هایی هستیم که قرار است برای ساختمان ها در آینده صادر شود. در شهرستان های خوزستان بسیار مشکل داریم و در برخی شهرها فاجعه است اما در اهواز میزان کارکرد در سامانه با میزان پروانه ها ترتیب خوبی دارد که اطمینان از این موضوع نیازمند همکاری ۲ جانبه با شهرداری است تا در صورتی که قصور یا تخلفی حتی به میزان یک درصد وجود داشته باشد، مشخص شود. متروپل جزو همان یک درصد قصور بود که در آن از خلاء قانونی سوءاستفاده شد.
وی افزود: در برخی شهرها میزان طی مراحل و کنترل نقشه، تعیین ناظر و دیگر خدمات مهندسی سی درصد است در حالی که اگر از خدمات مهندسی استفاده شود، احتمال وقوع چنین اتفاقاتی بسیار کم میشود.
خواجوی عنوان کرد: برای اولین بار در کشور پلاکهای ویژه برای دستگاه های حفاری که در حال حفاری به روشهای گمانه هستند، در نظر گرفته شده است.
خواجوی ادامه داد: حداقل باید ساختما نهای بزرگ و مگاپروژههای خوزستان مراقبت گردند تا خدمات کاملی شامل آزمایشگاه، مجری، طراح و ناظر انجام و بر عملکرد آنها نیز نظارت گردد.
وی گفت: هر روزی که بتونریزی سازهای انجام میشود باید حداقل یک نمونه آزمایش گرفته شود. یک محدودیت متراژ نیز وجود دارد که در مورد آن سختگیری نمی شد؛ از این به بعد می گوییم هر روزی که بتونریزی سازه انجام می شود باید آزمایش انجام گردد، ولی با توجه به اینکه هزینه آزمایش به صرفه نیست بنابراین سازنده مجبور است بتون ستون ها را در یکی دو مرحله انجام دهد و در بتونریزی سازهای آزمایش را انجام دهد.
خواجوی با اشاره به انجام مقدمات صدور شناسنامه فنی ملی گفت: هنوز کار ساختمان هایی که مقدمات این کار را انجام دادهاند به خروجی نرسیده است که امیدواریم به محض صدور اولین شناسنامه فنی ملکی، اطلاعرسانی گردد. هر چند صدور شناسنامه فنی ملکی بسیاری از ابهامات را برطرف میکند اما کامل نیست.
وی با ابراز نگرانی از مراجعه نکردن سازندگان به این سازمان در پروژه برخی ساختمان ها برای تطبیق نقشه ها و پروانههای صادر شده، افزود: در صورتیکه پروژهای مربوط به بخش خصوصی است باید مهندس یا شرکتی که از وزارت راه و شهرسازی صلاحیت گرفته، کار طراحی و نظارت را انجام دهد ولی در خصوص پروژههای مشارکتی شهرداری یا خصولتی این خلاء وجود دارد که از مشاوران برنامه و بودجه استفاده می کنند که عضو نظام مهندسی نیستند و صلاحیتی از وزارت راه و شهرسازی ندارند؛ این کار سبب فرار مالیاتی و نسنجیدن ظرفیت و صلاحیت این فرد و کنترل می گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: در قانون نظام مهندسی صریحا آمده که وزارت راه و شهرسازی مسئول آموزش و اعطای صلاحیت به مهندسان و وزارت کار مسئول آموزش و اعطای صلاحیت به نیروی کار ماهر است؛ طبق آماری که در نظارت بر پروژهها در ساله ای ۸۵ تا ۹۰ انجام دادم از سد و بیست نیروی کار ماهر تنها هفت نفر صلاحیت داشتند که ۵ نفر از این تعداد توانمند بودند اما گواهینامه برای دو نفر صوری صادر شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان افزود: رتبهبندی مهندسان ناظر حقیقی و حقوقی انجام شده اما باید در امتیازبندی بازنگری گردد.
وی ادامه داد: افزایش طبقه ساختمان ها یک مساله جدی در خوزستان است که به محض اینکه رئیس سازمان شدم به واحد کنترل نقشه خوزستان نامهای ارسال کردم تا بدانند اگر نقشهای ارائه گردد که سازه آن برای ۷ سقف است اما معماری آن ۶ سقف است با برنامه است و میخواهد قانون را دور بزند.
وی گفت: نظام مهندسی در کمیسیون ماده ۱۰۰، کمیسیون ماده پنج و مناطق آزاد هیچ کاره است و اگر تصمیمی آنجا گرفته شود ما نقشی نداریم و تنها اخیرا در کمیسیون ماده پنج به عنوان ناظر هستیم و حق رای نداریم. بنابراین آنجایی که تصمیمگیری می گردد، بیشتر روال اداری است تا فنی، در حالی که باید اولویت فنی باشد.
خواجوی تصریح کرد: می خواهیم پیشنهاد دهیم در اهواز افزایش طبقه بسیار فنی شود نه اینکه چند نفر در کمیسیون ماده صد این تصمیم را بگیرند.
منبع: تابناک