گفتگو با پارسا رئيس سازمان نظام مهندسی گیلان به مناسب دوازدهم آذر روز جهاني معلولين گفتگو با پارسا رئيس سازمان نظام مهندسی گیلان به مناسب دوازدهم آذر روز جهاني معلولين

گفتگو با پارسا رئيس سازمان نظام مهندسی گیلان به مناسب دوازدهم آذر روز جهاني معلولين

گفتگو با پارسا رئيس سازمان نظام مهندسی گیلان به مناسب دوازدهم آذر روز جهاني معلولين ، صورت گرفت. شهر امروزي بايد شهري مردم‎ وار باشد و با مناسب سازي فضاها امکان حضور همگان را در شهر ميسر ساخت

کد خبر: 000913017 تاریخ انتشار: شنبه ۱۳ آذر ۰۰ - ۷:۵۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، گفتگو با پارسا رئيس سازمان نظام مهندسی گیلان به مناسب دوازدهم آذر روز جهاني معلولين ، صورت گرفت. شهر امروزي بايد شهري مردم‎ وار باشد و با مناسب سازي فضاها امکان حضور همگان را در شهر ميسر ساخت

گفتگو با پارسا رئيس سازمان نظام مهندسی گیلان به مناسب دوازدهم آذر روز جهاني معلولين

گفتگو با پارسا رئيس سازمان نظام مهندسی گیلان به مناسب دوازدهم آذر روز جهاني معلولين
پارسا: شهر امروزي بايد شهري مردم‎ وار باشد و با مناسب سازي فضاها امکان حضور همگان را در شهر ميسر ساخت
در گفتگوي با پارسا رئيس سازمان به مناسب دوازدهم آذر روز جهاني معلولين مطرح گردید:
مردم واري از اصول معماري ايراني است و رعايت مردم واري در شهر به معني دسترسي آزادانه و مستقل تمام اقشار جامعه اعم از کودک، بزرگسال، سالمند، زن، مرد، سالم، معلول و … به تمام امکانات شهري است.
کليک و کشيدن براي جابجايي
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان در توضيح شهر مردم وار بیان کرد:
آشنايي با طيفهاي مختلف اجتماع و برآوردن نيازهاي کالبدي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي شهروندان يکي از اصول رسيدن به شهر مردم وار است. شهر مردم وار يعني شهري براي همه و مردم واري و عدالت اجتماعي شهروندان از ملزومات توسعه پايدار و متوازن محسوب مي گردد، چرا که حق بهره برداري يکسان و فرصت برابر براي همگان در چنين شهري تامين مي شود. بديهي است زماني که عدالت شهروندي رعايت شده باشد شاهد حضور و مشارکت افراد مختلف در جامعه خواهيم بود.
پارسا ضمن بيان ايجاد فرصت براي حضور سالمندان و معلولين گفت: اين امر از آن جهت اهميت دارد که نمي ‎توان بدون حضور فراگير تمام اقشار اجتماعي انتظار تناسب و تعادل حضور اقشار اجتماعي، به خصوص اقشار آسيب پذير مانند سالمندان و معلولين را داشت.
پارسا ضمن برشمردن حقوق شهروندان گفت: امکان جابجايي و حمل نقل راحت، مشارکت اجتماعي، احترام، مشارکت شهري، حمايت اجتماعي و … از جمله حقوق شهروندي است که مي بايست تامين آنها براي تمام اقشار مخصوصا سالمندان، افراد داراي معلوليت، کودکان و … در برنامه و سياستهاي شهري گنجانده شود. موضوعي که در شهرهاي ما رعايت نشده است و يا در نگاهي خوشبينانه کمرنگ ديده شده است.
وی در ادامه اظهارات خود در مورد عدم توجه به افراد آسيب پذير در برنامه ريزي و طراحي شهري، بیان کرد: شاهد اين مدعا عدم مشارکت يا حضور همراه با مشکل اقشار آسيب پذير است و اينجاست که اهميت مناسب سازي فضاها خود را نشان مي دهد. اگر چه مناسب سازي را نمي توان به سالمند، معلول و يا حتي کودک محدود کرد زيرا با فراهم آوردن فضاي مناسب و استاندارد چه در محيط شهري، مسکوني و حتي اداري، همگان در آرامش و راحتي خواهند بود، ولی به علت شرايط فيزيکي و جسماني خاص سالمندان و معلولين مي طلبد تا براي اين عزيزان تلاش هاي گسترده تري انجام گیرد. آنچه در ادبيات شهرسازي امروز نظير شهر دوستدار سالمند، شهر دوستدار معلول، شهردوستدار کودک و … ظهور کرده حاکي از اين است که شهر امروزي بايد شهري مردم وار باشد که با مناسب سازي فضاها مي توان امکان حضور همگان را در شهر ميسر ساخت.
وی ضمن اشاره به اينکه استان گيلان جزو پيرترين استان کشور محسوب مي گردد، افزود: در شهرهاي استان گيلان به دليل بافت خاص و فواصل نزديک معابر و مراکز شهري قابليت تبديل شدن به شهر پياده محور را دارند و با توجه به ويژگي شهر پياده محور اعم از تعدد پياده روها و پياده راهها، هم سطح بودن آنها، عدم وجود موانع و انقطاع و … مي توان اميدوار بود با صرف هزينه نه چندان زياد با مناسب سازي معابر، حضور پررنگ افراد کم توان، سالمند، کودکان و …را در شهر داشته باشيم.
سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان نيز بعنوان بازوي تخصصي و فني در ستاد مناسب سازي استاني و شهرستاني معضلات و گلوگاه هاي مهم در اين مورد را شناسايي کرده است و اميد است مسئولين امر و دست اندرکاران با حساسيت بيشتري به موضوع مناسب سازي فضاها توجه کنند تا شاهد شهري مردم وار، بدون مانع و دوستدار تمام اقشار اجتماع باشيم. البته در اين بين نبايد از نقش مهندسان ساختمان در طراحي فضاهاي مناسب براي افراد داراي معلوليت اعم از ساختمانهاي مسکوني، ساختمان هاي عمومي، ادارات، مراکز تفريحي، مراکز خريد و … غافل بود. اميد است با در نظر گرفتن تفاوتها در روندهاي ساخت و ساز، شرايط يکساني را براي همگان فراهم ساخت.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ آذر ۰۰
369 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0