نامه مهم ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان بهنام برومندزاده مطرح کرد:

نیازمندی استان خوزستان به اصلاحات جدی در صنعت ساختمان

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با اشاره به این که استان خوزستان در موضوع صنعت ساختمان نیازمند اصلاحات جدی است، بیان کرد: هر اتفاقی که در حوزه ساختمان می‌ افتد بيش تر بصورت احساسی به قضيه پرداخته و کم تر کسی بمعايب زیرساخت‌ ها توجه دارد. طبق همین اساس توجه علمی و اصولی به اصلاحات در صنعت ساختمان الزامی بنظر می ‌رسد.

کد خبر: 960907003 تاریخ انتشار: سه شنبه ۷ آذر ۹۶ - ۸:۱۷ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با اشاره به این که استان خوزستان در موضوع صنعت ساختمان نیازمند اصلاحات جدی است، بیان کرد: هر اتفاقی که در حوزه ساختمان می‌ افتد بيش تر بصورت احساسی به قضيه پرداخته و کم تر کسی بمعايب زیرساخت‌ ها توجه دارد. طبق همین اساس توجه علمی و اصولی به اصلاحات در صنعت ساختمان الزامی بنظر می ‌رسد.نیازمندی استان خوزستان به اصلاحات جدی در صنعت ساختمان

نیازمندی استان خوزستان به اصلاحات جدی در صنعت ساختمان

نیازمندی استان خوزستان به اصلاحات جدی در صنعت ساختمان

نیازمندی استان خوزستان  به اصلاحات جدی در صنعت ساختمان

وی، در نشست مشترک هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با معاونت عمرانی استاندار خوزستان که ۴ آذرماه در محل این سازمان در اهواز برگزار گردید، ضمن ابراز خرسندی از حضور بالاترين مقام عمرانی استان در جمع هيات مديره این سازمان گفت: در این دوره از هیات مدیره سعی شده که سالم‌ سازی و اصلاح قانونی گردش ‌های كاری در ارائه خدمات مهندسی در اولویت کارها قرار بگیرد، بهمين منظور بعد از آسیب شناسی وضعيت موجود، سعی کردیم تا با بسترسازی‌ های لازم و تعامل با اعضا و ساير دستگاه ‌های مرتبط با ساختمان، اصلاحات و برنامه‌ های مد نظر را جلو ببریم.
بهنام برومندزاده با اشاره به این ‌که استان خوزستان در موضوع صنعت ساختمان نیازمند اصلاحات جدی است، افزود: هر اتفاقی که در حوزه ساختمان می‌ افتد بيش تر بصورت احساسی به قضيه پرداخته و کم تر کسی بمعايب زیرساخت‌ ها توجه دارد. طبق همین اساس توجه علمی و اصولی به اصلاحات در صنعت ساختمان الزامی بنظر میرسد.
وی تصریح کرد: یکی از کارهای اساسی، تعامل و همراهی متولیان صنعت ساختمان در اجرای هر چه دقيق تر مقررات ملی ساختمان و جلوگيری از رفتارهای غير قانونی برخی ارگان‌ های مربوطه است که می‌ تواند نقش مهمی در ارتقاء کیفیت ساختمان داشته باشد.
برومند زاده تصریح کرد: آسیب شناسی وضعیت فعلی نشان می ‌دهد که تعامل مستمر و كافی میان فعالان صنعت ساختمان وجود ندارد و همین موضوع بر روی کیفیت صنعت ساخت و ساز تاثیرات منفی مشهودی داشته است.

وی اضافه کرد: هیات مدیره به شناسایی نقاط ضعف و قوت موضوعات صنعت ساختمان پرداخته و در ۳ محور اقدام به پی گیری موضوعات کرده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: یکی از این موضوعات عدم رعايت الزام كنترل طرح ‌ها و طی فرآیند كنترل صلاحيت و كسر ظرفيت اعضاء حقيقی و شركت‌ های حقوقی (مشاور) در بخش طراحی و نظارت توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان است. این فرآیند اکنون در اكثر پروژه‌ های بزرگ و مهم بصورت غیرقانونی در استان در حال اجراست.
وی تاکید کرد: همه پروژه‌های غیردولتی باید به تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برسند ولی اکنون با اقدام خلاف قانون شهرداری ‌ها، بسياری از طرح ‌ها با كنترل و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان قرار نمی ‌گيرد و بسیاری از پروژه های مهم و تجاری بدون نظارت و كنترل نظام مهندسی ساخته می ‌شوند و پيروی آن تخلفات متعدد ديگری رقم خواهد خورد كه اثرات نا مطلوب متعددی بر صنعت ساختمان در استان خواهد گذاشت و علیرغم مکاتبات متعدد با نهادهای نظارتی و شهرداری، هم چنان بسیاری از پروژه‌ های کلان شهری بدون كنترل و نظارت سازمان نظام مهندسی ساختمان ساخته می ‌شوند.
برومند زاده یاد آرو شد: طبق قانون هر کسی بخواهد در هر موضوعی فعالیت حرفه‌ ای داشته باشد نیازمند کسب مجوزها و صلاحيت لازم از مراجع مربوطه است ولی در صنعت ساختمان استان خوزستان این اتفاق نیفتاده و هر کسی وارد حوزه ساخت و ساز شده است و عملا حرفه ساختمان در بخش اجرا در دست مهندسین و صاحبان صلاحيت نيست.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به این ‌که مجریان ساخت و ساز باید دارای مجوزها و صلاحيت ‌های لازم از اداره كل راه و شهرسازی استان باشند، خاطر نشان ساخت: طبق مفاد قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان و مقررات ملی ساختمان و هم مصوبات هیات ۴ نفره استان، إلزاما می ‌بايست مجريان ذي صلاح دارای صلاحيت اجرا از اداره كل راه و شهرسازی متولی اجرای ساختمان ‌ها باشند و شهرداری ‌ها متعهد هستند در زمان صدور پروانه ساخت، قرارداد مجریان ذیصلاح را از سازندگان مسکن مطالبه کند ولی در عمل این کار به علل نامعلوم انجام نشده و هيچ كس پاسخ گوی معايب و نزول كيفيت اجرای ساختمان‌ ها نيست.

نیازمندی استان خوزستان به اصلاحات جدی در صنعت ساختمان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با انتقاد از این که مگر می ‌شود قانون را نادیده گرفت، مطرح کرد: شهروندان حق دارند در ساختمانی زندگی کنند که مجری ذیصلاح آنرا احداث باشد و امیدوار هستیم این موضوع مورد توجه دل سوزان صنعت ساختمان استان قرار گیرد.
وی اظهار داشت: یکی دیگر از موضوعات، بحث ضرورت صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان است. اين موضوع صراحتا در قانون نظام مهندسی پیش بینی و در بیش تر استان‌ ها هم اجرایی شده است.
برومند زاده تصریح کرد: در شناسنامه فنی ملکی همه مشخصات ساختمان لحاظ شده و خریدار با مطالعه آن متوجه کیفیت و کمیت تمامی اجزاء ساختمان ملک موردنظر خود می ‌شود و در واقع هويت و اصالت هر ساختمان است.
هم چنين برومند زاده، بشارت اين موضوع را داد كه در صورتیكه شهرداری‌ ها همكاری لازم را داشته باشند از اول دی ماه صدور شناسنامه فنی ملکی شروع می گردد و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تمامی تدابير لازم جهت صدور اين شناسنامه ساختمانی را فراهم کرده است.
در ادامه وی از معاونت عمرانی استانداری خوزستان خواست كه به مانند گذشته حوزه عمرانی استانداری از اقدامات موثر سازمان استان حمايت کرده و هم چنین خواستار توصيه‌ های لازم به دستگاه‌ های مرتبط جهت اجرای دقيق قوانين ساختمانی و احترام به ساخت و ساز اصولی در استان گردید.
منبع : خوز نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخنامه آزمون نظام مهندسی ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آذر ۹۶
838 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0