معرفی 5 هزار واحد ساختمانی مناطق زلزله زده برای تهیه نقشه ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه بیان کرد:

معرفی ۵ هزار واحد ساختمانی مناطق زلزله زده برای تهیه نقشه

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه عنوان داشت: تا به حال دو هزار و چهارصد و ده پلاک مناطق زلزله زده استان که معادل 5 هزار واحد ساختمانی است برای تهیه نقشه به نظام مهندسی ارجاع شده که چهارصد و پنجاه پلاک در مرحله صدور پروانه قرار دارند.

کد خبر: 961217001 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۷ اسفند ۹۶ - ۹:۳۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه عنوان داشت: تا به حال دو هزار و چهارصد و ده پلاک مناطق زلزله زده استان که معادل ۵ هزار واحد ساختمانی است برای تهیه نقشه به نظام مهندسی ارجاع شده که چهارصد و پنجاه پلاک در مرحله صدور پروانه قرار دارند.

معرفی 5 هزار واحد ساختمانی مناطق زلزله زده برای تهیه نقشه

معرفی ۵ هزار واحد ساختمانی مناطق زلزله زده برای تهیه نقشه

۵ هزار واحد ساختمانی  مناطق زلزله زده برای تهیه نقشه معرفی شدند

علی محمد پناه گفت: هر دستور نقشه یک پلاک دارد و هر پلاک می ‌تواند شامل دو تا ۳ واحد یا بیش تر باشد و چهارصد و پنجاه پلاک مذکور، ۱ هزار واحد مسکونی را در بر میگیرد.
محمدپناه با اشاره به این که مهندسان توانمندی در استان بویژه در زمینه امور مربوط به ساخت و ساز وجود دارند، اظهار داشت: این مهندسان با وجود تلاش شبانه روزی، حق الزحمه ای دریافت نکرده اند.
به گفته محمدپناه، با وجود توانمندی و پای کار بودن مهندسان بومی، شایسته است که برای ایجاد اشتغالزایی از مهندسان داخل استان برای تهیه نقشه و بازسازی استفاده گردد.
وی ادامه داد: نظام مهندسی ساختمان وظیفه ای در مورد پای کار آوردن مردم برای بازسازی ندارد ولی مهندسان ما در ارتباطی چهره به چهره از مالکانی که واحدهای مسکونی آنها تخریب شده خواهان بازسازی میشوند.
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه با اشاره به این که نظام مهندسی ساختمان در زمینه خدمت رسانی در مناطق زلزله زده همه سعی و تلاش خود را بکار بسته، خاطر نشان کرد: هم اکنون هشتاد و هشت دفتر مهندسی در زمینه رسیدگی به مناطق زلزله زده فعالیت دارند که در این میان بیش از ۱ هزار مهندس مشغول به خدمت رسانی هستند.
محدپناه با عنوان این که برخی مالکان مناطق زلزله زده بنا به دلایلی تصمیم به بازسازی ندارند و یا آن را به تاخیر می اندازند، یاد آور شد: به میزان تقریبی پانصد تا ششصد مالک در مناطق زلزله زده تمایلی برای بازسازی ندارد و ساخت و ساز را برای پس از عید موکول کرده اند.
به گفته وی، بسیاری از منازل تخریب شده سرپل ذهاب، طبق نقشه های قدیم احداث شده بود که برای بازسازی همراه با مشکلاتی است.
محمدپناه با عنوان این که پرداخت وام بازسازی منوط به اجرای نقشه مصوب است، گفت: عمده تخریبیها مربوط به ساختمانهایی است که پروانه نداشته و یا اصول فنی را رعایت نکرده اند.

معرفی ۵ هزار واحد ساختمانی مناطق زلزله زده برای تهیه نقشه

وی، از تعرفه کار و زمان بر بودن اعلام نتایج کارشناسی آزمایشگاه خاک بعنوان یکی دیگر از دلایل تاخیر در بازسازی عنوان و تصریح کرد: نتایج آزمایشگاه خاک در بیست و هشتم دی ماه اعلام شد و عملا تا تعیین شدن این نتیجه نمیشد هیچ اقدامی برای تهیه نقشه انجام دهیم.
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه به اعمال تخفیفها در تعرفه تهیه نقشه در مناطق زلزله زده اشاره کرد و گفت: هر متر مربع تهیه نقشه به قیمت چهل هزار ریال، هر متر مربع نظارت به قیمت شصت هزار ریال است که توسط وزیر راه و شهرسازی تصمیمگیری شده است.
وی از تبدیل کروکی به نقشه کارشناسی شده بعنوان یکی دیگر از عوامل زمان بر برای آغاز بازسازی یاد کرد و ادامه داد: در صورت همکاری مالکان تا دو ماه آینده کار تهیه نقشه دو هزار و چهارصد و ده پلاک پایان می یابد.
هم اکنون بیش از سیزده هزار مهندس عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه هستند که از میان آن ها نزدیک به شش هزار عضو پروانه دار وجود دارد.
زمین لرزه ۷٫۳ ریشتری بیست و یکم آبان در یازده کیلومتری بخش ازگله و سی و دو کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه ششصد و بیست کشته و دوازده هزار و سیصد و هشتاد و شش مصدوم داشته است.
این زلزله به ده شهرستان و ۱ هزار و نهصد و سی روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و طبق ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیش از صد هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دیده اند.

منبع : ایرنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تحلیل مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ اسفند ۹۶
784 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0