آزمون های ورود به حرفه مهندسان آزمونهای نظام مهندسی

معرفی آزمونهای نظام مهندسی

با تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال هشتاد و چهار  طراحی و نظارت بر ساخت و سازها و تطبیق آن ها با مباحث مقررات ملی ساختمان به این سازمان سپرده شد. ولی کارشناسان این سازمان باید دارای پروانه اشتغال بکار باشند و در ابتدای آغاز کار سازمان نظام مهندسی این کارشناسان طبق سوابق کار ثبت نام و پذیرفته میشدند و هنگامی که این سازمان فراگیرتر شد و در بیش تر استان ها نمایندگی ایجاد کرد برای دریافت مدرک پروانه اشتغال بکار آزمون نظام مهندسی برگزار گردید.

کد خبر: 970130005 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۹۷ - ۱:۱۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، با تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال هشتاد و چهار  طراحی و نظارت بر ساخت و سازها و تطبیق آن ها با مباحث مقررات ملی ساختمان به این سازمان سپرده شد. ولی کارشناسان این سازمان باید دارای پروانه اشتغال بکار باشند و در ابتدای آغاز کار سازمان نظام مهندسی این کارشناسان طبق سوابق کار ثبت نام و پذیرفته میشدند و هنگامی که این سازمان فراگیرتر شد و در بیش تر استان ها نمایندگی ایجاد کرد برای دریافت مدرک پروانه اشتغال بکار آزمون نظام مهندسی برگزار گردید.

معرفی آزمونهای نظام مهندسی

معرفی آزمونهای نظام مهندسی

معرفی آزمونهای  نظام مهندسی

آزمونهای ورود به حرفه مهندسان ابتدا توسط خود سازمان نظام مهندسی برگزار می شد و در چند سال اخیر برگزاری آزمون به سازمان سنجش سپرده شده. قبولی در این آزمون و گرفتن حد نصاب نمره (یعنی پنجاه درصد) برای دریافت پروانه اشتغال بکار الزامی میباشد.
پروانه اشتغال بکار کارشناسان سازمان نظام مهندسی به چهار درجه تقسیم بندی می شود که  به ترتیب  به اینصورت می باشند: «پایه۳»، «پایه۲»، «پایه۱» و «ارشد»، در سال های ابتدایی که آزمون برگزار می شد مهندسان برای اخذ پروانه «پایه۳»، «پایه۲»، «پایه۱» باید در آزمون تستی شرکت می کردند و جالب است بدانید گاهی سوالات این آزمون تستی برای هر ۳ پایه یکی بوده فقط حد نصاب قبولی متفاوت بوده (مثلا حد نصاب هفتاد درصد پایه یک و ۶شصت پایه دو و پنجاه درصد پایه سه) ولی به مرور آزمونهای تستی از پایه دو و یک حذف گردید و فقط برای ورود به حرفه مهندسان پایه سه این آزمونها برگزار می شود.و برای ارتقاء به پایه های بالاتر از سه سابقه کار حرفه ای و شرکت در کلاسهای آموزشی و کسب امتیازات لازم جایگزین آن گردید.
آزمونهای نظام مهندسی در هفت رشته اصلی شامل : عمران، معماری، تاسیسات برقی، تاسیسات مکانیکی، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک انجام می شود. و تمام آزمونها به جز رشته معماری طراحی آزمون به صورت تستی می باشد، فقط آزمون طراحی معماری به صورت تشریحی برگزار می گردد و برای همه آن ها قبولی به منزله کسب پنجاه درصد نمره آزمون می باشد.
سوال این جاست که بعد از کسب نمره قبولی در آزمون پایه سه به شما پروانه بکار تعلق می گیرد؟ جواب این سوال خیر است، شما بعد از قبولی در آزمون باید ابتدا باید سابقه کار حرفه ای خود را ارائه دهید. این سابقه کار برای مقطع تحصیلی کارشناسی سه سال، کارشناسی ارشد دو سال و دکتری ۱ سال میباشد.
اما خیلی از داوطلبان وقتی اسم سابقه کار حرفه ای میاد از آن می ترسند چون معمولا بیش تر آن ها این سابقه را ندارند و سوال آن ها اینست که این سنوات را چگونه باید ارائه دهیم که در زیر پاسخ این سوال را خواهیم داد


بر اساس ماده شش قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ارائه سنوات سابقه کار حرفه ای به دو صورت امکانپذیر است که راه ساده آن تایید دو نفر مهندس با بیش از ده سال سابقه کار میباشد. و راه دوم آن تایید شرکتهای گریدار و… که متن کامل ماده شش در زیر برای اطلاع دوستان توسط سایت کلید واژه ارائه می شود:
ماده شش: “گواهی اشتغال بکار و تجربه علمی و سابقه کار متقاضی در صورتی معتبر شناخته خواهد شد که توسط واحد های فنی وزارت خانه ها، سازمان های دولتی یا وابسته به دولت، شهرداری ها، شخصیتهای حقوقی شاغل در رشته های موضوع قانون شرکت های ساختمانی یا مهندسان مشاور که دارای پروانه مهندسی شخص حقوقی میباشند و یا توسط  ۲ نفر از مهندسان با بیش از ۱۰ سال سابقه کار و دارای پروانه اشتغال بکار مهندسی و یا توسط نظام مهندسی استان تایید و صادر شده باشد.”
با مطالعه ماده بالا به راحتی میتوان فهمید گرفتن گواهی مهر شده از واحد های فنی وزارت خانه ها، سازمان های دولتی یا وابسته به دولت، شهرداری ها و… کار راحتی نیست و راحت ترین کار پیدا کردن دو مهندس با سابقه هست فقط باید توجه داشت سابقه این مهندسین از زمان دریافت پروانه اشتغال بکار آن ها محاسبه می گردد نه زمان دریافت مدرک دانشگاهی آن ها.

منبع : جامعه خبری تحلیلی الف

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ فروردین ۹۷
931 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0