صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان‌های هزار متر/ رشد ساخت و ساز در تهران صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان‌های هزار متر/ رشد ساخت و ساز در تهران

صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان‌های هزار متر/ رشد ساخت و ساز در تهران

صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان‌های هزار متر/ رشد ساخت و ساز در تهران ، شهرداری‌ها مجری ذی صلاح در ساخت و سازها را الزامی نمی‌دانند و ساخت و ساز بدون مجری پیش می‌رود

کد خبر: 030327001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۷ خرداد ۰۳ - ۲:۰۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان‌های هزار متر/ رشد ساخت و ساز در تهران ، شهرداری‌ها مجری ذی صلاح در ساخت و سازها را الزامی نمی‌دانند و ساخت و ساز بدون مجری پیش می‌رود

صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان‌های هزار متر/ رشد ساخت و ساز در تهران

صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان‌های هزار متر/ رشد ساخت و ساز در تهران
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور بیان داشت:
صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان‌های هزار متر/ رشد ساخت و ساز در تهران
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه صدور شناسنامه فنی و ملکی در برنامه هفتم توسعه دیده شده و درج شده است، افزود: ساخت و ساز در پایتخت بنا به گفته شهردار تهران افزایش داشته است.
صدور پایان کار ساختمان اگر چه فقط با شناسنامه فنی ملکی، امکان پذیر است اما تعداد زیادی از شهرداری‌ها این مسئله را رعایت نمی کنند. از طرف دیگر، شهرداری‌ها مجری ذی صلاح در ساخت و سازها را الزامی نمی‌دانند و ساخت و ساز بدون مجری پیش می‌رود.
این عدم الزام از سوی شهرداری‌ها سبب شده است که سازمان نظام مهندسی ساختمان در جدیدترین اقدام خود از شهرداری ها بخواهد نام مجری ذی‌صلاح در پروانه ساختمانی بر اساس مقررات ملی ساختمان و رای دیوان عدالت در پروانه ساختمان درج گردد. اما صدور شناسنامه فنی ملکی به دلیل اینکه در برنامه هفتم توسعه دیده نشده و قانون نیست همچنان با مشکلاتی در اجرا روبرو است.
عمر مفید ساختمان در ایران حدود سی سال است و به هر حال کیفیت ساخت و ساز در ایران نسبت به گذشته بهتر شده است. با اجرای قانون شناسنامه ملکی سبب امکان پایش ساختمان‌ها و افزایش کیفیت ساختمان‌ها فراهم خواهد شد.
«حمزه شکیب» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به این سوال که آیا صدور شناسنامه فنی ملکی در حال حاضر اجرایی می شود؟ بیان کرد: صدور شناسنامه فنی ملکی خوشبختانه اتفاقی که در آن رخ داده است این است که در برنامه هفتم توسعه درج و به آن تاکید شده است و اگر ابلاغ شود یک شرایط و رویکرد بهتری برای صنعت ساختمان ایجاد خواهد کرد.
شناسنامه فنی ملکی در هیچ کجای قانون نیست
شکیب در پاسخ به این سوال که آیا صدور شناسنامه فنی ملکی قانون است و اجرایی می شود؟ تصریح کرد: در حال حاضر شناسنامه فنی ملکی در هیچ کجای قانون نیست. در آئین نامه اجرایی هم صحبتی نشده است اما در مبحث دوم مقررات ملی ساختمان به آن تاکید شده است.
شناسنامه فنی ملکی در ساختمان‌هایی که مجری دارند و از هزار متر به بالا صادر می‌گردد
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر شناسنامه فنی ملکی در چه ساختمان هایی و با چه متراژی صادر می گردد؟ گفت: شناسنامه فنی ملکی در ساختمان هایی که مجری دارند و از هزار متر به بالا صادر می گردد. هر چند که قانون این را الزام کرده است و تمام ساختمان ها باید مجری ذی صلاح داشته باشند.
در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴ هزار پروانه ساختمانی و در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۱۵ هزار پروانه ساختمانی رسید
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به این سوال که با توجه به ارجاع کار به مهندسان مشخص می گردد که ساخت و ساز در تهران کاهش یا افزایش داشته است؟ افزود: گزارشی که سازمان نظام مهندسی ساختمان داشته است و البته آمارهای دقیق شهرداری‌ها آماری که شهردار تهران ارائه کرد این بود که در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴ هزار پروانه ساختمانی صادر شده است اما در سال ۱۴۰۲ این عدد به پانزده هزار پروانه ساختمانی رسید و این آمار نشان می‌دهد که ساخت و ساز در تهران افزایش دارد.
منبع: اقتصاد آنلاین

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ خرداد ۰۳
81 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0