پشتيباني قضايي از اقدامات انجام شده جهت كاهش خلاف سازي ها در یزد ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد

پشتيباني قضايي از اقدامات انجام شده جهت كاهش خلاف سازي ها در یزد

در قانون، وظايف سازمان نظام مهندسي ساختمان، راه و شهرسازي و شهرداري ها در زمينه ساخت و ساز مشخص شده كه در صورت اجرا، خروجي آن شهر زيبا و مهندسي است.

کد خبر: 190824006 تاریخ انتشار: شنبه ۲ شهریور ۹۸ - ۱۲:۰۳ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،در قانون، وظايف سازمان نظام مهندسي ساختمان، راه و شهرسازي و شهرداري ها در زمينه ساخت و ساز مشخص شده كه در صورت اجرا، خروجي آن شهر زيبا و مهندسي است.

پشتيباني قضايي از اقدامات انجام شده جهت كاهش خلاف سازي ها در یزد

پشتيباني قضايي از اقدامات انجام شده جهت كاهش خلاف سازي ها در یزد

پشتيباني قضايي از اقدامات  انجام شده جهت كاهش خلاف سازي ها در یزد

مهدی سالاري، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در نشست مشترک هيئت مديره این سازمان با مدير كل راه و شهرسازي استان، قائم مقام رئيس دادگستري، دادستان، معاون قضائی و پيش گيري دادگستري و ریاست كانون داوري استان، با بيان مطلب فوق گفت: قانون و مقررات ملي ساختمان بصورت جامع نگاشته شده و قانون گذار فرايندها را تعريف كرده كه نياز به اهتمام جدي براي اجراي آن هاست.

وی اظهار داشت: متاسفانه چرخه ساختمان سازی در یزد معیوب است و براي انجام اصلاحات، فرايندها را با همکاری شهرداری یزد و اداره کل راه و شهرسازی احصاء كرده ايم كه در حال تصويب آن در کمیته ۴ نفره استان هستيم و از دستگاه قضا انتظار پشتيباني براي اجراي آن را داريم.

سالاری، به مشكلات موجود در كميسيون ماده ۱۰۰ شهرداري ها نيز اشاره كرد و افزود: پيشنهاد ما اين است كه براي رأي به ابقاء بنا قبل از معرفي مالك به دفترخانه براي دادن تعهد، مالك براي بررسي كيفيت اجراي كار و اصلاح نقشه ها به سازمان نظام مهندسي ارجاع داده شود.

رضا یادگاری، مدیر کل راه وشهرسازی استان نیز دراین نشست با اشاره به موضوع هزینه های مربوط به عوارض و اخذ پروانه و جریمه تخلفات ساختمانی بیان کرد: باید فرایند صدور پروانه را تسهیل و هزینه های آن را کاهش دهیم تا بتوانیم ارائه خدمات مهندسی را گسترش دهیم.

یادگاری، هم‌چنین هماهنگی تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط در امر ساخت و ساز را خواستار شد و پیشنهاد کرد، آرای کمیسیون‌های ماده صد بصورت جامع مورد بررسی و آسیب شناسی قرار گیرد تا بتوان در تصمیم گیری های بعدی از آن استفاده کرد.

در ادامه، علی اکبر شمس قائم مقام رئیس کل دادگستری استان با عنوان این که دستگاه قضائی خود را موظف به ایفای نقش حمایتی میداند، گفت: درکلیه امور ، تقویت کننده جایگاه ادارات و دستگاه‌های اجرایی هستیم.

وی تصریح کرد: به ساختار موجود کمیسیون ماده صد انتقاد جدی داریم واین کمیسیون‌ها در بحث تخلفات ساختمانی جایگزین شهرداری، نظام مهندسی و دادگاه ها شده اند.

این مقام ارشد قضائی استان در خاتمه برای استفاده از ظرفیت کارشناسان سازمان نظام مهندسی در دادگاه ها اعلام آمادگی کرد.

پشتيباني قضايي از اقدامات انجام شده جهت كاهش خلاف سازي ها در یزد

محمدرضا حدادزاده، دادستان عمومی و انقلاب یزد نیز با اشاره به این موضوع که اگر ساختمانی غیرمجاز شروع به ساخت و ساز شد نباید در برابر آن منفعل باشیم، ادامه داد: این موضوع که صدور رأی در کمیسیون ماده ۱۰۰ موکول به اعلام نظر نظام مهندسی باشد قابلیت اجرایی شدن دارد که آن را پی‌گیری میکنیم.

حدادزاده، هم‌چنین به ساختار فعلی کمیسیون ماده صد اشاره کرد و گفت: در بلندمدت و با اصلاح قانون، نماینده ای از سازمان نظام مهندسی میتواند در این کمیسیون حضور داشته باشد.

حدادزاده، در خاتمه بر موضوع اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم تأکید کرد و افزود: چنان‌چه مردم از خدمات سازمان نظام مهندسی آگاه شوند خود به خود به سمت این سازمان و رعایت مقررات ملی ساختمان می آیند.

قابل ذکر است در پایان این نشست تفاهم‌نامه همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان و کانون داوری استان منعقد شد.

با اجرای این تفاهم نامه پرونده‌های مربوط به شهرسازی، معماری و صنعت ساختمان به داوران متخصص این صنعت که آموزش ‌های لازم را دیده اند، به تفکیک تخصص‌ های مختلف ارجاع می ‌شود.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ شهریور ۹۸
509 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0