گفتگو با احمد بناکار، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان گفتگو با احمد بناکار، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

گفتگو با احمد بناکار، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

گفتگو با احمد بناکار، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان ، صورت گرفت. نظام مهندسی ترمز ساخت‌وسازهای نامتعارف است

کد خبر: 001110007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۰ بهمن ۰۰ - ۱۰:۰۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی ساختمان، گفتگو با احمد بناکار، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان ، صورت گرفت. نظام مهندسی ترمز ساخت‌وسازهای نامتعارف است

گفتگو با احمد بناکار، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان

گفتگو با احمد بناکار، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان بیان کرد:
نظام مهندسی ترمز ساخت‌وسازهای نامتعارف است
“نظام مهندسی ترمز ساخت و ساز نامتعارف است، هرگاه تخلفی خارج از پروانه در ساختمان انجام می ‌شود و بدون هماهنگی و تأیید ایستایی و فنی ادامه می‌یابد تا به پایان کار برسد، تأیید ایمنی آن زمان‌بر است
مهندسی و کنترل ساختمان مجموعه قانون، مقررات، آئین‌نامه‌ها، استانداردها و تشکل‌های مهندسی، حرفه‌ای و صنفی است که در جهت نیل به اهداف منظور در این قانون تدوین و به اجرا گذاشته می ‌شود.
در این بین همواره تخلفاتی در زمان ساخت و اجرای ساختمان‌ ها انجام می ‌شود که سازمان نظام مهندسی ساختمان وظیفه نظارت بر آن را داشته و گاهی تصور می ‌شود هزینه‌های نظام مهندسی فقط منجر به افزایش هزینه‌های ساخت شده و تأثیری در روند ساخت آن ندارد.
آنطور که رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان اصفهان می‌ گوید، استفاده از مجری ذی‌صلاح و تهیه شناسنامه فنی ملکی از جمله مهم‌ترین چالش ‌هایی است که بین مهندسان ناظر و مجریان ساخت وجود دارد.
در همین رابطه گفت‌وگویی با احمد بناکار، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان داشتیم که شرح آن را در زیر می‌خوانید:
مهم‌ترین چالش‌ هایی که این روزها سازمان نظام مهندسی ساختمان با آن مواجه است، چیست؟
قانون ‌های موازی با شهرداری در قانون نظام مهندسی لغو نشده است. تاکنون اعتمادسازی بین شهرداری و نظام مهندسی ایجاد نشده بود، اما در دوره جدید، از این پتانسیل استفاده شده تا حضور فیزیکی شهروندان به حداقل رسیده و مراحل ساخت یک ساختمان با هماهنگی بین شهرداری و نظام مهندسی انجام شده و کارها تقسیم شود.
طبق شناسنامه فنی ملکی، نیروهای فنی که در یک ساختمان مشغول به کار هستند باید کارت مهارت فنی داشته باشند تا بهره‌برداران از رعایت مسائل ایمنی و مباحث ببست و دو گانه مقررات ملی ساختمان اطمینان حاصل کنند. اجرای این شناسنامه به نوعی حمایت از مصرف کننده است، البته گفته شده مجری ذی‌صلاح و شناسنامه فنی ملکی منجر به افزایش قیمت ساخت ساختمان می ‌شود.
برخی از اجرا کننده‌های ساختمان و یا تبلیغاتی که برای طراحی وجود دارد فاقد صلاحیت هستند، بدنبال آن هستیم که ساختمان‌سازی در اصفهان طبق چارچوب‌های فنی انجام شود و ساختمان ‌ها در برابر زلزله مقاوم باشد. به دنبال آن هستیم که ساختمان ‌هایی که ۱۰۰ درصد در مقابل زلزله مقاوم است در اصفهان ساخته شده و مبحث نوزدهم کاملاً در آن رعایت گردد.
برخی معتقد هستند استفاده از مجری ذی‌صلاح بر هزینه‌های ساخت اضافه می‌کند، نظر شما در این باره چیست؟
هزینه استفاده از مجری ذی‌صلاح در طول سالیان جبران شده و منجر به حفظ سرمایه ملی می ‌شود. گاهی شهروندان تصور می‌کنند نظام مهندسی سدی در برابر ساخت و ساز بوده و هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.
نمی ‌خواهیم مجری ذی‌صلاح صوری داشته و یک مهر به مهرها اضافه کنیم، تا کنون مجری ذی‌صلاح در اصفهان اجرایی نشده تا راه‌کاری اندیشیده شود که طبق آن مجریان ذی‌صلاح عملکرد دقیق داشته باشند.
کارگروه ‌های مشترک بین شهرداری و نظام مهندسی برای بررسی موضوع مجری ذی‌صلاح شناسنامه فنی ملکی تشکیل شده است، در این بین منافع برخی افراد فاقد صلاحیت به خطر افتاده که مخالف اجرایی شدن دقیق این قانون هستند.
نظام مهندسی ترمز ساخت‌وسازهای نامتعارف است
مقررات ملی ساختمان در اصفهان چقدر رعایت می‌ گردد؟
هزینه طراحی و نظارت در هر ساختمان به نظام مهندسی پرداخت می‌شود، مجموع این هزینه‌ ها کم تر از ۲ درصد از کل هزینه ساخت یک ساختمان است و در ابتدای کار باید پرداخت شود، همین موضوع منجر شده مردم تصور کنند هزینه زیادی پرداخت کرده‌اند.
این در حالی است که بکارگیری مقررات ملی ساختمان بازگشت هزینه را به دنبال داشته و در بلند مدت منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و مقاوم‌سازی در برابر مخاطراتی همچون زلزله می‌ شود.
نظام مهندسی ترمز ساخت و ساز نامتعارف است، هرگاه تخلفی خارج از پروانه در ساختمان انجام می‌ شود و بدون هماهنگی و تأیید ایستایی و فنی ادامه می‌یابد تا به پایان کار برسد، تأیید ایمنی آن زمان‌بر است. بخشی از تخلفات در زمینه توسعه بنا است که شهرداری باید آن را تأیید کرده و نقشه‌ها سازه را مجدداً بررسی گردد.
هرگاه ساختمانی کاملاً طبق پروانه ساخته شود، برای گرفتن پایان کار کم‌تر از چند دقیقه زمان نیاز دارد، اما زمانیکه تخلف انجام می‌ شود نمی‌توان به سرعت پایان کار را صادر کرد و لازم است با بررسی ‌های لازم تخلفات بررسی و رفع گردد. متأسفانه بسیاری از تخلفات امروز به امری عادی تبدیل شده به طوری که ساخت ۷ طبقه ساختمان با مجوز یک ساختمان ۳ طبقه به وفور مشاهده می ‌شود.
در رابطه با تفاهم‌نامه مشترکی که به تازگی با شهرداری اصفهان منعقد گردید توضیح دهید.
به دنبال برگزاری نشست ‌های مشترک بین نظام مهندسی و آتش‌نشانی‌های استان برای یکنواخت کردن ضوابط آتش‌نشانی در سطح استان هستیم. شورای شهر، شهردار و معاونت شهرسازی شهردار اصفهان بخوبی با نظام مهندسی همکاری می‌ کنند و دیدگاه مشترکی در امضا تفاهم‌نامه‌ های جامع دارند که در نتیجه آن تفاهم‌نامه مشترک همکاری امضا شده که یکپارچه‌سازی سیستم انفورماتیک ۲ سازمان و حذف کاغذبازی از جمله بندهای آن است.
چندین کارگروه در زمینه‌ های مختلف برای اجرایی شدن این تفاهم‌نامه تشکیل شده و جلساتی را برگزار کرده‌اند. بزودی سیستم انفورماتیک دو طرف با یکدیگر ادغام می گردد که افزایش سرعت انتقال، حذف واسطه‌ها و کاغذ بازی را به دنبال دارد.
بر این اساس از برخی از موازی‌کاری ‌ها جلوگیری شده و واسطه‌گری ‌ها به حداقل می‌رسد، هم‌چنین کسر ظرفیت اشتغال که اکنون سودجویان از آن استفاده می‌کنند هم حل می ‌گردد.
آیا مجری ذی‌صلاح در اصفهان اجرایی می ‌گردد؟
بدنبال گرفتن مصوبه اجرایی شدن مجریان ذی‌صلاح هستیم، اعضا انجمن انبوه سازان در اولویت مجری ذی‌صلاح هستند، هم‌چنین برخی شرکت ‌ها طبق گروه بندی سازمان برنامه و بودجه و مهندسانی که پروانه ساخت از راه و شهرسازی دریافت کرده‌اند به عنوان مجری ذی‌صلاح انتخاب می‌ شوند.
تخلفات در شهر اصفهان بسیار کاهش یافته است، در مقایسه با سال نود و یک، تعداد تخلفات کاهش قابل توجهی داشته است.
در زمان اخذ پروانه باید حق بیمه پرداخت گردد، این در حالی است که بیمه هیچ خدمتی به ساختمان ارائه نمی‌ دهد، مجلس مصوب کرده پانزده درصد از مجموع هزینه‌های عوارض دریافت پروانه بعنوان حق بیمه پرداخت شود، با ابلاغ این قانون بیمه اعلام کرد این هزینه شامل تراکم هم بوده و مبالغ نجومی دریافت می‌کند. هم‌زمان کارگران ساختمانی بیمه نشده و حوادث هم توسط بیمه پوشش داده نمی ‌شود.
در قانون نظام مهندسی، هیئت مدیره برای بازرسانی که قرار است بر آن نظارت کند ۸ نفر را انتخاب کرده و به مجمع معرفی می‌کند، به نظر می‌ رسد بازرسان هم همچون هیئت مدیره باید نامزد شده و از این بین انتخاب شوند، حتی اعضای شورای انتظامی که مرجع رسیدگی به تخلفات اعضا سازمان است به همین نحو انتخاب می‌شوند.
نظام مهندسی در ساخت مسکن ‌های ملی چه نقشی ایفا می ‌کند؟
تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان نظام مهندسی کل کشور و وزارت راه و شهرسازی منعقد شده که طراحی و نظارت مسکن ملی بر عهده سازمان نظام مهندسی باشد و مهندسانی که داوطلب انجام این کار باشند وارد این کار می ‌شوند و در این تفاهم‌نامه تسهیلاتی هم در نظر گرفته شده است.
مسکن ملی توسط راه و شهرسازی و بنیاد مسکن ساخته می‌ شود، نظام مهندسی وظیفه بررسی طرح ساختمان ‌ها و تأیید نهایی آن، تهیه نقشه‌های سازه و تأسیسات برق و مکانیک و نظارت را بر عهده دارد.
مسکن مهری که در اصفهان احداث گردید، صددرصد ایمن نیست اما از جهت ایستایی و ایمنی آن در کشور بی نظیر است. نظام مهندسی نظارتی بر نازک‌کاری این ساختمان ‌ها نداشته است. در زمان ساخت مسکن مهر، هزینه نهایی از پیش مشخص شده بود، بنابراین انتظار می‌رفت که این ساختمان ‌ها در نهایت چهاردیواری ساده‌ای باشد.
در مسکن ملی، ۴ ناظر برق، مکانیک، معماری و سازه از سازمان نظام مهندسی بر روند کار نظارت می‌کنند.

چرا تورم بخش مسکن بیش از سایر بخش‌ها بوده است؟
به علت تورم موجود در کشور، قیمت مصالح ساختمانی هم افزایش می‌یابد، ساخت هر متر ساختمان معمولی اکنون بین ۵ تا ۸ میلیون تومان هزینه دارد.
تورم مسکن فراتر از افزایش قیمت مصالح، دستمزد و سایر هزینه‌های ساخت است، این موضوع ناشی از سرمایه ‌های سرگردانی است که در این بخش سرمایه‌گذاری می ‌شود، در واقع مسکن به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است.
تهیه شناسنامه فنی ساختمان چه مزایایی دارد؟
تمامی اطلاعات فنی یک ملک و سازنده‌های آن، استفاده از نیروهای فنی صلاحیت‌دار، رعایت مقررات ملی ساختمان، صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌، ایجاد ساختمان سبز و ساختمان انرژی صفر در این دفترچه ‌ها ذکر شده است.
تا زمانیکه شناسنامه فنی و ملکی نباشد، هیچ شرکت بیمه‌ای، بیمه کیفیت ساختمان را انجام نمی‌ دهد، این دفترچه‌ها توسط نظام مهندسی باید تأیید شده و به عنوان ضمانت برای بیمه ارائه می ‌گردد.
با وجود این دفترچه‌ها کارفرما از اجرای ساختمان طبق نقشه و استفاده از مصالح استاندارد و شناسایی مجری ذی‌صلاح اطمینان حاصل می‌کند.
فعلاً در اصفهان مجری ذی‌صلاح آن طور که باید اجرایی نشده است. سازمان چندین سال است اعلام کرده طبق مصوبه هیئت چند نفره مجری ذی‌صلاح باید وجود داشته باشد، در برخی شهرستان‌های اصفهان برخی معماران تجربی که پروانه سازمان نظام کاردانی داشته به عنوان مجری ذی‌صلاح فعالیت می‌کنند.
منبع: ایمنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ بهمن ۰۰
866 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0